Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Tábori Alexandra

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

TÁJÉKOZTATÁS A BREXITTEL KAPCSOLATBAN

TÁJÉKOZTATÁS A BREXITTEL KAPCSOLATBAN

 

 

Brexit – egyesült királysági állampolgárokra és harmadik országbeli állampolgársággal rendelkező családtagjaikra vonatkozó aktuális tartózkodási szabályok

 

Az Egyesült Királyság 2020. január 31-én éjfélkor rendezett módon kilépett az Európai Unióból, ugyanakkor a Kilépési Megállapodás értelmében a 2020. december 31-ig tartó átmeneti időszak alatt az egyesült királysági állampolgárokat EGT-állampolgárnak tekintettük. Az egyesült királysági állampolgár részére kiadott regisztrációs igazolás, állandó tartózkodási kártya, valamint egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagja részére kiadott tartózkodási kártya és állandó tartózkodási kártya legfeljebb 2021. december 31-ig volt érvényes.

 

A Magyarországra érkező egyesült királysági állampolgárok 180 napon belül 90 napot meghaladó tartózkodására vonatkozó szabályok

A 180 napon belül 90 napot meghaladóan Magyarországon tartózkodni kívánó egyesült királysági állampolgár, valamint az egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagja a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló 2023. évi XC. törvény (a továbbiakban: Btátv.) általános szabályai szerint kérelmezheti tartózkodási engedély kiadását, a tartózkodásának megfelelő célból. A tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem előterjesztésére Magyarországon az idegenrendészeti ügyindítási elektronikus felületen (Enter Hungary ) történő regisztrálást követően elektronikus úton is lehetősége van. Jogi képviselő vagy jogi személy meghatalmazotti eljárása esetén kizárólag elektronikusan nyújthatók be a kérelmek.

 

Felhívjuk figyelmét, hogy elektronikus úton történő kérelem benyújtás esetén szükséges a befogadásról szóló visszaigazolástól számított 15 napon belül megjelenni az illetékes regionális igazgatóság előtt a személyazonosság igazolása, biometrikus adatok és aláírás minta felvételezése, valamint az okiratok elismerése céljából.

Az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos részletes tájékoztatást ide kattintva tekintheti meg.

 

Magyarországon jogszerűen letelepedett egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagjának kedvezményes huzamos tartózkodási joga

A Magyarországon jogszerűen letelepedettként tartózkodó egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagja nemzeti tartózkodási kártyát kaphat, ha az egyesült királysági állampolgárral fennálló családi kapcsolatát 2021. január 1-jét megelőzően létesítette és az a nemzeti tartózkodási kártya iránti kérelem benyújtásakor is fennállkivéve ha

a)  letelepedése veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát;

b) kiutasítás vagy beutazási és tartózkodási tilalom, illetve beutazási és tartózkodási tilalmat elrendelő SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt áll;

c) az engedély megszerzése érdekében hamis adatot, valótlan tényt közölt, vagy az eljáró hatóságot megtévesztette.

A nemzeti tartózkodási kártya huzamos tartózkodási jogállást biztosít, mely határozatlan idejű tartózkodási jogosultság. A jogosultságot igazoló nemzeti tartózkodási kártya okmány érvényességi ideje 10 év, melyet az idegenrendészeti hatóság kérelemre további 10 évvel meghosszabbít. 

A huzamos tartózkodási jogállással rendelkező személy állandó lakóhellyel rendelkezik, és személyi igazolványra jogosult.

 

A nemzeti tartózkodási kártya kiadása iránti kérelem benyújtásának helye, a kérelem elbírálásának ideje

A kérelmet kizárólag elektronikus úton – az OIF által működtetett – Enter Hungary rendszeren keresztül lehet előterjeszteni. Az Enter Hungary rendszer automatikus értesítést küld a kérelemről és a további teendőkről.

 

Felhívjuk figyelmét, hogy a kérelem befogadásáról szóló visszaigazolástól számított 15 napon belül meg kell jelenni az illetékes regionális igazgatóság előtt a személyazonosság igazolása, biometrikus adatok és aláírás minta felvételezése, valamint az okiratok elismerése céljából.

 

Az eljárás tárgyi költségmentes.

 

A nemzeti tartózkodási kártya kiadása iránti kérelmet az eljáró hatóság hetven napon belül bírálja el.

Az elutasító döntéssel szembeni fellebbezés a közléstől számított tizenöt napon belül terjeszthető elő az elsőfokú hatóságnál. Abban az esetben, ha a fellebbezés elkésett lehetőség van a késedelem kimentése érdekében a fellebbezési kérelemmel egyidejűleg igazolási kérelmet is előterjeszteni. Az igazolási kérelmet a mulasztásról való tudomásszerzést vagy az akadály megszűnését követő öt napon belül, de legkésőbb az elmulasztott határnaptól vagy az elmulasztott határidő utolsó napjától számított harminc napon belül lehet előterjeszteni.

A másodfokú hatóság a fellebbezést harminc napon belül bírálja el. A másodfokú döntéssel szemben a közléstől számított 30 napon belül – jogszabálysértésre hivatkozással – a perre hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Törvényszéknél közigazgatási per indítható. A Törvényszék a pert tárgyaláson kívül bírálja el, azonban a felek bármelyikének kérelmére tárgyalást tart. Jogi képviselet igénybevétele esetén a keresetlevél elektronikus úton az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság honlapján keresztül nyújtható be, jogi képviselet igénybevétele hiányában a keresetlevél három példányban, közvetlenül az elsőfokú hatóság előtt terjeszthető elő, melyben tárgyalás tartása kérhető.  

 

A nemzeti tartózkodási kártya kiadása iránti kérelemhez csatolandó iratok

A nemzeti tartózkodási kártya kiállítása iránti kérelemhez a kérelem formanyomtatvány, az érvényes úti okmány, valamint a családi kapcsolatot hitelt érdemlően igazoló irat csatolása szükséges. Felhívjuk a figyelmet továbbá arra, hogy az elektronikus felületen történő kérelmezés során a kérelem formanyomtatványt a rendszer automatikusan generálja. Ezt a rendszer által generált formanyomtatványt a kérelmezőnek ki kell nyomatatni és alá kell írni, majd az aláírást követően csatolni szükséges az Enter Hungary felületen.  

 

Magyarországon született gyermek születésének bejelentése

Ha a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező egyesült királysági állampolgárnak és harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagjának Magyarországon gyermeke született, a születés bejelentését követően a gyermek részére nemzeti tartózkodási kártyát kell kiállítani. 

 

A nemzeti tartózkodási kártya/nemzeti letelepedési engedély visszavonására vonatkozó szabályok

A nemzeti tartózkodási kártyát/nemzeti letelepedési engedélyt az idegenrendészeti hatóság visszavonja, ha az egyesült királysági állampolgár vagy az egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagja

a) Magyarország területét öt egymást követő évnél hosszabb ideig elhagyta,

b) veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát,

c) kiutasításra került vagy vele szemben beutazási és tartózkodási tilalmat rendeltek el,vagy

d) a nemzeti tartózkodási kártya visszavonását kéri.

 

Az egyesült királysági állampolgár harmadik ország állampolgárságával rendelkező családtagjának a Kilépési Megállapodásban foglaltaknak megfelelően kiállított nemzeti tartózkodási kártyáját/nemzeti letelepedési engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonja, ha az egyesült királysági állampolgár nemzeti tartózkodási kártyája/nemzeti letelepedési engedélye visszavonásra került, kivéve, ha a családtag a nemzeti tartózkodási kártyára vonatkozó általános szabályoknak – kivéve Magyarország nemzeti érdekének fennállása – megfelel.

 


 [n1]Link az EH-ra

 [b2]Link az elektronikus kérelmezésről szóló tájékoztatóra

Gazdasági főigazgató-helyettes

Farsang_Tamás_r._dandártábornok.jpg

 

Vezető: Farsang Tamás r. dandártábornok

Beosztás: gazdasági főigazgató-helyettes

Cím: 1117 Budapest XI., Budafoki út 60.

Levelezési cím: 1903 Budapest, Pf. 314

Telefon: (06 1) 463 9105

E-mail cím :  Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szakmai önéletrajz

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

LOGO kicsi

 

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (OIF) és az OIF Tudományos Tanácsa (OIF TT) közös pályázatot hirdet olyan pályamunkák elkészítésére, melyek a legális és illegális migráció, illetve a menekültügy történetével, aktuális kérdéseivel, nemzetközi és hazai jogi szabályozásával, valamint problémáival foglalkoznak. A pályázatra olyan rövid lélegzetű esszék elkészítését várjuk, melyek egyéni kutatáson és/vagy szakmai tapasztalatokon alapulnak. Nagyra értékeljük a saját véleményalkotást és javaslatok megfogalmazását. Részletek és a teljes pályázati kiírás ide kattintva érhetőek el.

Residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business

INFORMATION

 

on

 

residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business

 

1) Which third-country nationals are eligible to be granted a residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business?

 

A residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business may be granted to a third-country national who is:

  • a holder of a valid residence permit for the purpose of research and proves that (s)he has completed his/her research and that the position (s)he wishes to fill or the business (s)he wants to start matches the level of his/her research, or
  • a holder of a valid residence permit for the purpose of studies and proves that (s)he has successfully completed his/her studies and that the position (s)he wishes to fill or the business (s)he wants to start matches the level of his/her completed studies.

 

Definition of third-country nationals:

  • non-Hungarian nationals who are not persons with the right of free movement and residence, i.e. who are not EEA nationals or family members of an EEA national, and
  • stateless persons

qualify as third-country nationals.

 

2) Where can clients submit their applications?

 

Application for residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business may be submitted in Hungary at least 15 days prior to the date of expiry of your residence permit for the purpose of studies or research.

Submission of applications is only available within the territory of Hungary, via the platform of Enter Hungary, which is available by clicking here.

 

3) Additional information on application submission

For the purpose of the issuance of a residence permit comprising biometric data, a facial photograph and fingerprint of the applicant will be taken.

 

An application submitted via the platform of Enter Hungary is deemed to have been received by the immigration authority if the administrative service fee has been paid and the facial photograph and fingerprint of the applicant is taken and signature specimen of the applicant is recorded within 15 days from the date of receipt. The immigration authority will send out a notification when your application is deemed to have been received.

 

4) Administrative service fee for the procedure

For information on administrative service fees for procedures, please click here.

 

 

 

5) What are the mandatory attachments/enclosures of an application?

 

For the approval of an application for a residence permit, the applicant is required to meet conditions for entry and residence in Hungary, during the procedures mandatory attachments/enclosures may serve as proof of meeting the set conditions.

Please make sure completion of the attachments/enclosures is in full and check all documents before submission, supporting the soonest possible processing and examination of the application.

 

Documents in proof of the purpose of residence

The following documents may serve as proof of the purpose of residence:

The following documents may serve as proof of the purpose of residence:

  • ·a certificate issued by the competent national employment body (Government Office) stating that you are registered as a service requester,
  • ·a certificate issued and duly signed by a business organisation registered in Hungary stating that your actual employment will start within 3 months after the submission of the application.

 

Documents in proof of means of subsistence in Hungary

One of the following documents must be submitted as proof that the applicant has sufficient resources, i.e. (s)he can cover costs related to his/her subsistence, accommodation, return/onward travel (i.e. exit from Hungary) and healthcare services from legally acquired income and savings:

  • a document on the income issued by the employer or/and a document on the income of the previous year issued by the tax authority,
  • a document on regular foreign income issued by the employer or the tax authority,
  • a certificate from a credit institution under the applicant’s name (e.g. a bank account statement, an account statement on savings or stocks and bonds, bank balance statement).

 

Documents proving that the applicant has a place of accommodation in Hungary

An existing and real Hungarian address shall be declared as accommodation on the application form. It is not necessary to attach/enclose a separate document.

 

Documents proving that the applicant has health insurance

Documentary evidence must be submitted as proof that the applicant has access to comprehensive health insurance services covering all healthcare services or that (s)he can cover the costs of such services.

An applicant meets this condition in the following cases:

  • (s)he qualifies as a person with health insurance services under social security,
  • (s)he has access to the Hungarian health insurance services within the framework of an international convention/treaty or agreement,
  • (s)he can cover the costs of his/her healthcare services based on documents in proof of his/her means of subsistence available in Hungary.

 

Documents proving that the applicant meets the conditions of exit (i.e. conditions to a return/onward travel)

Meeting the conditions of exit may be proved by:

  • a valid passport,
  • having a valid ticket/valid tickets for the relevant travel or the amount of money to cover the costs of the travel.

 

Other required documents

  • Attaching/enclosing 1 facial photograph to/with the application is required.

 

6) Time period of procedural administration

Time period for procedural administration: 15 days.

In addition to mandatory attachments/enclosures, NDGAP may request the submission of further documents for clarification of facts of the case or implement other procedural conducts.

The period for remedying deficiencies (e.g. submission of missing documents) and for the implementation of various other procedural conducts is not comprised in the time period of the procedural administration.

The authority acting on the application case for residence permit adopts a decision as to merits within 60 days from the date of the submission of the application.

 

7) Receiving the residence permit document

 

A residence permit document and a mobility certificate shall be delivered by way of post to the address indicated as place of delivery in the application form.

 

Please note that receiving your document before NDGAP’s regional directorate in person is allowed only f you prove that you are not in a position to receive the document at the address indicated as place of delivery in your application.

8) How long is the validity period of the permit?

Validity period of the residence permit is maximalised in 9 months which cannot be extended.

 

Please note that the authority shall determine the date of expiry of the residence permit in a way that the third-country national’s travel document shall be valid at least for another 3 months after the date of expiry of the approved residence.

 

9) Other information

 

Further stay in Hungary

 

If you are a holder of a valid residence permit for the purpose of seeking a job or starting a business, you may submit an application in Hungary for a Hungarian Card, EU Blue Card or residence permit for guest self-employment during the validity period of your residence permit.

 

Appeal

In case of refusal, the decision may be appealed within 8 days of delivery, submitted to the authority of first instance, or at the Hungarian diplomatic or consular foreign mission where the application was submitted.

Please note that the authority shall dismiss the appeal without any examination as to merits in the following cases:

-  the appeal is received after the deadline,

-  the appeal is not submitted by an authorised person,

-  the applicant introduces and refers to new facts of the case, of which (s)he was aware before the decision was adopted,

-  the appeal is submitted without indicating its grounds or cause.

 

For information on reporting obligations, please click here.

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

 

 

ORSZÁGOS IDEGENRENDÉSZETI FŐIGAZGATÓSÁG

OK