-
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK (GY.I.K.)
A VENDÉGBEFEKTETŐI VÍZUM, ILLETVE VENDÉGBEFEKTETŐI TARTÓZKODÁSI ENGEDÉLY IRÁNTI KÉRELEMMEL KAPCSOLATBAN
Amennyiben Ön tartózkodási engedéllyel rendelkezik Magyarországon, és állampolgárságánál fogva vízummentesen utazhatna be Magyarországra, a kérelmet a jogszerű tartózkodás ideje alatt, a befektetése realizálást követően benyújthatja.
Amennyiben Ön tartózkodási engedéllyel rendelkezik Magyarországon, és állampolgárságánál fogva nem utazhatna be vízummentesen Magyarországra, akkor nincs lehetősége vendégbefektetői tartózkodási engedélyt kérelmezni. Ebben az esetben először vendégbefektetői vízumot kell igényelnie külföldön,
A vendégbefektetői vízum kiadását követően, annak érvényességi idején belül bármikor beutazhat Magyarországra. Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet, hogy amennyiben a vízum kérelmezésekor nyilatkozatban vállalta a befektetés teljesítését, azt a vízum kiadását követő 3 hónapon belül teljesítenie kell, és a Magyarország területére történő belépést követő 3 hónapon belül igazolnia kell az Enter Hungary felületen, hogy a vállalt befektetést teljesítette.
A vendégbefektetői vízum érvényességi ideje legfeljebb 6 hónap, míg a vendégbefektetői tartózkodási engedély érvényessége legfeljebb 10 év. A vendégbefektetői vízum meghosszabbítására nincs mód, a vendégbefektetői tartózkodási engedély egy alkalommal, további 10 évvel meghosszabbítható. A vendégbefektetői tartózkodási engedély érvényességi ideje meghaladhatja a külföldi úti okmányának érvényességi idejét, erre tekintettel a hatóság nem korlátozza az engedély érvényességi idejét.
A vendégbefektetői tartózkodási engedély tekintetében nincs arra vonatkozó szabály, hogy annak birtokában minimálisan milyen hosszú ideig kötelező Magyarország területén tartózkodni.
A Főigazgatóság a vendégbefektetői tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelem elbírálása során nem vizsgálja, hogy a kérelem benyújtását megelőzően a harmadik országbeli állampolgár tartózkodási engedéllyel történő magyarországi tartózkodása a bármely száznyolcvan napon belül a kilencven napot meghaladta-e, illetve erre tekintettel a tartózkodási engedély visszavonására sem kerül sor.
Ha a harmadik országbeli állampolgár vendégbefektetői vízum vagy vendégbefektetői tartózkodási engedély iránti kérelme elutasításra kerül, van lehetősége újabb kérelmet előterjeszteni, melynek során a korábbi elutasításra okot adó körülmények orvosolhatóak, azonban a vízummentes tartózkodásra jogosult kérelmező jogszerű magyarországi tartózkodását ez esetben is vizsgálja az idegenrendészeti hatóság.
Az idegenrendészeti hatóság mérlegelési jogkörében eljárva értékeli ekörben a rendelkezésre álló adatokat, illetve körülményeket. A tartózkodási engedély elutasítását eredményezi, ha a befektetés teljesítéséhez anyagi forrás a harmadik országbeli számára már nem áll rendelkezésre.
Az elutasító döntés meghozatalát követően az idegenrendészeti hatóság intézkedik a vendégbefektetői vízum visszavonásáról is, amennyiben megállapítást nyert, hogy a harmadik országbeli állampolgár a vízum kiadását követő 3 hónapon belül nem valósítja meg a vállalt befektetést, vagy határidőben nem igazolja kötelezettségvállalása alapján az Enter Hungary felületen a befektetés teljesítését.
A befektetési jeggyel történő vendégbefektetés megvalósítása tekintetében a harmadik országbeli állampolgárnak legalább öt évig olyan ingatlanalap által kibocsátott befektetési jeggyel kell rendelkeznie, amelynek nettó eszközértéke legalább 40%-át Magyarországon megvalósuló, lakás funkciójú ingatlanba történő befektetések teszik ki, és ingatlan-alapkezelője a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló 2016. évi XXX. törvény (a továbbiakban: Vbt.) szerinti minősített piaci szereplők jegyzékén szerepel. További lényeges szabály az ingatlan-alapkezelő vonatkozásában, hogy alternatív befektetési alapkezelőnek kell minősülnie, illetve olyan alternatív befektetési alapot (ABA) kell, hogy jogosult legyen kezelni, amelyben a kezelt eszközök értéke meghaladja összesen a 100 millió euró küszöbértéket (beleértve a tőkeáttétel útján létrejött eszközöket is), vagy meghaladja összesen az 500 millió euró küszöbértéket, amennyiben az ABA portfóliói olyan ABA-kból állnak, amelyek nem tőkeáttétellel finanszírozottak, és amelyek esetében az egyes ABA-kba történő eredeti befektetés időpontját követő öt éven belül nem gyakorolhatók visszaváltási jogok. Ezen túl olyan alapkezelő is eljárhat, amely a Kbftv. szerinti befektetési alapkezelőnek minősülve olyan ingatlanalapot is kezel, amelyben a kezelt eszközök értéke összesen meghaladja a 600 millió euró küszöbérték.
Az idegenrendészeti hatóság nem vezet olyan nyilvántartást, amely adatot tartalmazna az ingatlanalapokkal, vagy az ingatlan-alapkezelőkkel kapcsolatban, így jelenleg nem áll módunkban ezzel kapcsolatban információt ügyfeleink rendelkezésére bocsátani.
A kérelmek eljárási díját a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek, valamint a harmadik országbeli állampolgárok beutazásával és tartózkodásával kapcsolatos eljárások díjáról szóló tájékoztató ide kattintva olvasható.
Családi együttélés célú tartózkodási engedély iránti kérelmet, mellyel kapcsolatos részletes tájékoztatást itt olvashat.
A vendégbefektetői tartózkodási engedély, valamint az ahhoz kapcsolódó családi együttélés céljából kiadott tartózkodási engedély a birtokosát a foglalkoztatásra irányuló jogviszonya alapján, ellenérték fejében, más részére, illetve irányítása alatt történő tényleges munkavégzésre jogosítja fel, a harmadik országbeli állampolgár korlátozás nélkül jogosult a magyarországi munkavégzésre.
Erre tekintettel munkavállalás vagy vállalkozás esetén a vendégbefektetői tartózkodási engedély, illetve az ahhoz kapcsolódó családi együttélés céljából kiállított tartózkodási engedély helyett más célból kiállított tartózkodási engedélyre történő átváltása nem szükséges, mivel azokkal korlátozás nélkül lehet foglalkoztatási jogviszonyba lépni.
Ezzel kapcsolatosan a harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatóját bejelentési kötelezettség terheli .
A nem angol nyelven kiállított külföldi okiratok vonatkozásában szükséges csatolni az okirat hiteles, az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda Zrt. által készített magyar fordítását.
A kérelem benyújtását közvetlenül megelőző időszakban kiállított, a kérelmező munka és jövedelmi viszonyait hitelt érdemlően igazoló, a kérelmet alátámasztó iratokat (munkáltatói vagy adóhatósági igazolást, hitelintézeti igazolást és forgalmi kivonatot) szükséges benyújtani. További hitelt érdemlő igazolásként felmerülhet ingatlan eladás esetén adásvételi szerződés, öröklés esetén hagyatéki, annak hiányában hatósági igazolás stb. Ugyanakkor bármely esetleges hiányosság esetén a hatóság hiánypótlási felhívást bocsáthat ki az ügyfél részére.
A Főigazgatóság az adott eljárás összes körülményeit – tekintettel azok egyedi jellegére – egyenként és összességükben is értékeli, így konkrét összeg nem adható meg a vendégbefektetői vízum, illetve tartózkodási engedély esetén vizsgálandó megélhetési kritérium vonatkozásában. Jelezni szükséges ugyanakkor, hogy a vendégfektetői tartózkodási engedély iránti kérelem esetén a magyarországi megélhetés nem vizsgálandó feltétel.
A kérelmező az egészségügyi ellátásokra való jogosultságát a Vhr. 9. § (8) bekezdésében foglaltak szerint igazolhatja. Tájékoztatni kívánjuk továbbá, hogy a megélhetést és az egészségügyi ellátásokra való biztosítottság meglétét a vendégbefektetői vízum kérelmezése során szükséges igazolnia az ügyfélnek a tartózkodási engedély iránti kérelem során nem.
A családi együttélés biztosítása célú tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet benyújthatják a családtagok,a főkérelmező által előterjesztett vendégbefektetői tartózkodási engedély kiadása iránti kérelemmel egyidejűleg. Lényeges azonban, hogy a vendégbefektetői vízummal rendelkező harmadik országbeli állampolgár családtagja(i) családi együttélés célú tartózkodásra nem jogosultak mindaddig, amíg a családegyesítő fél vendégbefektetői tartózkodási engedélyét meg nem szerzi. A külső határok átlépése során vízumkötelezettség alá eső harmadik országbeli állampolgárok vonatkozásában felhívjuk figyelmüket, hogy családi együttélés célú tartózkodási engedély kiadás iránti kérelmüket Magyarország területén nem nyújthatják be. Erre tekintettel javasoljuk, hogy a vízumkötelezettség alá eső harmadik országbeli állampolgárok családi együttélés biztosítása célú tartózkodási engedély iránti kérelem előterjesztésének ideje megválasztása során a családegyesítő fél vendégbefektetői tartózkodási engedély iránti kérelem (kizárólag belföldi) benyújtásának idejét vegyék alapul, a két eljárás egy időben történő megindításának, vagy a családi együttélés célú kérelem későbbi benyújtásának ugyanis nincs jogi akadálya.
FORGALMI REND VÁLTOZÁS DEBRECENBEN
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye alapján Debrecenben, a Sámsoni út fejlesztésének és kivitelezési munkái kapcsán 2024. július 8-tól a már korábban bevezetett ideiglenes forgalomkorlátozáshoz képest újabb változásokat és korlátozásokat vezetnek be várhatóan 2024. szeptemberéig. Bővebb információ az Építési és Közlekedési Minisztérium honlapján, ide kattintva érhető el.
CHANGES IN TRAFFIC ORDER IN DEBRECEN
According to the announcement of the Ministry of Construction and Transport in connection with the development and construction works of Sámsoni út in Debrecen, additional changes and restrictions to the temporary traffic restrictions will be introduced from 8 July and expected to be in place until September 2024. More information is available on the website of the Ministry of Construction and Transport by clicking here.
Közép-dunántúli Regionális Igazgatóság
Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatjuk Önöket hogy az E-on hálózat karbantartási munkálatai miatt
2024.06.27. /csütörtök/ napján
Igazgatóságunk veszprémi ügyfélszolgálati irodáján áramszünet lesz.
Fenti ok miatt az érdemi ügyintézés nem lesz lehetséges
veszprémi ügyfélszolgálatunkon.
A változás a további napok, illetve a székesfehérvári és tatabányai ügyfélszolgálat ügyfélfogadási rendjét nem érinti!
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.