Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

szuperadmin

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Dublini eljárás

Tájékoztató a dublini eljárásról

A harmadik ország állampolgára vagy egy hontalan személy által a tagállamok egyikében benyújtott nemzetközi védelem iránti kérelem megvizsgálásáért felelős tagállam meghatározására vonatkozó feltételek és eljárási szabályok megállapításáról szóló 2013. június 26-án kelt 604/2013/EU Parlamenti és Tanácsi Rendelet (Dublin III Rendelet) 4. cikke szerinti tájékoztató.

Amennyiben elismerés iránti kérelmet nyújt be Magyarországon, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy menekültügyi eljárásának lefolytatására Magyarországon fog sor kerülni. A dublini rendeletek alapján ugyanis, bizonyos jogi előfeltételek fennállása esetén, a menedékjog iránti kérelem megvizsgálásáért a rendeletekben részes valamely más állam (az Európai Unió valamennyi tagállama, továbbá Svájc, Norvégia, Izland vagy Liechtenstein) is felelős lehet.

 

Menedékjog iránti kérelem megvizsgálásáért felelős tagállam

Az, hogy az Ön menekültügyi eljárásának lefolytatásáért nem Magyarország, hanem egy másik állam a felelős, a következő feltételek fennállása esetén fordulhat elő:

 

A család egységének elve, valamint a kísérő nélküli kiskorúak védelme

Amennyiben a család a menekülés során szétszakadt és különböző európai államokban nyújtanak be menedékkérelmet, családegyesítésre kerülhet sor, és a családtagok menekültkérelme együtt kerül elbírálásra. Ezen kívül, olyan állam felelőssége is megállapításra kerülhet, amelyben valamely szoros családtagjának menekülteljárása már folyamatban van, vagy ahol családtagja jogszerűen tartózkodik, vagy menekültstátusszal rendelkezik.

Ahhoz, hogy menekültstátusz iránti kérelmének elbírálása a Dublin III rendelet alapján egyesítésre kerüljön a más tagállamban tartózkodó családtagjai, hozzátartozói kérelmével, szükség van az Ön írásbeli hozzájárulására.

Kísérő nélküli kiskorúak esetében az a tagállam vizsgálja meg a menedékjogi kérelmet, ahol a kiskorú családtagja jogszerűen tartózkodik.

A tagállamok területén családtaggal vagy hozzátartozóval nem rendelkező kísérő nélküli kiskorúak esetében – az Európai Unió Bíróságának C-648/11. számú ügyben hozott döntésével összhangban – az alábbi szabályok érvényesek:

-          Amennyiben a tagállamok területén családtaggal, nem rendelkező kísérő nélküli kiskorú több tagállamban is menedékkérelmet nyújt be, köztük az aktuális tartózkodási helye szerinti tagállamban is, a felelősség arra a tagállamra hárul, ahol a kiskorú benyújtotta a kérelmét és jelenleg is tartózkodik.

-          Amikor a kiskorú, aki korábban már nyújtott be menedékjog iránti kérelmet valamely tagállamban, olyan tagállam területén tartózkodik, ahol nem nyújtott be kérelmet, a kiskorú két lehetőség közül választhat: nemzetközi védelem iránti kérelmet nyújt be az adott tagállamban vagy nem nyújt be ilyen kérelmet. Amennyiben kérelmet nyújt be, az adott tagállam lesz felelős a kérelem elbírálásáért. Amennyiben a kiskorú nem kíván benyújtani új kérelmet abban a tagállamban, ahol tartózkodik, az a tagállam lesz felelős, ahol a kiskorú a legutóbbi kérelmét nyújtotta be.

-          Amennyiben a kiskorú menedékjog iránti kérelmét egy másik tagállam az érdemi vizsgálat során elutasította, a felelősség arra a tagállamra hárul.

 

Vízum és tartózkodási engedély

Amennyiben a menedékjogi kérelem benyújtásának időpontjában valamely tagállam által kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkezik, ill. a tagállamok valamelyikének külképviselete által kiállított vízum birtokában volt, ez a tagállam lesz a felelős a menedékjogi eljárás lefolytatása tárgyában.

 

Illegális beutazás vagy tartózkodás

Megalapozza egy másik tagállam felelősségét az is, ha a dublini államok területére szabálytalanul lépett be, illetve a szabálytalan beutazása után öt hónapnál hosszabb ideig tartózkodott a megjelölt államok valamelyikében, mielőtt egy másik dublini államban menedékért folyamodott.

 

Korábbi menedékjogi kérelem

Ha egy tagállamban már korábban menedékkérelmet nyújtott be, majd onnan egy másik tagállamba távozott engedély nélkül, főszabály szerint az az állam a felelős a kérelem megvizsgálásáért, ahol először nyújtotta be a menedékkérelmet.

Ezen körülmények feltárása érdekében sor kerül az Ön személyes meghallgatására, tolmács segítségével, ahol a fentebbi körülményekre vonatkozóan nyilatkoznia kell.

Mindemellett menedékkérelme benyújtását követően – amennyiben 14. életévét betöltötte – a magyar hatóságok rögzítik ujjnyomatát és azt megküldik az Európai Unió egységes ujjnyomat-nyilvántartó rendszerének (EURODAC) azért, hogy kiderüljön, ha korábban már nyújtott be menedék-kérelmet, vagy tartózkodott egy másik EU-tagállamban. A meghallgatáson előadottakat, adatait, valamint ujjnyomatait bizalmasan kezeli a hatóság.

 

Mi történik, ha megállapítást nyert a felelős tagállam?

Amennyiben a fennálló tények a tagállamok valamelyikének felelősségére utalnak, és az Ön esetében más tagállam által rögzített Eurodac-találat áll rendelkezésre, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság az Eurodac- találat beérkezésétől számított két hónapon belül át- vagy visszavétel iránti megkeresést intéz ezen tagállamhoz. Amennyiben az Ön esetében nem áll rendelkezésre más tagállam által rögzített Eurodac-találat, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság az Ön nemzetközi védelem iránti kérelmének benyújtásától számított három hónapon belül küldi meg megkeresését a felelősnek vélt tagállam részére. Az átvétel iránti megkeresések esetében (függetlenül attól, hogy áll-e rendelkezésre Eurodac-találat vagy nem) a megkeresett állam köteles két hónapon belül válaszolni, míg a visszavétel iránti megkeresések esetében (azaz amennyiben Ön a tagállamok valamelyikében korábban már nyújtott be nemzetközi védelem iránti kérelmet) a megkeresett államnak két héten belül (Eurodac-találat hiányában egy hónapon belül) kell választ adnia. Amennyiben az említett határidőkön belül nem érkezik válasz, az általában úgy tekintendő, hogy az át- vagy visszavétel iránti megkeresést és a felelősséget a megkeresett állam elfogadta.

 

Ha a megkeresést a megkeresett állam véglegesen elutasítja, akkor menekültstátusz iránti kérelmének vizsgálatára Magyarországon kerül sor.

 

Amennyiben bármely más állam egyikének menekültügyi eljárás lefolytatása iránti felelőssége megállapítást nyert és ezen tagállam felelősségéről nyilatkozatot tesz, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság végzést hoz arról, hogy ezen tagállam felelős az Ön menekültügyi eljárásának lefolytatásáért. Ezt követően Ön és ügye meghatározott időn belül átadásra kerül a menekültügyi eljárás lefolytatásáért felelős tagállamnak.

 

Jogorvoslati lehetőség

Ezen végzés tartalmaz a jogorvoslati lehetőségekről szóló tájékoztatást is, és - a végzés végrehajthatósága esetén – Önt átszállítják a menekültügyi eljárás lefolytatásáért felelős tagállamba, amelyik ezt követően lefolytatja az Ön menekültügyi eljárását.

 

Döntést követően mi történik?

Kiutaztatásának végrehajtásának érdekében az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság kötelező tartózkodási helyen való tartózkodásra kötelezheti, illetve akár őrizetbe is veheti.

Az Ön átszállítására főszabály szerint 6 hónapon belül kerül sor azt követően, hogy az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság megkeresését a másik állam elfogadta. Ez a hat hónapos határidő meghosszabbítható 12 hónapra, ha Ön büntetés-végrehajtási intézetben szabadságvesztését tölti, illetve 18 hónapra, amennyiben Ön a kijelölt tartózkodási helyről ismeretlen helyre távozik. Amennyiben Ön az átadás végrehajtását felfüggesztő jogorvoslattal él, az átadás végrehajtására rendelkezésre álló határidő a bíróság döntésével veszi kezdetét. Ezen határidők elmulasztása esetén az Ön menekültstátusz iránti kérelme megvizsgálásáért fennálló illetékesség visszaszáll Magyarországra.

 

Egyéb információ

Dublini eljárás keretében a tagállamok arra jogilag felhatalmazott hatóságai információt cserélhetnek egymás között az Ön és adott esetben családtagjai, hozzátartozói személyes adataira, okmányaira, megtett útvonalára vonatkozóan. Indokolt esetben és az Ön írásbeli hozzájárulásával a megkeresett állam rendelkezésre bocsáthatja az Önre vonatkozóan hozott határozatokat és azok indokait is. Felhívjuk figyelmét továbbá arra, hogy Önnek joga van kérelmezni, hogy tájékoztatást kapjon az Önt érintő, a dublini eljárás keretében feldolgozott adatokról, és jogában áll a hiányos vagy pontatlan adatok kijavítását, megsemmisítését vagy zárolását kérni.

 

Támogatások menekültek és oltalmazottak számára

Támogatások menekültek és oltalmazottak számára

 

A menekült, valamint az oltalmazott státusszal rendelkező külföldiek nemzetközi védelme egyúttal azt is jelenti, hogy ezek a személyek hosszabb távon is lehetőséget kapnak a Magyarországon történő társadalmi beilleszkedésre, státuszuk a magyar állampolgárokéhoz hasonló jogokat biztosít számukra, illetve kötelezettségekkel terheli őket. Ezen túl, a menedékjogról szóló 2007. évi LXXX. törvény végrehajtásáról rendelkező 301/2007. (XI. 9.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) alapján különböző támogatásokra és ellátásokra is jogosultak, melyek célja, hogy elismerésüket követő első időszakban nyújtson segítséget az alapvető létfenntartási feltételek megteremtésében.

A Kormányrendelet alapján elérhető különböző támogatásokra és ellátásokra való jogosultság vagyon- és jövedelemfüggő, melynek meghatározása a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján történik. A menekült vagy oltalmazott az ellátásokra és támogatásokra akkor tekinthető rászorultnak, ha az ügyfél vagy a vele közös háztartásban élő házastársa és egyenes ági rokona nem rendelkezik Magyarországon rendelkezésre álló, megélhetését biztosító vagyonnal, továbbá a saját és vele közös háztartásban élő házastársa és egyenes ági rokona összes jövedelmének figyelembevételével számított egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg

a) egyedülálló személy esetében a szociális vetítési alap összegének 150%-át;
b) családos személy esetében a szociális vetítési alap összegét.

A menekültek és oltalmazottak rászorultságuk esetén az elismerésről szóló határozat közlésétől számított legfeljebb harminc napig jogosultak a befogadás anyagi feltételeinek igénybevételére – így a befogadó állomáson nyújtott elhelyezésre és ellátásra, valamint utazási kedvezmények igénybe vételére - , valamint jogosultak a jogszabályban meghatározott ellátásokra és támogatásokra.

A befogadó állomáson elhelyezett szociálisan rászorult menekültek és oltalmazottak az alábbi ellátásokra és támogatásokra jogosultak:

·         Elismerésük közlésétől számított legfeljebb harminc napig jogosultak a befogadás anyagi feltételeinek további biztosítására (ennek keretében a befogadó állomáson nyújtott elhelyezésre és ellátásra, valamint utazási kedvezmények igénybevételére);

·        Egészségügyi ellátásra;

·        Oktatási, nevelési költségek megtérítésére; továbbá

·        Az ország végleges elhagyásának támogatására.

 

A magánszálláson lakó, szociálisan rászorult menekültek és oltalmazottak az alábbi ellátásokra és támogatásokra jogosultak:

·        Egészségügyi ellátásra;

·        Az ország végleges elhagyásának támogatására;

 

Amennyiben a menekült vagy az oltalmazott nem áll társadalombiztosítási jogviszonyban, az elismerésről szóló határozat véglegessé válásától számított hat hónapig egészségügyi ellátásra az elismerését kérőkre vonatkozó szabályok szerint jogosult.

 

Az ország végleges elhagyásának támogatása keretében hazatelepülése vagy harmadik országba történő végleges távozása esetén, kérelmére, az érintett ország külképviselete által kiállított igazolás alapján, az igazolásban megjelölt célállomásig a menekültügyi hatóság egy alkalommal érvényes menetjegyet (repülőjegyet) biztosít, továbbá az utazással összefüggő igazolt költséget egy alkalommal részben vagy egészben megtérítheti.

 

A befogadó intézményben elhelyezett menekültek és oltalmazottak számára az elismerésük közlésétől számított legfeljebb harminc napig szállást, napi háromszori (18 év alatti kiskorú, várandós nő és szoptatós anya esetében napi ötszöri) étkezést, (vagy ennek megfelelő értékű étkezési hozzájárulást), valamint személyes használatra étkező- és tisztálkodási eszközöket (vagy ennek megfelelő értékű higiénés hozzájárulást) és szükség szerint ruházatot biztosítanak. A befogadó intézményekben történő elhelyezés a család egységének fenntartása figyelembevételével történik.

Továbbá lehetőséget biztosíthat a befogadó állomás a területén történő munkavégzésre. Az állomás karbantartásához, állagmegóvásához, az ott elhelyezettek ellátásához hozzájáruló munkavégzésért a külföldi havonta legfeljebb a szociális vetítési alap összege 85%-ának megfelelő juttatásban részesülhet.

A menekültügyi hatóság a kérelmezők, továbbá a menekültek és oltalmazottak részére költségvetési forrásból biztosított ellátások kiegészítésére, létfeltételeinek javítására pénzbeli és természetbeni adományt fogadhat el akár természetes akár jogi személyektől. Egyúttal gondoskodik az adományok megfelelő szétosztásáról és nyilvántartásáról.

A befogadó állomáson elhelyezett menekült és oltalmazott meghatározott célból közforgalmi személyszállítást végző szolgáltatóknál („MÁV, „Volán” társaságok) utazási kedvezményt vehet igénybe. A kedvezmény igénybevételéhez a menekültügyi hatóság a befogadó állomáson elhelyezett menekült és oltalmazott részére a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló jogszabálynak megfelelő igazolást állít ki. Az igazolás kiállításának alapja lehet, ha az ügyfél hatósági ügyét intézi, vagy ha meghatározott egészségügyi ellátást vesz igénybe a területileg illetékes egészségügyi szolgáltatónál, illetve társadalmi integrációját elősegítő programban vesz részt, vagy társadalmi integrációját elősegítő civil szervezet segítségét veszi igénybe, továbbá lakhatása megoldása érdekében, vagy álláskeresés, vagy munkavégzés céljából utazik.

 

A befogadó állomáson tartózkodó menekült, valamint az oltalmazott  21. életéve betöltéséig jogosult az oktatási, nevelési költségek jogszabály szerinti megtérítésére.

 

Ezen túlmenően az elismert menekülteket, oltalmazottakat – függetlenül attól, hogy befogadó állomáson, vagy magánszálláson laknak, a magyar állampolgárok jogai illetik meg szociális, munkavállalási, valamint oktatási tekintetben. Ennek megfelelően a nemzetközi védelemben részesített menekült, oltalmazott személyek ugyanolyan feltételek mellett, ugyanazon szociális jellegű juttatásokra és támogatásokra jogosultak, mint a magyar állampolgárok szociális rászorultságuk esetén, valamint Magyarországon történő munkavállalásukhoz nem szükséges munkavállalási engedély.

 

 

Menedékkérők ellátása

FOGALMAK

Az elismerését kérő külföldi egészségének megfelelő és alapszükségleteit kielégítő életszínvonalat biztosító feltételek megteremtése állami feladat. A magyar állam ezzel összefüggő feladatait alapvetően a Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságon keresztül látja el.

A külföldiek ezen csoportja részére nyújtott ellátások és támogatások („a befogadás anyagi feltételei”) meghatározott esetekben korlátozhatóak vagy megvonhatóak. Ha utólag bebizonyosodik, hogy az elismerését kérő rendelkezett a befogadás anyagi feltételeivel, illetve az egészségügyi ellátás fedezetével (azaz ellátásáról saját maga is képes lett volna gondoskodni), a menekültügyi hatóság elrendelheti az elismerését kérő számára a költségek visszatérítését, amelyet adók módjára hajt be.

A jogosultság fennállása: Az elismerés iránti kérelem benyújtását követően a menekültügyi eljárás jogerős lezárásig. A menekültügyi hatóság a menedékjog iránti kérelem előterjesztését követően a külföldit tájékoztatja az őt megillető ellátásról és támogatásról, továbbá a befogadási feltételekkel kapcsolatban ráháruló kötelezettségekről.

A befogadási feltételek: a befogadás anyagi feltételei, valamint az elismerését kérő mozgásszabadságával, egészségügyi és szociális ellátásával, valamint oktatásával kapcsolatos valamennyi, törvényben és kormányrendeletben meghatározott jogosultság és intézkedés.

A szociális rászorultság meghatározása: Az elismerését kérő külföldi a befogadás során nyújtott ellátásokra és támogatásokra akkor tekinthető rászorultnak, ha az elismerését kérő, vagy a vele közös háztartásban élő házastársa és egyenes ági rokona nem rendelkezik Magyarországon rendelkezésre álló, megélhetését biztosító vagyonnal, továbbá a saját és vele közös háztartásban élő házastársa és egyenes ági rokona összes jövedelmének figyelembevételével számított egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg  a szociális vetítési alap összegét. Jövedelemnek, illetve vagyonnak minősül a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott jövedelem és vagyon.

Az elismerést kérő az elismerés iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg egy erre a célra meghatározott nyomtatvány kitöltésével nyilatkozik vagyoni és jövedelmi helyzetéről.
Ha az elismerését kérő rendelkezik a megélhetését biztosító vagyonnal, vagy jövedelme elérte a fentebb meghatározott mértéket, köteles azt a menekültügyi hatóságnak legkésőbb a vagyon-, illetve jövedelemváltozás bekövetkeztétől számított tizenöt napon belül bejelenteni.

 

A befogadás során nyújtott ellátások és támogatások rendszere

A befogadás során a menedékjogot kérő külföldit az alábbi ellátások és támogatások illetik meg rászorultsága, illetve egyéni élethelyzete függvényében:

•    A befogadás anyagi feltételeinek biztosítása, ennek körében:

o    befogadó állomáson nyújtott elhelyezés és ellátás,

o    utazási kedvezmények igénybevétele,

o    köztemetés költségeinek viselése.

•    Egészségügyi ellátás

•    Oktatási-nevelési költségek megtérítése

•    Pénzbeli támogatások, ennek körében:

o    az ország végleges elhagyásának támogatása.

 

A BEFOGADÁS ANYAGI FELTÉTELEINEK BIZTOSÍTÁSA

A befogadás anyagi feltételeit a kérelmező részére a menekültügyi hatóság az erre a célra kijelölt befogadó intézményekben biztosítja. A befogadó intézmények az elismerését kérők, továbbá a nemzetközi védelemben részesült külföldiek elhelyezését és ellátását biztosító létesítmények. A befogadó intézményben a jogosult külföldiek igénybe tudják venni mindazokat a szolgáltatásokat, melyek biztosítják azt, hogy mindennapi alapvető szükségleteik kielégítésében ne szenvedjenek hiányt. Jogosultságuk fennállása alatt az európai normáknak megfelelő és sajátos élethelyzetükhöz alkalmazkodó ellátásokat és szociális segítséget kapjanak.


A befogadó intézményben az elismerést kérő külföldinek szállást, napi háromszori (18 év alatti kiskorú, várandós nő és szoptatós anya esetében napi ötszöri) étkezést, (vagy ennek megfelelő értékű étkezési hozzájárulást), valamint személyes használatra étkező- és tisztálkodási eszközöket (vagy ennek megfelelő értékű higiénés hozzájárulást) és szükség szerint ruházatot biztosítanak. A befogadó intézményekben történő elhelyezés a család egységének fenntartása figyelembevételével történik.

A menekültügyi eljárás időtartama alatt az elismerését kérő számára a befogadó állomás a területén történő munkavégzésre lehetőséget biztosíthat. Az állomás karbantartásához, állagmegóvásához, az ott elhelyezettek ellátásához hozzájáruló munkavégzésért a külföldi havonta legfeljebb a szociális vetítési alap összege 85%-ának megfelelő juttatásban részesülhet.

A menekültügyi hatóság a kérelmezők, továbbá a menekültek és oltalmazottak részére költségvetési forrásból biztosított ellátások kiegészítésére, létfeltételeinek javítására pénzbeli és természetbeni adományt fogadhat el akár természetes akár jogi személyektől. Egyúttal gondoskodik az adományok megfelelő szétosztásáról és nyilvántartásáról.

A kérelmező meghatározott célból közforgalmi személyszállítást végző szolgáltatóknál („MÁV, „Volán” társaságok) utazási kedvezményt vehet igénybe. A kedvezmény igénybevételéhez a menekültügyi hatóság az elismerését kérő részére a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló jogszabálynak megfelelő igazolást állít ki. Az igazolás kiállításának alapja lehet, ha az ügyfél a jogállásának rendezésével kapcsolatos hatósági ügyét intézi, vagy ha meghatározott egészségügyi ellátást vesz igénybe a területileg illetékes egészségügyi szolgáltatónál, illetve ha állami feladatot átvállaló civil társadalmi szervezet által működtetett programban vesz részt, vagy ilyen szervezet segítségét veszi igénybe.

A kérelmező halála esetén a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármestere gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről, amennyiben nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik. A menekültügyi hatóság az önkormányzatnak a köztemetés költségeit megtéríti.

 

 

EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS

Amennyiben az elismerését kérő nem áll társadalombiztosítási jogviszonyban és szociálisan rászorult, meghatározott egészségügyi szolgáltatásokra térítésmentesen jogosult. A térítésmentes szolgáltatások körébe az alábbi egészségügyi szolgáltatások tartoznak:

•    Egészségügyi alapellátás. A befogadó állomáson vagy menekültügyi őrizetben elhelyezett külföldiek részére helyben, magánszálláson lakó kérelmezők esetén a területi ellátási kötelezettséggel egészségügyi szolgáltatást nyújtó háziorvosnál vehető igénybe;

•    Életkorához kötött kötelező védőoltás;

•    Sürgős szükség esetén igénybe vett járóbeteg-szakellátás (vizsgálat, gyógykezelés valamint gyógyszer és kötszer költsége). A szakellátást a területi ellátási kötelezettséggel működő egészségügyi szolgáltatónál lehet igénybe venni. Sürgős szükségnek minősül az egészségi állapotban bekövetkezett olyan változás, amelynek következtében azonnali egészségügyi ellátás hiányában a beteg közvetlen életveszélybe kerülne, illetve súlyos vagy maradandó egészségkárosodást szenvedne.

•    Sürgős szükség esetén igénybe vett fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás (gyógykezelés, műtéti beavatkozás, gyógyszer, kötszer költsége, stb.),

•    A járóbeteg-szakellátást vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést követően a betegségből való gyógyulásig, illetve állapota stabilizálódásáig szükséges vizsgálatok és gyógykezelés, gyógyászati segédeszköz;
•   Betegszállításra, ha egészségügyi állapota miatt a szállítás másként nem oldható meg;
•   Sürgősségi fogászati ellátás és fogmegtartó kezelés;

•    Terhes gondozás és szülészeti ellátás (továbbá meghatározott esetekben a terhesség megszakítását célzó beavatkozás);
•    A „közgyógyellátásra jogosultak” részére térítésmentesen, vagy 90%-os vagy 100%-os társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és kötszer.

 

OKTATÁSI-NEVELÉSI KÖLTSÉGEK MEGTÉRÍTÉSE

Annak érdekében, hogy a kérelmező jogállású gyermekek életkoruknak megfelelő intézményes oktatása és nevelése biztosított legyen, a menekültügyi hatóság a befogadó intézményben való tartózkodás ideje alatt a kérelmező gyermekek köznevelésben való részvételének költségét átvállalja az elismerését kérő 21. életéve betöltéséig.

Ennek megfelelően az óvodai neveléssel, valamint az általános iskolai és középfokú iskolai neveléssel (szükség szerint a gyermek speciális szükségletének megfelelő egyéb oktatási intézményben történő oktatásával) összefüggésben felmerült indokolt költségeket – így különösen az oktatási intézménybe irányuló helyi vagy helyközi utazáshoz igénybe vett menetjegy vagy bérlet költségét, továbbá a nevelési-oktatási intézményben igénybe vett étkezés költségét és a kollégiumi elhelyezés díját – a menekültügyi hatóság – kérelemre - megtéríti.

 

 PÉNZBELI TÁMOGATÁSOK

A menekültügyi hatóság az elismerését kérő részére, kérelmére megtérítheti az ország végleges elhagyásának költségeit. Ennek megfelelően a hazatelepülés vagy harmadik országba történő végleges távozása esetén a célország külképviselete által kiállított igazolás alapján egy alkalommal érvényes menetjegyet (repülőjegyet) biztosít, továbbá az utazással összefüggő igazolt költséget egy alkalommal részben vagy egészben megtérítheti.

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

 

 

ORSZÁGOS IDEGENRENDÉSZETI FŐIGAZGATÓSÁG

OK