Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

2006. évi szöveges beszámoló a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal tevékenységéről

 

A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal a 2006. évi költségvetésről szóló 2005. évi CLIII. törvényben, a XI. Belügyminisztérium fejezetben 0400. önálló címként szerepelt. A címhez 4 önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezés szempontjából teljes jogkörrel rendelkező intézmény tartozik: 1.Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal                                    törzskönyvi azonosító:722744 2.Menekülteket Befogadó Állomás Békéscsaba törzskönyvi azonosító: 720872 3.Menekülteket Befogadó Állomás Bicske törzskönyvi azonosító: 720861 4.Menekülteket Befogadó Állomás Debrecen törzskönyvi azonosító: 722612

A Hivatal honlapjának címe: www.bevandorlas.hu

A Kormányzati átalakítás kapcsán a felügyeleti szervünk megváltozott, az új felügyeleti szerv az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium lett, melynél a Hivatal a 1000. cím lett.

A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal szakmai tevékenysége során ·  az ország területére kiterjedő illetékességgel :    -  ellátja a magyar állampolgárságról szóló jogszabályokban az igazságügyi és rendészeti miniszter feladatkörébe utalt állampolgársági feladatokat,    -  idegenrendészeti hatóságként ellátja a jogszabályokban a hatáskörébe utalt idegenrendészeti feladatokat,    -  központi menekültügyi hatóságként ellátja a jogszabályokban a hatáskörébe utalt menekültügyi feladatokat, ·  végrehajtja a migrációs tárgyú nemzetközi szerződésekből adódó feladatokat, felügyeli és koordinálja a visszafogadási egyezmények végrehajtását, engedélyezi a hatósági kísérettel történő átszállításokat, ·  szakirányítói jogkört gyakorol az I. fokú hatóságok tevékenysége felett ·  kapcsolatot tart a migrációs kérdésekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekkel. A Hivatal 2006. évi tevékenységében prioritást kapott a Kormány „Öt pontban a nemzeti felelősségről” című programjából a Hivatal hatáskörébe tartozó feladatok végrehajtása. A nemzeti vízum bevezetéséhez kapcsolódóan tájékoztató anyagokat készítettünk a határon túli magyarok számára. Szakmailag felkészítettünk hét migrációs szakkonzult, és a Külügyminisztériummal közösen végrehajtottuk 2006. január 1-jei hatállyal a kihelyezésüket. A Külügyminisztériummal és a BM Központi Hivatallal közösen biztosítottuk a nemzeti vízum kiadásának informatikai feltételrendszerét. Kialakítottuk a határon túli magyarok számára a többi külfölditől elkülönített és soron kívüli hatósági eljárást biztosító ügyfélfogadás feltételeit.

A Hivatal a hatósági tevékenység szolgáltató jellegének erősítése érdekében az elmúlt évben kiemelt feladatának tekintette az ügyfélfogadás feltételeinek javítását, a kulturált ügyfélfogadáshoz szükséges infrastruktúra fejlesztését. Valamennyi ügyfélszolgálati irodában lehetővé tettük ügyfeleink számára az interneten keresztül történő elektronikus időpont-foglalást.

Állampolgársági ügyintézés:

A 2006. január 1-jén hatályba lépett - az állampolgársági jogszabályokat módosító - rendelkezések következtében az ügyiratforgalom megközelítette a 91.000-t. Az iktatott ügyek száma a két és félszeresére nőtt, ezért kizárólag belső munkaerő átcsoportosítással tudtuk biztosítani a beérkezett ügyiratok határidőben történő intézését. Az állampolgársági kérelmek száma a 2005. évhez képest 39 %-kal emelkedett, a honosítási, visszahonosítási kérelmek száma 34 %-kal nőtt. A honosítottak 76,2 %-a magyar származására tekintettel kérte a honosítását.

Menekültügyi ügyintézés:

A menekültügyi hatóság a 2006. évben 2.117 fő kérelmére indult menekültügyi eljárást folytatott le, amely a 2005. évhez képest 32,6 %-os növekedést jelent. A kérelmezők többsége vietnámi, kínai, grúz, szerb-montenegrói, albán és nigériai nemzetiségű volt. A kérelmezők túlnyomó többsége 72,3 %-a illegálisan érkezett hazánk területére. A peres képviselettel foglalkozó munkatársak 865 ellenkérelmet fogalmaztak meg és 851 tárgyaláson vettek részt. A Fővárosi Bíróság által lezárt ügyek száma 535, az eredményességi mutató a lezárt ügyek tekintetében 98 %-os. A Dublini eljárás keretében a tagállamoktól érkezett megkeresések száma 775 volt, pozitív válaszaink száma 481 volt. A befogadó állomásokon a havi átlagos ellátotti létszám 476 fő volt, akik többségében grúz és szerb-montenegrói állampolgárok voltak. A befogadó állomások az európai uniós követelményeknek megfelelő feltételeket biztosítanak a kérelmezőknek, illetve a menekültként elismert külföldieknek.

Idegenrendészeti ügyintézés:

Az idegenrendészeti hatósági ügyintézés során a legális migráció területén egyes ügytípusok esetében növekedés következett be, ezzel együtt az illegális migráció jelentősen csökkent.

Az elmúlt évben letelepedési kérelmet 10.039 külföldi nyújtott be, mely az előző évhez képest 8,2 %-os növekedést jelent. A kérelmezők döntően román állampolgárok voltak. A tavalyi évben a külföldiek 46.587 tartózkodási engedély kiállítása és meghosszabbítása iránti kérelmet terjesztettek elő, mely megegyezik a 2005. évben benyújtott kérelmek számával. A kérelmeket általában munkavállalás (26.746) és családegyesítés (8.466) céljából nyújtották be. Tartózkodási engedély iránti kérelmet 12.827 EGT tagállamból érkezett állampolgár nyújtott be, nemzeti tartózkodási engedélynél ugyanezen szám 1.795 fő.

A beszámolási időszakban 2.742 fellebbezés érkezett és 2.410 másodfokú döntés született. Az ügyfelek 200 esetet meghaladóan terjesztettek elő felülvizsgálati kérelmet. Az esetek több mint 90 %-ában a bíróság a felülvizsgálati kérelmet elutasította, mely bizonyítja, hogy a hatósági döntések többségében megalapozottak voltak.

A Hivatal központi vízumkiadó hatósága összesen 47.221 vízumkérelemben döntött, ez az előző évhez képest 9,3 %-os növekedést jelent. A tartózkodási vízumot legnagyobb számban a román és ukrán állampolgárságú, zömében magyar ajkú külföldiek kérelmezték. A tavalyi évben 2.386 fő kérelmezte a nemzeti vízumot, elsősorban családi kapcsolatok ápolása céljából. A Hivatal idegenrendészeti hatóságai 5.791 jogsértő külföldivel szemben jártak el. A kiutasított külföldiek száma 3.032 volt. A Hivatal területi szervei 1.887 alkalommal önállóan, 412 esetben pedig az együttműködő szervekkel közösen hajtottak végre idegenrendészeti, munkaügyi hatósági, valamint közbiztonsági ellenőrzéseket.

Főbb kiadási tételek alakulása:

2006-ban különös hangsúlyt kapott a Hivatal költségtakarékos működtetésének biztosítása. A 2006. évi költségvetésről szóló 2005. évi CLIII. törvényben az Országgyűlés a Hivatal részére 4.889 millió Ft kiadási előirányzatot állapított meg, mely összegből a befogadó állomások 611 millió Ft-tal részesültek.

A Hivatal éves költségvetési előirányzatát az előző évi maradvány 557,1 millió Ft, az EMA támogatás 226,6 millió Ft, az OBMK támogatás 23,6 millió Ft, a munkaügyi központi támogatások 22,9 millió Ft, a Schengen Alap és Átmeneti támogatás projekt finanszírozása 191,8 millió Ft, illetve a BM támogatások 70,0 millió Ft összeggel növelték. A Hivatal éves költségvetését a migrációs szakkonzulok kihelyezése 147,5 millió Ft, valamint a költségvetési támogatás csökkentése 87,6 millió Ft összeggel csökkentette. A fenti módosítások együttes hatásaként a költségvetés bevételi és kiadási előirányzata összességében 5.877,8 millió Ft-ra emelkedett, ezen belül a befogadó állomások költségvetése 754,0 millió Ft.

Személyi juttatások, létszám:

A költségvetési törvényben a Hivatal részére a személyi juttatáson 2.634,8 millió Ft került biztosításra, a módosított előirányzatunk 2,642,0 millió Ft, a teljesítés 99,6 %-os. A biztosított előirányzatból szigorú takarékosság mellett (átmenetileg betöltetlen státuszok ideiglenes zárolásával és a nyelvpótlékok körének szűkítésével) végrehajtottuk a 2006. évi köztisztviselői illetményalap változáshoz kapcsolódó bérfejlesztéseket. Folytattuk azt a tendenciát, hogy a leszerelő köztisztviselők helyére olyan pályakezdőket vettünk fel, akik után a munkaügyi központok bértámogatást fizettek. A Hivatalnál a dolgozók átlagkeresete Cím szinten 4,84 %-kal nőtt.

A Hivatal 2006. évi eredeti létszáma 990 fő volt. Az igazgatási és igazgatás jellegű tevékenységet ellátó központi költségvetési szerveknél foglalkoztatottak létszámáról szóló 2131/2007. (VII. 26.) számú Kormányhatározat a Hivatal létszámát 891 főben határozta meg, ami a 2006. évi 995 fős módosított előirányzathoz képest több mint 10 %-os létszámcsökkentési kötelezettséget jelentett. Ennek következtében a központi és területi szerveknél, valamint a menekülteket befogadó állomásokon együttesen 104 státusz megszüntetését kellett végrehajtani. A kormányzati intézkedéssel elrendelt létszámcsökkentés a Hivatalt – tekintettel a hatósági feladatok nagyságrendjére – rendkívül nehéz helyzetbe hozta. Az év során a jogszabályokban meghatározott kötelezettségeink teljesítése folyamatos vezetői intézkedéseket, belső átcsoportosításokat igényelt. A létszámcsökkentéssel az amúgy is leterhelt állomány munkaterhei tovább növekedtek.A létszámcsökkentés egyszeri kiadásainak fedezetére a személyi juttatások előirányzatán 52,0 millió Ft került biztosításra.

Munkaadókat terhelő járulékok:

A munkaadókat terhelő járulékok előirányzatából a befizetési kötelezettségeinket maradéktalanul teljesítettük.

Dologi kiadások:

A költségvetési törvényben meghatározott 1.275 millió Ft-os eredeti előirányzattal szemben a módosított előirányzat 1.913,6 millió Ft-ra emelkedett. A kiadási előirányzat növekményben meghatározó szerepet játszott többek között a 2005. évi maradványképzési kötelezettség (557,1 millió Ft), valamint a könyveléstechnikailag a Hivatalhoz rendelt Schengen Alap és átmeneti támogatások 172,2 millió Ft hatása. Ahhoz, hogy a működőképességünket megőrizzük szükséges volt az előző évi maradványképzéssel azonos mértékű 2006. évi maradvány képzési kötelezettség csökkentése. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium hozzájárult a maradványképzési kötelezettség jelentős csökkentéséhez, így az igazgatási, az okmány-előállítási, az ügyfél tájékoztatók gyártási költségei, az épületek bérleti költségei finanszírozhatóvá váltak.

A szűkös költségvetési források miatt takarékossági intézkedéseket vezettünk be. A közösségi szállások alacsony kihasználtsága és gazdaságtalan működtetése miatt ideiglenesen bezárásra került a győri Közösségi szállás, a balassagyarmati közösségi szállást ideiglenesen az önkormányzatnak adtuk bérbe, a nagykanizsai közösségi szálláson pedig a kísérő nélküli kiskorúak kerültek elhelyezésre. A szállást a Vöröskereszt működteti költségvetési és EMA források felhasználásával. A bicskei befogadó állomás konyháját üzemeltetésre bérbe adtuk, olyan feltételekkel, hogy a bérlő az étkezési norma betartása mellett biztosítja az elhelyezettek napi 3-szori étkezését, ezen túlmenően bérleti díjat is fizet a befogadó állomásnak. Megállapodást kötöttünk a mobil telefon és a vezetékes telefon szolgáltatókkal, így a Hivatalon belüli hívások ingyenesek lettek. A kiutasítások végrehajtása során fokozottan érvényesítettük, hogy amennyiben a külföldi lefoglalható fizetőeszközzel rendelkezett, akkor a kitoloncolási költségeket, vagy azok egy részét a lefoglalt pénzből fedeztük.

Felhalmozási kiadások:

A felhalmozási kiadások eredeti előirányzatát a Schengeni Alap és az átmeneti támogatások keretnyitása, valamint a Belügyminisztériumtól kapott többlettámogatás 208,1 millió Ft-ra módosította, melyből a tényleges felhasználás 78,9 millió Ft. A biztosított keretből elkezdtük a Közép-dunántúli Regionális Igazgatóság bérleményből való kiköltöztetésének előkészítését, az Észak-alföldi Regionális Igazgatóság idegenrendészeti egységének bérleményből való beköltöztetését a Debreceni Befogadó Állomás üres épületébe, a szekszárdi idegenrendészeti egység új elhelyezését, valamint a Budapesti és Pest megyei Regionális Igazgatóságon egy központi előállító kialakítását. Az év végén végrehajtottuk 57 db számítógép amortizációs cseréjét is.

A felhalmozási kiadások maradványa kötelezettségvállalással terhelt, ennek jelentős része közbeszerzési eljárással meghirdetett és szerződéssel alátámasztott a Közép-dunántúli Regionális Igazgatóságnak új ingatlanba való beköltözésére fordítja a Hivatal. Az épület rekonstrukciójának befejezési határideje 2007. június 30.

A bevételek alakulása, jellege

A saját bevételi előírás 65,0 millió Ft volt, a módosított előirányzat 603,1 millió Ft, a teljesítés 608,6 millió Ft.

A hatósági jogkörhöz kapcsolódó bevételek eredeti előirányzata 1,0 millió Ft volt, a teljesítés 1,7 millió Ft. Az egyéb sajátos bevétel eredeti előirányzata 55,0 millió Ft volt, a teljesítés 77,3 millió Ft. A túlteljesítés a befogadó állomások konyháinak szabad kapacitás értékesítéséből, valamint a bicskei konyha bérbeadásából keletkezett. A többletbevételeket a dologi kiadások növelésére használtuk fel.

A bevételek jelentős része az EMA-ból adódik 193,6 millió Ft, a támogatás értékű bevételek 271,8 millió Ft, mely Cím szinten az EMA támogatások miatt halmozódást is tartalmaz.

A pályakezdő bértámogatottak költségeinek fedezetére a munkaügyi központoktól 28,4 millió Ft-ot vettünk át. A menekültek otthonteremtési támogatási kölcsönéből 17,5 millió Ft folyt be. Ezen tételek nagy része előre nem tervezhető.

Előirányzat maradvány:

A 2005. évi előirányzat maradványunk 557,1 millió Ft volt, mely jelentős része (358,6 millió Ft) a vízumbélyeg és tartózkodási engedély beszerzésére került felhasználásra. A fennmaradó rész a 2005. év decemberről áthúzódó szállítói és egyéb kötelezettségekkel volt terhelve.

A 2006. évi előirányzat maradványunk 166,9 millió Ft. Ebből a 2006. évben megkezdett építési beruházásra áthúzódó szerződéses kötelezettségvállalás 97,3 millió Ft, a többi 2006. decemberéről áthúzódó szállítói és egyéb kötelezettség.

Egyéb jogcímek:

A Hivatal vagyona a 2006. évben jelentősen az immateriális javak esetében emelkedett, az összes növekedés 236,3 millió Ft, melyből 223,9 millió Ft az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumtól PHARE beruházás keretében átvett rendvédelmi információs rendszerek fejlesztése SIS-OIN projekt.

A beszámolási időszakban vagyonértékesítésre nem került sor.

A Hivatal gazdasági társaságokban nem vesz részt, közhasznú társaságokat, társadalmi szervezeteket nem támogat, KESZ-en kívüli számlát nem vezet, vagyonkezelői felügyelete alá tartozó alapítványa, közhasznú társasága, gazdasági társasága nincs.

Lakásépítés munkáltatói támogatásra fordított kiadása nincs, tekintettel arra, hogy az a Központi Gazdasági Főigazgatóság költségvetésében szerepel.

Letéti számlával csak a debreceni befogadó állomás rendelkezik. A számlát 2006. évben nyitotta, az eddigi befizetés 345 ezer Ft, a 2006. évben felhasználás a számláról nem történt.

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

Tisztelt Érdeklődő!

 

Tájékoztatjuk, hogy a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó új idegenrendészeti jogszabály átmeneti rendelkezései alapján ha Ön Magyarországon a korábbi jogszabály alapján már érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik, az új idegenrendészeti jogszabály szerinti jogcímek valamelyikén kérelmezheti a tartózkodási engedélye kiadását. Felhívjuk a figyelmet, hogy kizárólag tartózkodási engedély kiadása kérelmezhető jelenleg személyesen és az Enter Hungary rendszeren keresztül, függetlenül a meglévő érvényes engedélytől. A tartózkodási engedély meghosszabbítása az átmeneti szabályok szerint nem lehetséges. A tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet legkorábban a tartózkodási engedély lejárta előtt 45 nappal nyújthatja be. Ha 2024. március 1. és április 1. között jár le, a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet legkésőbb a tartózkodási engedély érvényességi idejének utolsó napján kell benyújtania.

 

Részletek és további információk ide kattintva érhetőek el : Átmeneti szabályok (gov.hu)

 

 

OK