Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Tábori Alexandra

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjával kapcsolatban kötött megállapodások jegyzéke

TÁJÉKOZTATÓ

 

 

Az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjával kapcsolatban kötött megállapodások jegyzéke

 

 

Új-Zéland

2012. évi LIV törvény a Magyarország Kormánya és Új-Zéland Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Dél-Korea

2013. évi LXIV törvény a Magyarország Kormánya és a Koreai Köztársaság Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Tajvan

2014. évi LIII törvény a tajpeji Magyar Kereskedelmi Iroda és a Magyarországi Tajpej Képviseleti Iroda között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Ausztrália

2016. évi XCVIII törvény a Magyarország Kormánya és Ausztrália Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Egyetértési Megállapodás kihirdetéséről

Japán

2017. évi XXXIV törvény a Magyarország Kormánya és Japán Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Chile

2017. évi LXXXI törvény a Magyarország Kormánya és a Chilei Köztársaság Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Hongkong

2018. évi XXIII törvény a Magyarország Kormánya és Hongkong, a Kínai Népköztársaság Különleges Közigazgatási Területének Kormánya között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Argentína

2019. évi V törvény a Magyarország és az Argentin Köztársaság között az ideiglenesen munkát vállaló turisták programjáról szóló Megállapodás kihirdetéséről

Vízummentes állampolgárok

TÁJÉKOZTATÓ

AZON HARMADIK ORSZÁGOK LISTÁJA, AMELYEK ÁLLAMPOLGÁRAI MENTESEK A VÍZUMKÖTELEZETTSÉG ALÓL, AMENNYIBEN A TAGÁLLAMOK HATÁRAIT A BÁRMELY 180 NAPOS IDŐSZAKBAN 90 NAPOT MEG NEM HALADÓ TARTÓZKODÁS CÉLJÁBÓL LÉPIK ÁT

(EU) 2018/1806 európai parlamenti és tanácsi rendelet

II. MELLÉKLET

 

1.ÁLLAMOK

Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság[1]

Andorra

Egyesült Arab Emírségek[2]

Antigua és Barbuda

Albánia[1]

Argentína

Ausztrália

Bosznia-Hercegovina[1]

Barbados

Brunei

Brazília

Bahama-szigetek

Kanada

Chile

Kolumbia

Costa Rica

Dominika[2]

Mikronézia[2]

Grenada[2]

Grúzia[3]

Guatemala

Honduras

Izrael

Japán

Kiribati[2]

Saint Kitts és Nevis

Dél-Korea

Saint Lucia[2]

Monaco

Moldova[4]

Montenegró[1]

Marshall-szigetek[2]

Mauritius

Mexikó

Malajzia

Nicaragua

Nauru[2]

Új-Zéland

Panama

Peru[2]

Palau[2]

Paraguay

Szerbia (a szerbiai Koordinációs Igazgatóság [szerb nyelven: Koordinaciona uprava] által kiadott szerb útlevéllel rendelkező személyek kivételével)[1]

Salamon-szigetek

Seychelle-szigetek

Szingapúr

San Marino

Salvador

Kelet-Timor[2]

Tonga[2]

Trinidad és Tobago

Tuvalu[2]

Ukrajna[5]

Egyesült Királyság (a 3. részben említett brit állampolgárok kivételével)

Egyesült Államok

Uruguay

Apostoli Szentszék

Saint Vincent és a Grenadine-szigetek[2]

Venezuela

Vanuatu[6]

Szamoa

 

2.

Hongkong – Különleges Közigazgatási Régió[7]

Makaó – Különleges Közigazgatási Régió[8]

 

3.OLYAN BRIT POLGÁROK, AKIK NAGY-BRITANNIA ÉS ÉSZAK-ÍRORSZÁG EGYESÜLT KIRÁLYSÁGÁNAK AZ UNIÓS JOG ÉRTELMÉBEN NEM ÁLLAMPOLGÁRAI

 

a tengerentúli brit állampolgárok (British Nationals (Overseas)

a tengerentúli brit területek polgárai (British Overseas Territories Citizens)

a tengerentúli brit polgárok (British Overseas Citizens)

az Egyesült Királyság védelmét élvező személyek (British Protected Persons)

a Brit Nemzetközösség tagjai (British Subjects)

 

4.OLYAN ENTITÁSOK ÉS TERÜLETI HATÓSÁGOK, AMELYEKET LEGALÁBB EGY TAGÁLLAM NEM ISMER EL ÁLLAMKÉNT

 

Tajvan[9]

Koszovó[10]

 

 



[1] A vízummentesség kizárólag a biometrikus útlevéllel rendelkező személyekre vonatkozik.

[2] A vízumkötelezettség alóli mentességet az Európai Unióval kötendő vízummentességi megállapodás hatálybalépésének időpontjától kell alkalmazni.

[3] A vízummentesség a Grúzia által a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabványaival összhangban kiállított biometrikus útlevéllel rendelkező személyekre korlátozódik.

[4] A vízummentesség a Moldova által a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabványaival összhangban kiállított biometrikus útlevéllel rendelkező személyekre korlátozódik.

[5] A vízummentesség az Ukrajna által a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabványaival összhangban kiállított biometrikus útlevéllel rendelkező személyekre korlátozódik.

[6] Vanuatu valamennyi állampolgárának vízummentessége 2023. február 4-től 2024. augusztus 3-ig felfüggesztésre kerül.

[7] A vízummentesség csak azokra vonatkozik, akik rendelkeznek a "Hong Kong Special Administrative Region" útlevelével.

[8] A vízummentesség csak azokra vonatkozik, akik rendelkeznek a "Região Administrativa Especial de Macau" útlevelével.

[9] A vízummentesség csak az olyan, Tajvan által kiállított útlevéllel rendelkező személyekre vonatkozik, amely útlevelek tartalmaznak személyiigazolvány-számot.

[10] A vízumkötelezettség alóli mentesség csak a Koszovó által a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabványaival összhangban kiállított biometrikus útlevéllel rendelkező személyekre alkalmazandó.

A munkáltató és a fogadó szervezet kötelezettségei

TÁJÉKOZTATÓ

 

A munkáltató és a fogadó szervezet kötelezettségei

 

 

  1. 1)A foglalkoztatott tartózkodási engedélyével kapcsolatos kötelezettség

 

A munkáltató vagy a fogadó szervezet legkésőbb a harmadik országbeli állampolgár munkába lépésének napján köteles meggyőződni arról, hogy a harmadik országbeli állampolgár érvényes, az adott munkáltatónál vagy a fogadó szervezetnél munkavégzésre jogosító tartózkodási engedéllyel rendelkezik-e.

A munkáltató vagy a fogadó szervezet a harmadik országbeli állampolgár által bemutatott tartózkodási engedély másolatát a foglalkoztatás időtartama alatt köteles megőrizni.

 

A fentieket az idegenrendészeti hatóság hatósági ellenőrzése során kérheti bemutatni!

 

  1. 2)Bejelentési kötelezettségek

 

A foglalkoztatás megkezdésének bejelentése

 

A foglalkoztató a harmadik országbeli állampolgár foglalkoztatásának megkezdését az alábbi határidők mellett köteles bejelenteni az idegenrendészeti hatóságnak:

  • ·ha a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, a harmadik országbeli állampolgár részére kiállított munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély átvételét követő 5 napon belül;
  • ·ha a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, azonban a harmadik országbeli állampolgár az átvétel időpontját követően – az előzetes megállapodásban kikötött várható munkakezdési időponthoz képest észszerű időn belül – utazik be Magyarországra, a beutazás napját követő 5 napon belül;
  • ·az előző két esetbe nem tartozó esetben a harmadik országbeli állampolgár részére kiállított munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély átvételét követő 5 napon belül;
  • ·a tanulmányi célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgárok esetén a munkavégzés megkezdését követő 5 napon belül.

 

A foglalkoztatás meg nem kezdésének bejelentése

 

A munkáltató vagy a fogadó szervezet az alábbi határidők mellett köteles bejelenteni az idegenrendészeti hatóságnak, ha a harmadik országbeli állampolgár az engedélyezett munkáját nem kezdi meg:

  • ·amennyiben a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, és a munkáltató vagy a fogadó szervezet tudomást szerez arról, hogy a harmadik országbeli állampolgár nem kezdi meg a munkavégzést a munkáltatónál vagy fogadó szervezetnél, haladéktalanul, de legkésőbb az erről való tudomásszerzést követő 5 napon belül;
  • ·amennyiben nem a munkáltató vagy a fogadó szervezet kérelmezte a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedélyt, azonban tudomást szerez arról, hogy a harmadik országbeli állampolgár a munkaviszony létesítése céljából kötött előzetes megállapodásban kikötött várható munkakezdési időponthoz képest észszerű időn belül nem kezdi meg a munkáját a munkáltatónál vagy fogadó szervezetnél, haladéktalanul, de legkésőbb a munkaszerződésben előzetesen meghatározott, tervezett munkakezdési időpontot követő 5 napon belül.

 

A foglalkoztatás megszűnésének bejelentése

 

A munkáltató vagy a fogadó szervezet a bejelentés alapjául szolgáló tény vagy körülmény beálltától számított 5 napon belül köteles bejelenteni az idegenrendészeti hatóságnak, hogy a munkavégzés a munkavégzésre jogosító tartózkodási engedély érvényességi idején belül megszűnik.

 

A foglalkoztatás megkezdését, meg nem kezdését, megszűnését a munkáltató vagy a fogadó szervezet a következő adatok közlésével köteles teljesíteni:

  • ·munkáltató vagy fogadó szervezet adatai (név, cím, székhely, telephely, gazdálkodási forma, cégjegyzékszám),
  • ·harmadik országbeli állampolgár munkavállaló vagy vállalaton belül áthelyezett természetes személyazonosító adatai,
  • ·harmadik országbeli állampolgár munkavállaló vagy vállalaton belül áthelyezett tartózkodásra jogosító engedélyének száma,
  • ·munkakör,
  • ·a tényleges munkavégzés vagy vállalaton belül áthelyezés megkezdésének vagy meg nem kezdésének, vagy a munkavállalási engedély, vagy az összevont engedély érvényességi idején belül történő megszűnésének időpontja.

 

 

A munkáltató a fenti felsorolt bejelentéseket elektronikus azonosítását követően az Enter Hungary felületen  keresztül, elektronikus úton teljesíti.

 

A foglalkoztatás megkezdésére, meg nem kezdésére, megszűnésére vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye

 

A foglalkoztatás megkezdésére, meg nem kezdésére, megszűnésére vonatkozó bejelentési kötelezettséget elmulasztó, valamint a tartózkodási engedéllyel kapcsolatos meggyőződési kötelezettségét elmulasztó munkáltatót vagy fogadó szervezetet az idegenrendészeti hatóság a foglalkoztatott harmadik országbeli állampolgárok számával arányos mértékű közrendvédelmi bírsággal sújtja, melynek összege

foglalkoztatottanként 1.000.000 forintig terjedhet.

 

A közrendvédelmi bírság megfizetésének kötelezettsége alól a munkáltató vagy a fogadó szervezet akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a – fentebb részletezett – ellenőrzési és bejelentési kötelezettségének eleget tett.

 

Nem mentesül a munkáltató, illetve a fogadó szervezet a közrendvédelmi bírság megfizetésének kötelezettsége alól akkor, ha tudott, vagy kellő gondosság mellett tudhatott volna arról, hogy az érvényes tartózkodási engedélyként vagy más, tartózkodásra jogosító engedélyként bemutatott okmány hamis volt.

 

A fővállalkozó és valamennyi közbenső alvállalkozó az alvállalkozó munkáltatóval vagy a fogadó szervezettel egyetemlegesen felel a közrendvédelmi bírság megfizetéséért akkor, ha tudott, vagy kellő gondosság mellett tudhatott volna arról, hogy az alvállalkozó munkáltató harmadik országbeli állampolgárt tartózkodásra jogosító engedély nélkül foglalkoztat.

 

A 90 napot meg nem haladó vállalaton belüli áthelyezés bejelentése

 

A fogadó szervezet legkésőbb a munkába állást követő 5 napon belül köteles bejelenteni, ha az Európai Unió tagállama által, vállalaton belüli áthelyezés céljából kiállított tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár vállalaton belüli áthelyezés céljából, kilencven napot meg nem haladó, tervezett időtartamig Magyarországon a fogadó szervezetnél végez munkát.

 

A bejelentésnek tartalmaznia kell

  • ·a harmadik országbeli állampolgár természetes személyazonosító adatait,
  • ·a vállalaton belüli áthelyezés tervezett időtartamát és
  • ·a fogadó szervezet vállalkozáscsoporthoz való tartozását.

 

A munkáltató a fenti bejelentést elektronikus azonosítását követően az Enter Hungary felületen  keresztül, elektronikus úton teljesíti.

 

Foglalkoztatási feltételekben történő változás bejelentése vendégmunkás-tartózkodási engedély esetén

 

A vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldit foglalkoztató munkáltató, ha az általa foglalkoztatott vendégmunkás foglalkoztatási feltételeiben változás áll be, köteles azt a változás bekövetkezésétől számított 5 napon belül az OIF részére az Enter Hungary felületen  keresztül, az alábbi adatok közlésével bejelenteni:

  • ·a foglalkoztató adatai (név, cím, székhely, telephely, gazdálkodási forma, cégjegyzékszám),
  • ·a vendégmunkás természetes személyazonosító adatai,
  • ·a vendégmunkás tartózkodásra jogosító engedélyének száma,
  • ·az engedélyezett és a megváltozott foglalkozás megnevezése és FEOR száma,
  • ·az engedélyezett és a megváltozott magyarországi munkavégzési hely címe.

 

  1. 3)A vendégmunkást foglalkoztató munkáltató speciális kötelezettségei

 

A foglalkoztató köteles gondoskodni arról, hogy a

  • ·a beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú,
  • ·foglalkoztatás céljából kiállított, vagy
  • ·a vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel

rendelkező vendégmunkás a munkaviszonya megszűnése vagy megszüntetése esetén Magyarország területét a munkaviszony megszűnését követő legkésőbb 6. napon elhagyja.

 

Amennyiben a foglalkoztató a fenti kötelezettségének nem tesz eleget, az idegenrendészeti hatóság 5.000.000 forint összegű bírsággal sújtja.

 

A foglalkoztató mentesül a bírság megfizetése alól, ha bizonyítja, hogy a fenti kötelezettsége teljesítése során úgy járt el, ahogyan az az adott helyzetben általában elvárható.

 

A foglalkoztató különösen akkor felel meg az adott helyzetben általában elvárható magatartás követelményének, ha az idegenrendészeti hatóság irányába történő bejelentési kötelezettségének maradéktalanul eleget tesz, továbbá bizonyítani tudja, hogy

  • ·a vendégmunkás részére az általa értett nyelven tájékoztatást adott a munkaviszony megszűnésének idegenrendészeti jellegű jogkövetkezményeiről, valamint az országelhagyásra vonatkozó kötelezettségről és az ahhoz kapcsolódó szankciókról,
  • ·a foglalkoztató a származási országba, vagy a távozás célországaként a kérelemben megjelölt nyilatkozatban szereplő országba a vendégmunkás nevére szóló repülőjeggyel rendelkezett, vagy részére a vendégmunkás ilyen repülőjegyet bemutatott és ezt dokumentáltan bizonyítani tudja, és
  • ·a vendégmunkás kiutazására azért nem került sor, mert

-   a vendégmunkás a kiutazás napja előtt a bejelentett szálláshelyéről ismeretlen helyre távozott, és vele kapcsolatot teremteni nem tudott, vagy

-   a vendégmunkás más foglalkoztatóval létesített munkaviszonyt, és a foglalkoztató a foglalkoztató-váltás tényéről megbizonyosodott és azt okirattal bizonyítani tudja.

 

Az idegenrendészeti hatóság és az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv által előlegezett kiutasítási, kiutaztatási, valamint az idegenrendészeti őrizetben tartással keletkezett költséget köteles a foglalkoztató megtéríteni, ha

  • ·a kiutasított vendégmunkás nem rendelkezik a költségek fedezetével és
  • ·a kiutasítást azért rendelték el, mert a vendégmunkás

-   a tartózkodási feltételeket nem teljesíti,

-   engedély nélkül végzett munkát, vagy

-   beutazása és tartózkodása a közegészséget sérti vagy veszélyezteti.

 

Ha a munkáltató vagy a fogadó szervezet a vendégmunkás munkaviszonya megszűnése vagy megszüntetése esetén a vendégmunkás ország-elhagyási kötelezettségével kapcsolatos, illetve a vendégmunkás foglalkoztatása meg nem kezdésére, foglalkoztatása megszűnésére vonatkozó bejelentési kötelezettségének az egy naptári éven belül általa Magyarországra hozott vendégmunkások létszámának 30%-a esetében nem tesz eleget, a munkáltató vagy a fogadó szervezet a bírság kiszabásának időpontjától számított 2 évig a meglévő vendégmunkás állományán túl további vendégmunkást nem alkalmazhat.

 

Nemzeti tartózkodási kártya

TÁJÉKOZTATÓ

 

 

Nemzeti tartózkodási kártya

 

 1)Melyik harmadik országbeli állampolgár kaphat nemzeti tartózkodási kártyát?

 

Nemzeti tartózkodási kártyát az a harmadik országbeli állampolgár kaphat, aki tartózkodási engedéllyel, ideiglenes letelepedési engedéllyel vagy ideiglenes tartózkodási kártyával rendelkezik, és

  • ·a kérelmének benyújtását megelőzően legalább 3 éven át jogszerűen és megszakítás nélkül Magyarországon tartózkodott, vagy
  • ·a kérelmének benyújtását közvetlenül megelőzően legalább 1 éve eltartott felmenőként családi életközösségben él

-   magyar állampolgárral, vagy

-   huzamos tartózkodási jogosultsággal (bevándorlási engedéllyel, letelepedési engedéllyel, ideiglenes letelepedési engedéllyel, nemzeti letelepedési engedéllyel, EK letelepedési engedéllyel, ideiglenes tartózkodási kártyával, rendelkező, nemzeti tartózkodási kártyával, EU tartózkodási kártyával) rendelkező, illetve

-   menekültként elismert harmadik országbeli állampolgárral, vagy

  • ·magyar állampolgár, huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, illetve menekültként elismert harmadik országbeli állampolgár házastársa, feltéve, hogy a házasságot már a kérelem benyújtását megelőzően legalább 2 éve megkötötték, vagy
  • ·magyar állampolgár volt, de állampolgársága megszűnt, illetve a felmenője magyar állampolgár vagy magyar állampolgár volt, vagy
  • ·huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, illetve menekültként elismert harmadik országbeli állampolgár kiskorú gyermeke.

 

A fenti feltételek esetén is csak akkor kaphat nemzeti tartózkodási kártyát, ha a huzamos tartózkodása Magyarország érdekeivel összhangban áll.

 

Ha Önt a Magyarországon menekültként ismerték el, úgy tartózkodási vízum, vagy tartózkodási engedély hiányában is benyújthatja a kérelmét.

 

Amennyiben a fenti feltételek az Ön esetében fennállnak, abban az esetben kaphat nemzeti tartózkodási kártyát, ha

  • ·Magyarország területén a lakhatása és a megélhetése biztosított,
  • ·az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül, vagy egészségügyi ellátásának költségeit biztosítani tudja, valamint
  • ·Önnel szemben az alábbi kizáró okok egyike sem áll fenn:

-   a letelepedése veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát,

-   kiutasítás vagy beutazási és tartózkodási tilalom, SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt áll,

-   a kártya megszerzése érdekében hamis adatot, valótlan tényt közölt, vagy az eljáró hatóságot megtévesztette,

-   büntetett előéletű, és a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól nem mentesült.

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy nem kaphat nemzeti tartózkodási kártyát, ha Ön az alábbi célból kiállított tartózkodási engedéllyel rendelkezik:

  • ·vendég-önfoglalkoztatás célú tartózkodási engedély,
  • ·szezonális munkavállalás célú tartózkodási engedély,
  • ·beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedély,
  • ·foglalkoztatási célú tartózkodási engedély,
  • ·vendégmunkás-tartózkodási engedély,
  • ·tanulmányi célú tartózkodási engedély (beleértve az álláskeresést és a vállalkozás indítást is),
  • ·képzés célú tartózkodási engedély,
  • ·ideiglenes tartózkodási engedély,
  • ·gyógykezelési célú tartózkodási engedély,
  • ·Fehér Kártya,
  • ·kiküldetés célú tartózkodási engedély,
  • ·gyakornoki tevékenység folytatása célú tartózkodási engedély,
  • ·önkéntes tevékenység folytatása célú tartózkodási engedély.

 

Ha a bevándorlási engedéllyel, letelepedési engedéllyel, nemzeti letelepedési engedéllyel, EK letelepedési engedéllyel, nemzeti tartózkodási kártyával vagy EU tartózkodási kártyával rendelkező szülőnek Magyarország területén harmadik országbeli állampolgár gyermeke született, a születés bejelentését követően a gyermek részére nemzeti tartózkodási kártya kerül kiállításra.

 

Nemzeti érdek fennállása esetén a harmadik országbeli állampolgár az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter döntése alapján az egyéb feltételek hiányában is kaphat nemzeti tartózkodási kártyát. Az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter nemzeti érdekként Magyarország gazdasági, nemzetpolitikai, tudományos, kulturális és sport érdekét veheti figyelembe.

 

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a kérelmét a tényállás tisztázását követően az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter elé terjeszti, aki a kérelem ügyében határozatot hoz. A miniszter határozata ellen jogorvoslatnak nincs helye.

 

A nemzeti tartózkodási kártyával rendelkező harmadik országbeli állampolgár Magyarország területén határozatlan időtartamú tartózkodásra jogosult.

 

Harmadik országbeli állampolgárnak minősül:

  • ·az a nem magyar állampolgár, aki nem tartozik a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek közé, tehát aki nem EGT-állampolgár vagy annak családtagja, valamint
  • ·a hontalan személy.

 

2)Milyen módon nyújtható be a kérelem?

 

A nemzeti tartózkodási kártya kiadása és hosszabbítása iránti kérelmet kizárólag elektronikus úton az Enter Hungary felületen nyújthatja be, melyet ide[n2]  kattintva érhet el.

                  

Az Enter Hungary felületen előterjesztett kérelem akkor minősül az idegenrendészeti hatósághoz érkezettnek, ha a kérelem díját befizette, és a visszaigazolás megküldésétől számított 15. napon belül megtörtént az arcképmása, valamint az ujjnyomata rögzítése és az aláírásminta megadása. Ha a kérelem érkezettnek minősül, az idegenrendészeti hatóság erről tájékoztatást küld.

 

3)Az eljárás díja

 

Az eljárási díjakról szóló tájékoztatót ide  kattintva tekintheti meg.

 

4)Milyen kötelező mellékleteket kell benyújtani a kérelemhez?

 

Kérjük, hogy a mellékleteket maradéktalanul töltse ki, illetve minden iratot ellenőrizzen a benyújtás előtt, ezzel hozzájárulhat kérelmének mielőbbi elbírálásához.

 

A kérelemhez mellékelni kell az alábbiakat:

  • ·születési anyakönyvi kivonat,
  • ·házasságban élő kérelmező esetén házassági anyakönyvi kivonat,
  • ·a házasság megszűnése esetén az azt megállapító jogerős hatósági határozat,
  • ·kiskorú kérelmező esetén a kiskorú személyes joga szerinti hiteles okirat arról, hogy a kiskorú huzamos tartózkodásának nincs törvényes akadálya,
  • ·Magyarországra történő beutazását megelőző állandó vagy szokásos tartózkodási helye szerinti ország hatósága által kiállított, büntetlen előéletet igazoló, 6 hónapnál nem régebbi okirat

(a 14. életévét be nem töltött kiskorú kérelmező mentesül a büntetlen előéletet igazoló okirat benyújtásának kötelezettsége alól).

 

A fenti okiratok csatolása alól felmentés adható, ha az okirat beszerzése a harmadik országbeli állampolgár önhibáján kívüli okból lehetetlen, vagy aránytalan nehézséggel járna. Ez esetben az okiratot a kérelmező nyilatkozata pótolja.

 

A magyarországi megélhetést igazoló dokumentumok

 

Önnek az alábbi okiratok valamelyikével igazolnia kell, hogy magyarországi megélhetése biztosított:

  • ·a kérelmező vagy a tartását vállaló családtag hitelintézeti igazolása készpénz-megtakarításról,
  • ·a megélhetést biztosító magyarországi vagyon, vagyoni értékű jog, vagyoni érték meglétét igazoló közokirat vagy teljes bizonyító erejű magánokirat,
  • ·rendszeres magyarországi jövedelemről szóló munkáltatói, illetve adóhatósági igazolás,
  • ·külföldről folyósított rendszeres jövedelemről szóló magyar hitelintézeti igazolás,
  • ·a Magyarországon élő családtag közjegyzői okiratba foglalt, a kérelmező eltartását és ellátását biztosító nyilatkozata, valamint a tartást vállaló személy tartási képességét igazoló okirat,
  • ·egyéb hitelt érdemlő okirat.

 

A magyarországi lakhatást igazoló dokumentumok

 

Önnek az alábbi okiratok valamelyikével igazolnia kell, hogy lakhatásra alkalmas ingatlan tulajdonosa, vagy ilyen ingatlan használatára jogosult:

  • ·az ingatlan tulajdonjogát igazoló okirat,
  • ·lakásbérleti szerződés,
  • ·a Magyarországon élő családtag közjegyzői okiratba foglalt, a kérelmező lakhatását biztosító nyilatkozata.

 

Nem kell csatolni a lakhatás feltételeit igazoló okiratot, ha a tartózkodási engedély kiadása vagy meghosszabbítása iránti eljárásban a kérelmező azt már csatolta, és a harmadik országbeli állampolgár bejelentett szálláshelye nem változott meg.

 

Az egészségbiztosítást igazoló dokumentumok

 

Önnek okirattal igazolnia kell, hogy az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül, vagy az egészségügyi ellátás költségeit biztosítani képes.

Ennek lehetséges módjai:

  • ·társadalombiztosítás alapján biztosítottnak minősül,
  • ·nemzetközi szerződés vagy megállapodás alapján a magyar egészségbiztosítás szolgáltatásait igénybe veheti,
  • ·a megélhetését igazoló okiratok alapján egészségügyi ellátása költségeit biztosítani képes.

 

Egyéb szükséges dokumentumok

 

  • ·egy darab igazolványkép,
  • ·érvényes úti okmány (illetve amennyiben a megszakítás nélküli jogszerű magyarországi tartózkodás ideje alatt több úti okmánnyal is rendelkezett, akkor mindegyik úti okmány másolata).

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a külföldön kiállított közokirat, illetőleg a külföldi bíróság, közigazgatási szerv, közjegyző vagy egyéb közhitelességgel felruházott személy által hitelesített magánokirat – hacsak törvényből, nemzetközi szerződésből, illetve viszonossági gyakorlatból más nem következik – a magyar törvény szerinti bizonyító erővel csak akkor rendelkezik, ha azt a kiállítás helye szerinti államban működő magyar külképviseleti hatóság diplomáciai felülhitelesítéssel látta el.

 

Felhívjuk a figyelmet továbbá, hogy a nem magyar nyelven kiállított okirat csak hiteles magyar fordítással ellátva fogadható el.

 

Felhívjuk a figyelmet továbbá, hogy a magyar állampolgár harmadik országbeli családtagja által benyújtott házassági anyakönyvi kivonat csak a hazai anyakönyvezést követően fogadható el.

 

5)Az ügyintézés ideje

 

Az ügyintézési idő: 70 nap.

 

Huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező harmadik országbeli állampolgárnak a Magyarország területén született gyermeke részére a nemzeti tartózkodási kártyát soron kívül, de legkésőbb 5 napon belül kerül kiállításra.

 

A kötelező mellékleteken kívül az OIF a tényállás tisztázása érdekében további okiratok benyújtására is felhívhatja, valamint egyéb eljárási cselekményt is foganatosíthat.

 

A hiánypótlási határidő és a különféle eljárási cselekmények lefolytatása az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

 

6)A tartózkodási engedély okmány átvétele

 

A tartózkodási kártya okmány postai úton kerül kézbesítésre a kérelem formanyomtatványon megjelölt címre.

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy az okmányt kizárólag akkor veheti át személyesen az OIF regionális igazgatóságán, ha igazolja, hogy nincs abban a helyzetben, hogy az okmányt a kézbesítésre megjelölt címen átvegye.

 

7)Meddig érvényes az engedély?

 

Az okmány érvényességi ideje legfeljebb 10 év, amely a kérelmére további 10 évvel hosszabbítható meg.

 

8)Egyéb tudnivalók

 

  • ·Lakóhely megváltozásának bejelentése

 

Amennyiben nemzeti tartózkodási kártyával rendelkezik, köteles az annak kiadására irányuló eljárásban bejelentett lakóhelyének megváltozását az új lakóhelye szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál bejelenteni.

A lakóhely megváltozása nem jár a tartózkodási kártya cseréjével.

A lakóhelyváltozás bejelentését a jegyző által kiadott lakcímkártya igazolja, ezért azt a tartózkodási kártya okmánnyal együtt kell őrizni és az arra feljogosított hatóságnak betekintésre át kell adni.

 

  • ·A nemzeti tartózkodási kártya visszavonása

 

A nemzeti tartózkodási kártyát az idegenrendészeti hatóság visszavonhatja abban az esetben, ha

  • ·az engedélyezés alapjául szolgáló feltételek olyan jelentősen megváltoztak, hogy ez az engedély vagy a kártya kiadását már kizárná, feltéve, hogy az engedély vagy a kártya kiadásától számítva öt év még nem telt el,
  • ·a családi kapcsolatra tekintettel kiadott engedély vagy kártya esetén a házasság az engedély vagy a kártya kézhezvételétől számított három éven belül nem a házastárs halála miatt szűnt meg, vagy a harmadik országbeli állampolgár szülői felügyeleti joga megszűnt, kivéve, ha a harmadik országbeli állampolgár már négy éve huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkezőként vagy bevándoroltként Magyarország területén tartózkodik, vagy
  • ·a harmadik országbeli állampolgár Magyarország területét hat hónapnál hosszabb ideig elhagyta.

 

Az idegenrendészeti hatóság az engedélyt vagy a kártyát visszavonja, ha

  • ·az engedély vagy a kártya megszerzése érdekében a harmadik országbeli állampolgár az idegenrendészeti hatósággal hamis adatot, valótlan tényt közölt,
  • ·a kiskorú harmadik országbeli állampolgár esetében a szülői felügyelet jogát gyakorló harmadik országbeli állampolgár szülőnek Magyarország területén történő tartózkodásra jogosító engedélyét az idegenrendészeti hatóság visszavonta, és a kiskorú további tartózkodásának feltételei a szülői felügyeletet gyakorló másik szülőnél Magyarország területén nem biztosítottak,
  • ·a harmadik országbeli állampolgár családi kapcsolatra tekintettel kiadott engedélye vagy kártyája esetén magyar állampolgár házastársa Magyarország területét a külföldi letelepedés szándékával elhagyta, vagy a harmadik országbeli házastárs Magyarország területén történő jogszerű tartózkodása megszűnt,
  • ·a harmadik országbeli állampolgárt kiutasították vagy vele szemben beutazási és tartózkodási tilalmat rendeltek el,
  • ·a harmadik országbeli állampolgár kéri az engedély vagy a kártya visszavonását, vagy
  • ·a harmadik országbeli állampolgár veszélyezteti Magyarország közbiztonságát vagy nemzetbiztonságát.

 

A nemzeti érdekből kiállított nemzeti tartózkodási kártyát az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter abban az esetben is visszavonhatja, ha a kiadásakor figyelembe vett nemzeti érdek változása azt indokolttá teszi.

 

  • ·Jogorvoslat

 

Az elutasító döntéssel szemben fellebbezésnek van helye, mely a közléstől számított 15 napon belül nyújtható be az elsőfokú döntést hozó hatóságnál.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a fellebbezés érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül az alábbi esetekben:

-   a fellebbezés elkésett,

-   a fellebbezés nem a jogosulttól származik,

-   az ügyfél fellebbezésében olyan új tényre hivatkozik, amelyről a döntés meghozatala előtt tudomása volt,

-   a fellebbezést indoklás nélkül nyújtja be.

 

A bejelentési kötelezettségekről itt  tájékozódhat.

 

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

 

 

ORSZÁGOS IDEGENRENDÉSZETI FŐIGAZGATÓSÁG

OK