Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Cikkek (358)

Cikkek

LOGO kicsi

 

Tájékoztató az elektronikus adatrögzítésről és az ideiglenes védelem iránti kérelem benyújtásáról

 

Kérelemre, Magyarország ideiglenes védelemben részesítheti (menedékesként elismerheti) az Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült ukrán állampolgárt, Ukrajna által hontalanként vagy menekültként elismert személyt, továbbá az említett személyek családtagját.

 

A menedékesként elismerését kérő személynek a menekültügyi hatóság előtt bizonyítania kell, hogy a fenti feltételek valamelyikének megfelel.

 

1. Elektronikus adatrögzítés

A kérelmezőnek lehetősége van arra, hogy a kérelmezési folyamat meggyorsítása céljából adatait az alábbi felületre feltöltve a menekültügyi hatóság részére előzetesen megküldje.

 

Fontos, hogy a kérelmező adatainak az elektronikus felületre feltöltése nem minősül kérelem előterjesztésének. A kérelmezőnek az adatai elektronikus rögzítését követően személyesen meg kell jelennie a hatóság előtt! Miután a hatóság köteles a menedékesként elismerését kérő személyazonosságát ellenőrizni, továbbá arcképét és ujjnyomatát rögzíteni a hatóság előtti személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.

 

1.1.Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési felületet?

Az elektronikus adatfeltöltő felület az orosz-ukrán konfliktus miatt tömegesen Magyarországra menekülők számára lett kifejlesztve, ezért kizárólag az ő menedékesként elismerés iránti kérelmük előterjesztéséhez kapcsolódóan használható.

 

Az elektronikus adatrögzítő felületet használatára annak a személynek van lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült

- ukrán állampolgár vagy

- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) élt, illetve

- ukrán állampolgár, hontalan vagy menekült harmadik országbeli olyan családtagja (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermeke, vagy olyan rokona, akit a felsoroltak valamelyike tartott el, pl. idős szülő, beteg testvér)

 

1.2. Kik ne használják az elektronikus adatrögzítési felületet?

A 2022. február 24. napja előtt Magyarországra érkezett ukrán állampolgárok tartózkodásuk jogszerűségét, nem menedékesként, hanem egyéb módon rendezhetik.

Őket arra kérjük, hogy magyarországi tartózkodásuk jogszerű rendezése érdekében szíveskedjenek az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshelyük szerint illetékes regionális igazgatóságát felkeresni.

 

1.3. Mi a teendő, ha az elektronikus adatrögzítést követen mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet benyújtani?

Amennyiben adatainak az elektronikus adatrögzítő felületen történő feltöltését követően úgy dönt, hogy mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor további teendője nincsen.

 

A menekültügyi hatóság az elektronikus adatrögzítő felületre feltöltött adatokat 2023. december 31-ig tárolja, majd törli azokat. Adatai korábbi törlésére az általános adatkezelési tájékoztatóban leírtak szerint van lehetőség.

 

2.      A kérelem előterjesztése

Menedékesként elismerését kérőnek az adati feltöltését követően a menekültügyi hatóság vagy valamely kormányablak előtt személyesen meg kell jelennie. A családtagok azonos időpontban megjelenve terjesszék elő a kérelmüket. Amennyiben a családtagok kérelme nem együtt kerül előterjesztésre, a már menedékesként elismert családtagokat szükséges jelezni.

 

2.1. Ha a menedékesként elismerés iránti kérelmet csak személyesen lehet előterjeszteni, akkor mi az értelme az elektronikus adatrögzítésnek?

 

Az elektronikus adatrögzítés lehetőséget biztosít a hatóságnak arra, hogy szükség (például hiánypótlás) esetén az elektronikus adatrögzítési felületen megadott e-mail címen tájékoztassa a kérelmezőt. A sikeres elektronikus adatrögzítés eredményeként csökken a kérelem benyújtásának időtartama és a menedékesként elismerés iránti kérelem a kormányablaknál is előterjeszthető.

 

2.2. Hol lehet a menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni?

 

Az a kérelmező, aki az adatait a menekültügyi hatósággal az elektronikus adatrögzítési felületen keresztül közli, a menedékesként elismerés iránti kérelmet bármelyik kormányablaknál megjelenve is előterjesztheti.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatósága ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben megjelenve is előterjeszthető, amelyről az alábbi linken talál tájékoztatást: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

Budapesten a menedékesként elismerés iránti kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1117 Budapest, Budafoki út 60. szám alatti „A” épületében működő menekültügyi ügyfélszolgálati irodán lehet előterjeszteni.

 

A menekültügyi ügyfélszolgálati iroda ügyfélfogadási ideje:

hétfőtől csütörtökig:             8:00-14:00

pénteken:                              8:00-11:30

 

Kérjük, hogy nagyobb számú (10 főnél több) kérelmező azonos időpontban történő megjelenése esetén, a hosszas várakozás megelőzése érdekében szíveskedjenek az érintett regionális igazgatósággal vagy a Menekültügyi Igazgatósággal előzetesen kapcsolatba lépni. 

 

2.3. Mit vigyek magammal a kérelem személyes benyújtásához?

A kérelmezők a hatóság előtt történő személyes megjelenéskor hozzák magukkal a kitöltött adatlapot (http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1770&Itemid=2133&lang=hu&fbclid=IwAR2LUIKjrwvAqGhspXi_mR7XkomtuaP0TY9fJSYoiGttV4I5KMCW25ThGko), az útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában személyazonosító igazolványt, jogosítványt, születési anyakönyvi kivonatot, ideiglenes tartózkodásra jogosító adatlapot, stb.).

 

2.4. A kérelem benyújtásának menete

A hatóság ellenőrzi és rögzíti a személyesen megjelenő kérelmező által kitöltött és aláírt adatlapon szereplő személyes adatokat (pl. név, születési dátum, állampolgárság, családi állapot stb.), a határátlépésének helyét és idejét, magyarországi szálláshelyének címét, továbbá az arcképét és a 14. életévét betöltött személy esetén az ujjnyomatát rögzíti.

 

A menedékesként elismerését kérő személyazonosságának ellenőrzése elsődlegesen az általa bemutatott okmányok (pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.) és más dokumentumok alapján történik.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni. 

 

 

 

Fontos, hogy a kérelmező adatainak az elektronikus felületre feltöltése nem minősül kérelem előterjesztésének. A kérelmezőnek az adatai elektronikus rögzítését követően személyesen meg kell jelennie a hatóság előtt! Miután a hatóság köteles a menedékesként elismerését kérő személyazonosságát ellenőrizni, továbbá arcképét és ujjnyomatát rögzíteni a hatóság előtti személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.

 

1.1.Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési felületet?

Az elektronikus adatfeltöltő felület az orosz-ukrán konfliktus miatt tömegesen Magyarországra menekülők számára lett kifejlesztve, ezért kizárólag az ő menedékesként elismerés iránti kérelmük előterjesztéséhez kapcsolódóan használható.

 

Az elektronikus adatrögzítő felületet használatára annak a személynek van lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-én vagy azt követően elmenekült

- ukrán állampolgár vagy

- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) élt, illetve

- ukrán állampolgár, hontalan vagy menekült harmadik országbeli olyan családtagja (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermeke, vagy olyan rokona, akit a felsoroltak valamelyike tartott el, pl. idős szülő, beteg testvér)

 

1.2. Kik ne használják az elektronikus adatrögzítési felületet?

A 2022. február 24. napja előtt Magyarországra érkezett ukrán állampolgárok tartózkodásuk jogszerűségét, nem menedékesként, hanem egyéb módon rendezhetik.

Őket arra kérjük, hogy magyarországi tartózkodásuk jogszerű rendezése érdekében szíveskedjenek az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshelyük szerint illetékes regionális igazgatóságát felkeresni.

 

1.3. Mi a teendő, ha az elektronikus adatrögzítést követen mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet benyújtani?

Amennyiben adatainak az elektronikus adatrögzítő felületen történő feltöltését követően úgy dönt, hogy mégsem kíván menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor további teendője nincsen.

 

A menekültügyi hatóság az elektronikus adatrögzítő felületre feltöltött adatokat 2023. december 31-ig tárolja, majd törli azokat. Adatai korábbi törlésére az általános adatkezelési tájékoztatóban leírtak szerint van lehetőség.

 

2.      A kérelem előterjesztése

Menedékesként elismerését kérőnek az adati feltöltését követően a menekültügyi hatóság vagy valamely kormányablak előtt személyesen meg kell jelennie. A családtagok azonos időpontban megjelenve terjesszék elő a kérelmüket. Amennyiben a családtagok kérelme nem együtt kerül előterjesztésre, a már menedékesként elismert családtagokat szükséges jelezni.

 

2.1. Ha a menedékesként elismerés iránti kérelmet csak személyesen lehet előterjeszteni, akkor mi az értelme az elektronikus adatrögzítésnek?

 

Az elektronikus adatrögzítés lehetőséget biztosít a hatóságnak arra, hogy szükség (például hiánypótlás) esetén az elektronikus adatrögzítési felületen megadott e-mail címen tájékoztassa a kérelmezőt. A sikeres elektronikus adatrögzítés eredményeként csökken a kérelem benyújtásának időtartama és a menedékesként elismerés iránti kérelem a kormányablaknál is előterjeszthető.

 

2.2. Hol lehet a menedékesként elismerés iránti kérelmet előterjeszteni?

 

Az a kérelmező, aki az adatait a menekültügyi hatósággal az elektronikus adatrögzítési felületen keresztül közli, a menedékesként elismerés iránti kérelmet bármelyik kormányablaknál megjelenve is előterjesztheti.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelem az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes regionális igazgatósága ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben megjelenve is előterjeszthető, amelyről az alábbi linken talál tájékoztatást: http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

Budapesten a menedékesként elismerés iránti kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1117 Budapest, Budafoki út 60. szám alatti „A” épületében működő menekültügyi ügyfélszolgálati irodán lehet előterjeszteni.

 

A menekültügyi ügyfélszolgálati iroda ügyfélfogadási ideje:

hétfőtől csütörtökig:             8:00-14:00

pénteken:                              8:00-11:30

 

Kérjük, hogy nagyobb számú (10 főnél több) kérelmező azonos időpontban történő megjelenése esetén, a hosszas várakozás megelőzése érdekében szíveskedjenek az érintett regionális igazgatósággal vagy a Menekültügyi Igazgatósággal előzetesen kapcsolatba lépni. 

 

2.3. Mit vigyek magammal a kérelem személyes benyújtásához?

A kérelmezők a hatóság előtt történő személyes megjelenéskor hozzák magukkal a kitöltött adatlapot (http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=1770&Itemid=2133&lang=hu&fbclid=IwAR2LUIKjrwvAqGhspXi_mR7XkomtuaP0TY9fJSYoiGttV4I5KMCW25ThGko), az útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában személyazonosító igazolványt, jogosítványt, születési anyakönyvi kivonatot, ideiglenes tartózkodásra jogosító adatlapot, stb.).

 

2.4. A kérelem benyújtásának menete

A hatóság ellenőrzi és rögzíti a személyesen megjelenő kérelmező által kitöltött és aláírt adatlapon szereplő személyes adatokat (pl. név, születési dátum, állampolgárság, családi állapot stb.), a határátlépésének helyét és idejét, magyarországi szálláshelyének címét, továbbá az arcképét és a 14. életévét betöltött személy esetén az ujjnyomatát rögzíti.

 

A menedékesként elismerését kérő személyazonosságának ellenőrzése elsődlegesen az általa bemutatott okmányok (pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.) és más dokumentumok alapján történik.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni. 

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Az Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központja végzi az ukrajnai felsőfokú oklevelek elismerését (pl. tanári, orvosi, mérnöki oklevelek), továbbá hatósági bizonyítványt állít ki az ukrajnai érettségi bizonyítványokról és alapfokú végzettséget igazoló bizonyítványokról.

Az elismerési eljárásokra vonatkozóan az alábbi kedvezmények igénybevételére van lehetősége a kérelmezőknek:

Az elismerési eljárások díjaival kapcsolatos kedvezmények

 

Az Oktatási Hivatal méltányossági alapon teljes költségmentességet engedélyezhet a menedékesnek és a menedékesként elismerést kérőnek és a velük azonos tekintet alá eső magyar állampolgároknak.

 

Az Ukrajnában kiállított, államilag elismert, végzettséget és tudományos fokozatokat tanúsító okiratoknak, valamint a felsőoktatási képzések keretében folytatott résztanulmányokat (így például félév, kredit, vizsga) igazoló okiratoknak az elismerésével, honosításával, valamint a velük kapcsolatos hatósági bizonyítványok kiállításával, továbbá az azokhoz kapcsoló tájékoztatás adásával összefüggésben lefolytatandó eljárások is díjmentesek.

Fordítási költségek átvállalásának lehetősége

 

A menekültügyi hatóság a menedékes kérelmére – a társadalmi beilleszkedésének elősegítése céljából- a menedékesként történő elismerést megelőzően keletkezett iskolai végzettséget vagy szakképesítést igazoló okiratok magyar nyelvre történő fordításának költségét átvállalhatja.

 

Az eljárás során benyújtandó dokumentumok alól adható mentességek

 

Az eljáró hatóság kivételes méltányosságból felmentheti az ügyfelet a tanulmányokat igazoló okiratai hiteles másolatának és azok fordításának benyújtása alól, ha az ügyfél – a menedékjogról szóló törvény alapján – menekült, oltalmazott, menedékes vagy befogadott, és az ügyfél bizonyítja vagy valószínűsíti, hogy okiratai neki fel nem róható okból nem állnak rendelkezésére. Ezen rendelkezés vonatkozik a menedékesekkel azonos tekintet alá eső magyar állampolgárokra is.

 

Az egyes képesítések elismerésével kapcsolatos eljárások, illetve az azokkal kapcsolatosan igénybe vehető kedvezmények részletei az Oktatási Hivatal honlapján az alábbi linkeken elérhető tájékoztatókban kerültek feltüntetésre:

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/altalanos_iskolai_bizonyitvany

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/kozepiskolai_bizonyitvany

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/szakkepesites

https://www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/kulfoldon_szerzett_oklevelek/felsofoku_oklevel

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

Az ukrán-orosz konfliktusra tekintettel Ukrajnából menekülő harmadik országbeli állampolgárok megjelenése várható a járási (fővárosi kerületi) hivataloknál olyan ügyek vonatkozásában is, melyek nem a járási hivatalok, hanem a menekültügyi hatóság hatáskörébe tartoznak.

 

Kérjük, hogy amennyiben Ukrajnából menekülő ukrán állampolgárok nagyobb létszámban (10 főnél többen) jelennek meg járási (fővárosi kerületi) hivatalokban idegenrendészeti és/vagy menekültügyi hatóság feladatkörébe tartozó ügyekben és megállapításra kerül, hogy az érintetteknek a Főigazgatóság ügyfélszolgálatára történő átirányítása vagy átszállítása indokolt, az átirányítást, illetve átszállítást megelőzően szíveskedjék felvenni a kapcsolatot a Főigazgatóság területileg illetékes ügyfélszolgálataival.

 

A Főigazgatóság területi szerveinek elérhetőségeivel (helyszín és ügyfélfogadási idő) kapcsolatos tájékoztatás az alábbi linken érhető el.

http://oif.gov.hu/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=175&Itemid=462&lang=hu#

                                                                                        

Segítő együttműködésüket ezúton is köszönjük.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

1. Who are these pieces of information intended for?

Non-Ukrainian third-country nationals (non-EU nationals) who were legally residing in Ukraine before the outbreak of the armed conflict between Russia and Ukraine (see Point 3)

Non-Ukrainian third-country nationals (non-EU nationals) who were illegally residing in Ukraine before the outbreak of the armed conflict between Russia and Ukraine (see Point 4)

- Ukrainian nationals who arrived to Hungary before 24 February 2022 (see Point 5)

 2. Who are these pieces of information NOT intended for?

- Persons with Hungarian citizenship (including persons with dual citizenship) – Pursuant to Article XIV of the Fundamental Law of Hungary, holders of a Hungarian citizenship may return to their home from abroad at any time. Thus, if you also have Hungarian citizenship there are no further steps to be taken to legalise your stay.

Ukrainian nationals who arrived to Hungary after 24 February 2022 – If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

- Persons recognised as refugees or stateless persons by Ukraine – All those persons who were living in Ukraine before the outbreak of the armed conflict in Ukraine but do not have the citizenship of any of the countries (i.e. who are stateless persons) or who had fled from their home country and had been granted recognition as refugees by Ukraine. If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

- Family members of Ukrainian nationals, refugees and stateless persons – If you belong to this category, please read the information titled ‘Information for Ukrainian nationals fleeing from Ukraine.

 

3.  I was living in Ukraine, where my stay was legal; however, I am not a Ukrainian national. What options do I have?

A third-country national whose stay in Ukraine was legal (who was studying, undertaking employment, etc. with a permit) but who does not have a permit entitling to residence within the territory of Hungary can choose between the following two options.

 

A) If you are able to return to your country of origin, you are required to notify the competent authorities (the Police upon crossing the border of Hungary, then the National Directorate-General for Aliens Policing, Hungary (hereinafter referred to as NDGAP)). The authorities will issue a document allowing you to stay within the territory of Hungary up until you leave from Hungary. This option is recommended for those who can be expected to be able to leave the territory of Hungary within 1-2 weeks.

 

Persons who are able to leave the territory of Hungary within a maximum of 1 week, may leave within this period with the ‘Certificate of Temporary Residence’ received upon crossing the border of Hungary, their appearance before NDGAP is only required if they stay within the territory of Hungary for more than 1 week.

 

For persons who wish to leave from Hungary but are unable to leave on their own or with the help of their country’s representation, the International Organization for Migration (hereinafter referred to as IOM) or the authority of NDGAP may provide help. Please visit the website https://hungary.iom.int/ for more information on IOM’s ‘Hungarian Assisted Voluntary Return, Reintegration and Information Programme’. Among other costs, IOM provides for flight tickets COVID-19 tests, in cases when required for return, within the framework of the programme. Application is available via the website www.volret.hu.

 

Third-country nationals may also notify NDGAP if they wish to receive assistance to return home. After receiving the notification, NDGAP will contact the third-country national concerned and after a data reconciliation process, provide for his/her flight ticket and if reasonable, COVID-19 test(s). Notifying NDGAP is available via emails to the Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email address. In the email, either in English or in Hungarian, the name of the person wishing to return home, his/her current place of stay and the country to which (s)he wishes to return to are required to be indicated. If it is reasonable based on the number of applications for the same destination, the authority will consider the possibility of organising a charter flight for the destination.

  

B) If you wish to stay within the territory of Hungary, your are entitled to a stay in accordance with the general rules on residence within the territory of Hungary; on an equitable basis, NDGAP may permit the submission of an application within the territory of Hungary, if you can provide proof that your stay in Ukraine was legal and after the outbreak of the conflict in Ukraine you arrived to Hungary from Ukraine. Proof of the latter may be in particular the registration document received upon crossing the border of Hungary (‘Certificate of Temporary Residence’ or the application form for temporary residence) obtained at the border crossing.

 

Information on submitting an application for a residence permit in Hungary

 

Generic information is available on the website of NDGAP, via www.oif.gov.hu, under the ‘Residence in Hungary’ menu item. Please read the information on conditions of residing in Hungary and the list of documents that are necessary for verifying that the applicant meets the conditions thoroughly.

Please note that third country-nationals may only reside within the territory of Hungary for specified purposes, such as for the purpose of studies, employment, medical treatment, etc. In all cases, the specific purpose as per the applicant is required to be substantiated by the foreign national (the purpose of studies by a certificate of admission from the educational institution, the purpose of employment by a contract of employment, etc.) Furthermore, the applicant is required to provide proof that (s)he also meets other conditions of residing within the territory of Hungary, such as having a place of accommodation, means of subsistence, health insurance, etc.

If you notify NDGAP that you wish to submit an application for a residence permit, NDGAP shall issue a document to you, which entitles you to a stay within the territory of Hungary up to a maximum of 30 days. This period of time is available to you for submitting your application or leaving the territory of Hungary (see Point A)).

 

What happens if I do not find a place of work or do not meet the conditions of residing within the territory of Hungary?

In such a case you shall leave the territory of Hungary, see Point A). NDGAP shall initiate a return procedure against persons who are staying within the territory of Hungary illegally.

 

4. My stay in Ukraine was also illegal. What can I do?

In case you are not entitled to legally stay in Hungary and you cannot verify that your stay in Ukraine was legal, you shall leave the territory of Hungary as soon as possible. The aliens policing procedure for this matter will be initiated by NDGAP without delay, helping you in this way to return to your home country as soon as possible. In case you are not able to leave the territory of Hungary on your own, please contact NDGAP via the Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email address or at one of the client service offices during service hours.

 

5. I am a Ukrainian citizen; however, I arrived to Hungary before 24 February 2022

Pursuant to the Implementing decision of the Council of the European Union (EU) 2022/382 and the Government Decree No. 86/2022. (of 7 March), Hungary grants temporary protection to Ukrainian citizens fleeing to Hungary from Ukraine after 24 February 2022.

 

Therefore, Ukrainian citizens who arrived to Hungary before 24 February 2022, were living or undertaking employment within the territory of Hungary are not entitled to recognition as a beneficiary of temporary protection.

If you wish to stay within the territory of Hungary, your are entitled to a stay in accordance with the general rules on residence within the territory of Hungary; on an equitable basis, NDGAP may permit the submission of an application within the territory of Hungary. 

 

Information on submitting an application for a residence permit in Hungary

Generic information is available on the website of NDGAP, via www.oif.gov.hu, under the ‘Residence in Hungary’ menu item. Please read the information on conditions of residing in Hungary and the list of documents that are necessary for verifying that the applicant meets the conditions thoroughly.

Please note that third country nationals may only reside within the territory of Hungary for specified purposes, such as for the purpose of studies, employment, medical treatment, etc. In all cases, the specific purpose as per the applicant is required to be substantiated by the foreign national (the purpose of studies by a certificate of admission from the educational institution, the purpose of employment by a contract of employment, etc.) Furthermore, the applicant is required to provide proof that (s)he also meets other conditions of residing within the territory of Hungary, such as having a place of accommodation, means of subsistence, health insurance, etc.

 

What happens if I do not find a place of work or do not meet the conditions of residing within the territory of Hungary?

In such a case Hungary may recognise you as a beneficiary of tolerated status up until it is safe for you to return to Ukraine.

 

Please note that NDGAP staff members provide foreign nationals who visit any of the hotspots/receiving points or any of the clients service offices of NDGAP with information specific for their individual circumstances; therefore, the pieces of information above are merely of indicative nature and for the purpose of information provision.

 

Contact information of IOM and the ‘Hungarian Assisted Voluntary Return, Reintegration and Information Programme’:

Hotline available in various languages free of charge within the territory of Hungary: +36 80 205 018

Email: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. and Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  

Website: www.volret.hu

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

 

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

Громадяни України, які мають біометричний проїзний документ, можуть влаштуватися на певні дефіцитні професії відразу після в’їзду без дозволу. У недефіцитних професіях громадяни України, які мають біометричний проїзний документ на термін не більше 90 днів, можуть влаштуватися на роботу після в'їзду, а роботодавець звертається за дозволом на роботу до компетентного державного органу.

Прохачі визнання особою, потребуючою захисту можуть працювати без дозволу на дефіцитних професіях, а для роботи за недефіцитною професією потрібен дозвіл на роботу. Роботодавець подає заявку на отримання дозволу на роботу до компетентного державного органу.

 

Прохачі визнання особою, потребуючою захисту можуть виконувати громадські роботи під час розгляду, що не більш ніж 15+45 днів.

Дорослі та неповнолітні, які досягли 16-річного віку (якщо вони не відвідують денної форми навчання), протягом 5 робочих днів з дня отримання грошової допомоги повинні зареєструватися в районному/обласному відділенні (відділі зайнятості).

Через 45 днів після отримання першої виплати, якщо ви не погоджуєтеся на запропоновану роботу, ви не матимете права на грошову допомогу.

 

МЕДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Прохач визнання особою, потребуючою захисту, має право на такі безкоштовні медичні допомоги, якщо вона не перебуває у відносинах з соціальним страхуванням:

-          первинна медична допомога

-          невідкладна, у разі потреби допомога спеціаліста або лікарняна допомога

-          догляд за вагітністю, акушерська допомога

-          право на державну охорону здоров'я - ліки

-          онкологія та інші хронічні захворювання

-          невідкладна стоматологічна допомога та лікування для збереження зубів

 

Місце надання допомоги: територіально компетентний заклад охорони здоров’я.

 

Особа, яка потребує спеціального лікування, має право не лише на невідкладну, а в разі потреби й спеціалізовану медичну та лікарняну допомогу (наприклад, неповнолітній без супроводу, літня особа з інвалідністю, вагітна жінка).

 

ПІЛЬГОВИЙ ПРОЇЗД

100% знижка на проїзд міжміськими автобусами, потягом та автобусами далекого сполучення у наступних випадках:

-  вирішення офіційних питань, що стосуються статусу потребуючого захисту

- медична допомога у постачальника медичних послуг

- участь у програмі неурядової організації, отримання допомоги.

Заяву на пільгу необхідно подати до органу з питань біженців.

 

ОСВІТА

Дитина, яка претендує на визнання, має право брати участь у дошкільній та шкільній освіті на тих самих умовах, що й громадяни Угорщини, а також зобов'язана відвідувати школу з цієї дати. Вони не повинні за це платити.

Зарахування: до територіально компетентного навчального закладу.

 

ВИТРАТИ НА СОЦІАЛЬНЕ ПОХОВАННЯ

 

ПІДТРИМКА ОСТАТОЧНОГО ВИЇЗДУ З КРАЇНИ

У разі репатріації або остаточного виїзду до третьої країни прохача визнання особою, потребуючою захисту, за заявою, на підставі довідки, виданої представництвом відповідної країни, надає квиток (авіаквиток) до пункту призначення, зазначеного у довідці, одноразово, далі може відшкодувати всі або частину підтверджених витрат на проїзд одноразово.

 

***

 

 

ГРОМАДЯНИ УГОРЩИНИ

 

Громадяни Угорщини, які постійно проживають в Україні, можуть подати заяву на отримання регулярного забезпечення до районного управління, умови виплати такі ж, як і для неугорських громадян.

 

Громадяни Угорщини (подвійні угорсько-українські громадяни), які прибувають з України, можуть вільно влаштуватися на роботу в Угорщині, з урахуванням їх угорського громадянства, і для їх працевлаштування не потрібно отримати дозвіл на роботу.

 

На тих, хто має угорське громадянство або крім угорського громадянства має громадянство України, поширюються права та обов’язки громадян Угорщини. Таким чином, вони також можуть брати участь у державній освіті за правилами для громадян Угорщини.

 

У випадку громадян Угорщини та угорсько-українських подвійних громадян, додаткову інформацію про право на медичне обслуговування згідно з правилами соціального забезпечення можна отримати у службі обслуговування клієнтів районних відділень державних установ та у будь-якому з урядових вікон країни, де можливий особистий прийом.

 

ОСОБИ, ЯКІ в'їхали в Угорщину 24 лютого 2022 року або після цієї дати і ще не подали заяву визнання особою, потребуючою захисту, будуть обстежені та лікуватися в контексті догляду за хронічними пацієнтами, онкологами, іншими хронічними пацієнтами та медичним обслуговуванням протягом 30 днів з дати в'їзд в Угорщину в рамках первинної медичної допомоги лікарські засоби можуть використовуватися для відновлення, поліпшення або підтримки стану здоров'я або для знеболення, якщо інше не передбачено законом.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

LOGO kicsi

РЕГУЛЯРНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Розмір забезпечення: 22.800 Фт.

Забезпечення неповнолітніх (замість виплати сімейної допомоги): 13.700,- Фт/особа

 

Умовою оплати є виконання обов'язку з'явитися до районного відділення адміністрації до останнього дня кожного місяця за місцем перебування.

 

Той, хто працює в Угорщині або отримує дохід за угорською чи іноземною пенсійною системою, не мають правo на допомогу.

 

Дорослі або неповнолітні особи віком від 16 років (якщо не відвідують денну форму навчання) перед тим, як отримати першої допомоги, повинні звернутися до районного відділу адміністрації (відділу зайнятості).

 

Через 45 днів після отримання першої допомоги, якщо ви не приймете пропозицію роботи, яку запропонували Вам, то після цього Ви не матимете права на допомогу.

 

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ

 

Особа, визнана під захистом, має право працювати в Угорщині без дозволу, якщо вона працює за однією із зазначених дефіцитним посадам. На інші роботи районний/обласний відділ (відділ зайнятості) видає дозвіл у пільговому порядку.

 

МЕДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Особа, визнана під захистом, має право на такі безкоштовні медичні допомоги, якщо вона не перебуває у відносинах з соціальним страхуванням:

-          первинна медична допомога

-          невідкладна, у разі потреби допомога спеціаліста або лікарняна допомога

-          догляд за вагітністю, акушерська допомога

-          право на державну охорону здоров'я - ліки

-          онкологія та інші хронічні захворювання

-          невідкладна стоматологічна допомога та лікування для збереження зубів

 

Місце надання допомоги: територіально компетентний заклад охорони здоров’я.

 

Особа, яка потребує спеціального лікування, має право не лише на невідкладну, а в разі потреби й спеціалізовану медичну та лікарняну допомогу (наприклад, неповнолітній без супроводу, літня особа з інвалідністю, вагітна жінка).

ВІДШКОДУВАННЯ ВИТРАТ НА ПЕРЕКЛАД ДОКУМЕНТІВ

Орган з питань біженців бере на себе витрати на переклад документів на угорську мову, отриманих до визнання, таких як свідоцтво про народження та шлюб, документи, що підтверджують освіту чи професійну кваліфікацію. Заяву про відшкодування витрат на переклад необхідно подати до органу з питань біженців.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

CARE AND BENEFITS PROVIDED FOR PERSONS APPLYING FOR RECOGNITION AS BENEFICIARY OF TEMPORARY PROTECTION

 

Upon request, Hungary may grant temporary protection (recognition as beneficiary of temporary protection) to Ukrainian citizens residing in Ukraine before 24 February 2022; stateless persons or non-Ukrainian third-country nationals who have been granted international protection or equivalent national protection in Ukraine before 24 February 2022, and family members of such persons.

 

An application for recognition as beneficiary of temporary protection shall be deemed to have been lodged after verification and recording of the applicant's identity and biometric data.

 

1. Documents

 

Pending the receipt of the document certifying the status of beneficiary of temporary protection (plastic card), the applicant's identity dataright of residence in Hungarylegal status and address of his/her accommodation in Hungary are certified by the residence document issued at the time of application (humanitarian residence permit for asylum seekers or Data Sheet for the ex officio issue or extension of a residence permit on humanitarian grounds). The residence document must be presented to the authority or the service provider concerned when dealing with official business and when receiving the services and benefits to which the applicant is entitled.

 

The residence document does not in itself entitle the applicant to travel abroad. With regard to the applicant's stay in a country within the Schengen Area - other than Hungary - and thus his/her travel within the Schengen Area to a country other than Hungary, we recommend contacting the aliens polcing/border police authority of the foreign country of destination, as the Hungarian asylum authority does not have jurisdiction in this matter.

If the validity of the residence document issued at the time of application expires before the delivery of the document certifying the status of beneficiary of temporary protection (plastic card), the applicant shall appear in person before the authority and request an extension of the validity.

 

The applicant shall notify the asylum authority of the address of his/her new accommodation when changing his/her place of accommodation in Hungary. Subject to the Act on the Registration of Personal Data and Addresses of Citizens, an official residence card (lakcímkártya) will not be issued to applicants for recognition as beneficiary of temporary protection. The applicant for recognition as beneficiary of temporary protection proves the address of his/her place of accommodation in Hungary by presenting his/her residence document.

 

2. Employment

 

Ukrainian nationals holding a biometric travel document may undertake employment in certain shortage occupation positions without a permit immediately after their entry into the territory of Hungary without submitting an application for recognition as beneficiary of temporary protection. Ukrainian nationals holding a biometric travel document may undertake employment in non shortage occupation positions for a period not exceeding 90 days after their entry into the territory of Hungary, if they hold a work permit. The employer shall submit an application for work permit at the competent government office.

 

A person applying for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to undertake a job within the territory of Hungary without a permit, including jobs undertaken through a temporary-work agency. (See Article 6(4) of Government Decree 86/2022 (7.III.). The employer shall notify the competent authority of the employment of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection in accordance with the provisions of Section 71 of Act II of 2007.)

 

A person seeking recognition as beneficiary of temporary protection can undertake public employment.

 

3. Health care

 

An applicant for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to the following health care services free of charge, if he/she is not covered by social security:

·         primary care;

·         specialised medical care or hospital care in cases of urgent need (a person in need of special treatment, e.g.: an unaccompanied minor, elderly person or disabled person, pregnant woman is entitled to specialised medical care and hospital care not only in cases of urgent need)

·         prenatal care, obstetric care;

·         public health care services – medicines;

·         oncology patient care and other types of care for chronic patients;

·         emergency dental care and orthodontic (i.e. tooth-retaining) treatments.

 

 

Place of receiving care: competent health care institution with territorial responsibility.

(See Article 6 (2) of Government Decree No 86/2022 (7.III.) and Article 44 (2) of Government Decree No 301/2007 (9.XI.).)

 

The applicant must take his/her residence document with him/her and present it to the service provider concerned when using the listed healthcare services.

 

4. Education, training and care of applicants for recognition as beneficiary of temporary protection as minors

 

From the date of the application for recognition as beneficiary of temporary protection, the minor has the right to participate in public education under the same conditions as Hungarian citizens, and is subject to compulsory schooling. Children of pre-school age (from the age of 3) and children of compulsory school age may participate in free pre-school and school education at the public education institution competent for their place of residence.

In case the person applying for recognition as beneficiary of temporary protection is responsible for the care for a child or student, the child or student is entitled to free school meals in the institution and during holidays  pursuant to Act XXXI of 1997 on the Protection of Children and Guardianship Administration (hereinafter referred to as: Guardianship Act) for a period of 6 months from the date of submitting the request. After the end of this period, the child or student in the care of the applicant is entitled to meals for children provided by the institutions in case of social need in accordance with the Guardianship Act.

 

Enrolment: at the competent educational establishment with territorial responsibility as per the place of accommodation of the applicant for temporary protection.

To be entitled to free nursery, school education, care, free school meals in the institution and during holidays, applicants shall present their residence document to the service provider concerned.

 

5. Travel fare discount

 

The applicant for recognition as beneficiary of temporary protection is entitled to full travel fare discount for inter-city travel by train or long-distance bus only in the following cases:

  • ··to conduct official matters related to a status of beneficiary of temporary protection;
  • ··to receive medical care from a regionally competent health care provider;
  • ··to participate in a programme run by a non-governmental organisation, or to receive assistance from such an organisation.

In order to obtain the certificate entitling its holder to travel fare discount, the application along with the supporting documents shall be submitted to the asylum authority.

 

6. Support for permanent departure from the territory of Hungary

 

In the event of the applicant’s return to his/her home country or permanent departure to a third country, the asylum authority will once provide a ticket (plane ticket) for the applicant to the destination indicated in the certificate, and may reimburse all or part of the certified travel expenses, upon the applicant’s application, on the basis of a certificate issued by the diplomatic mission or consular post of the destination country concerned.

 

Before permanently leaving the territory of Hungary, the applicant must declare to the asylum authority that he/she withdraws his/her application for recognition as beneficiary of temporary protection and surrender his/her residence document.

 

7. Payment of the costs of public health funerals

 

If the person obliged to bury the person applying for recognition as beneficiary of temporary protection does not exist or cannot be found, or if the person obliged to bury the person fails to fulfil his/her obligation, the mayor of the municipality of the place of death shall, within thirty days of becoming aware of the death, arrange for the burial of the deceased person under municipal authority.

 

The costs of the public burial will be reimbursed to the municipality by the asylum authority. The claim for reimbursement must be submitted to the asylum authority within two months of the date of the order for the public burial.

 

8. Reimbursement of document translation costs

 

A person applying for recognition as beneficiary of temporary protection may, in accordance with the rules applicable to persons recognised as beneficiaries of temporary protection, request reimbursement by the asylum authority of the costs of translating his/her documents proving his/her education or vocational qualification into Hungarian, for example, in order to facilitate his/her social integration. This form of aid is not available for use in the naturalisation procedure.

 

An application for reimbursement of translation costs is required to be submitted to the National Directorate-General for Aliens Policing, the enclosures of the application are the following:

 

a)the original copy of the document to be translated, and

b)a certificate issued by the educational establishment attesting to the level of education required for the continuation or commencement of studies, or a certificate issued by the employer attesting to the specific professional qualifications required for the employment.

 

If the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection does not have a certificate issued by the educational establishment or by the employer, the certificate shall be replaced by a declaration on the purpose of the translation of the document.

 

Reimbursement of document translation costs is possible only if the National Directorate-General for Aliens Policing, as the asylum authority, has approved the application for translation of the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection. In such cases, the translation will be ordered by the National Directorate-General for Aliens Policing.

 

Reimbursement of costs of translations ordered and already paid by the applicant for recognition as beneficiary of temporary protection before his/her application for translation was approved may not be claimed subsequently.

 

Accommodation

The committees on protection of the county government offices are responsible for the tasks of providing accommodation and care to persons applying for recognition as beneficiary of temporary protection. Thus, the protection administration systems provide accommodation to those in need. In Budapest, in this regard we suggest to visit the transit center set up by the Metropolitan Committee on Protection in the BOK Sports Centre, Building "B".

Please note that, under the current legislation, a person who applies for recognition as a beneficiary of temporary protection is not entitled to receive regular subsistence allowance until he or she is effectively recognised.

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

CARE AND BENEFITS PROVIDED FOR BENEFICIARIES OF TEMPORARY PROTECTION

 

Beneficiary of temporary protection means a person who has been granted protection pursuant to Section 19 (a) of Act LXXX of 2007 on Asylum,

 

a)      a Ukrainian citizen residing in Ukraine before 24 February 2022,

b)      a stateless person or a third-country national who is not a Ukrainian and who has been granted international protection or equivalent national protection in Ukraine before 24 February 2022, or

c)      a member of the family of a) and b).

 

If the asylum authority grants the application in the procedure for recognition as a beneficiary of temporary protection, the fact that the applicant is recognised as a beneficiary of temporary protection is recorded in the asylum register.

 

A person recognised as a beneficiary of temporary protection by Hungary enjoys the right of asylum. Right of asylum is a right to reside on the territory of Hungary and furthermore protection against refoulement, expulsion and extradition.

 

The beneficiary of temporary protection has the right to return to Hungary from abroad, for this purpose the Hungarian diplomatic mission or consular post issues a one-time return travel document.

 

1. Residence document of the beneficiary of temporary protection

 

The beneficiary of temporary protection is issued a residence permit document (plastic card) containing biometric data in a specific form and with specific data content, certifying his/her identity, the lawfulness of his/her stay in Hungary and his/her entitlement to benefits and allowances. 

 

Pursuant to Section 1 of Government Decree No 58/2023 (28 February) amending Government Decree No 86/2022 (7 March) on emergency rules relating to persons recognised as eligible for temporary protection, and on the different application of the rules of Act CVI of 2011 on public employment and the amendment of other acts related to public employment and other acts, the validity date of the document (residence permit) certifying the identity and right of residence of foreign nationals who fled the Russian-Ukrainian war and are recognised as beneficiaries of temporary protection shall automatically change to 4 March, 2024.

 

Pursuant to the above legal provision, the validity of the residence permit document issued for beneficiaries of temporary protection is 4 March, 2024 by force of the law regardless of the date being indicated as ‘4 March 2023’ on the document.

 

Concerning these documents no further actions are required from clients with the status of beneficiary of temporary protection or from the asylum authority.

 

The residence permit in itself does not entitle the beneficiary of temporary protection to travel abroad. With regard to the stay of the beneficiary of temporary protection in a country within the Schengen Area - other than Hungary - and thus his/her travel within the Schengen Area to a country other than Hungary, we recommend contacting the aliens policing/border police authority of the foreign country of destination, as the Hungarian asylum authority does not have jurisdiction in this matter.

The National Directorate-General for Aliens Policing shall send the residence document certifying the status of beneficiary of temporary protection by mail to the address in Hungary provided by the applicant. Please read the information sheet attached to the document certifying the status of beneficiary of temporary protection.

 

For the successful delivery of official consignments (document certifying the status of beneficiary of temporary protection, regular subsistence allowance, etc.), it is essential that you notify the National Directorate-General for Aliens Policing of your new address in the event of a change of accommodation.

 

We recommend that you put your name on the mailbox of the property where you or your relatives live, in a way that is clearly visible to the delivery personnel, and that you check the contents of the mailbox regularly (several times a week).

 

Subject to the Act on the Registration of Personal Data and Addresses of Citizens, for the beneficiary of temporary protection shall not be issued an official residence card (lakcímkártya).

 

The asylum authority shall issue an official certificate of the accommodation designated to him or her at the request of the beneficiary of temporary protection. (See Article 6 (1) of Government Decree No. 86/2022 (7. March).) 

When dealing with official business and when availing of services and benefits to which the beneficiary of temporary protection is entitled, the beneficiary of temporary protection must take with him/her his/her residence document and an official certificate stating the address of his/her accommodation in Hungary and present it to the authority or service provider concerned.

 

2. Regular subsistence allowance

 

Pursuant to current provisions in force (See Government Decree No. 106/2022 (12 March), only recognised beneficiaries of temporary protection are entitled to a regular subsistence allowance.

 

2.1. Amount of the regular subsistence allowance: HUF 22,800/capita/month, amount of subsidy for minors: HUF 13,700/capita/month.

 

2.2. Conditions of payment of the regular subsistence allowance

 

2.2.1. Payment is conditional on the beneficiary – those eligible for employment as well as those not eligible above the age of 6 – of temporary protection’s fulfilment of his/her obligation to appear every month – during the month preceding the payment –, before the district office (i.e. ‘járási hivatal/kerületi hivatal’, hereinafter referred to as district office) as per the place of accommodation or the place of residence designated to him/her. The legal representative of a beneficiary of temporary protection who is over 6 but under 18 years of age can fulfil the obligation to appear instead of him/her.

 

The asylum authority also pays the regular subsistence allowance to beneficiaries of temporary protection under the age of 6, although they are not obliged to appear before the district office.

 

If the beneficiary of temporary protection does not comply with the obligation to appear before the competent district office of his/her place of accommodation or designated place of stay, he/she cannot claim a subsequent payment of the subsistence allowance for the given month. (See Article 4 (4d) a) Government Decree No. 106/2022 (12 March).) 

 

 

The district office shall inform the asylum authority about the fact of fulfilment of the obligation to appear.

 

2.2.2 The beneficiary of temporary protection of adult age who is eligible for employment and the minor beneficiary of temporary protection who has reached the age of 16 are obliged to register as applicant for services with the district office of their place of residence in Hungary and cooperate with the district office before receiving the first regular subsistence allowance.

 

The person who is eligible for employment is obliged to accept the suitable job offered to him/her, including public employment, within 45 days of receiving the first regular subsistence allowance, in cooperation with the district office.

 

The rules of Act IV of 1991 on the promotion of employment and unemployment benefits and Act CVI of 2011 on public employment and the amendment of other acts related to public employment and other acts shall apply with regards to suitable employment.

 

A person eligible for employment is not obliged to accept the job offered to him/her if

 

a)      at the time of the offer of employment, he/she is in an employment relationship with an employer in Hungary and the Hungarian employer certifies it,

b)      is obliged to provide care for a minor under the age of three, or

c)      is a student in full-time regular school education system and has not reached the age of 18.

 

2.3 Payment of the regular subsistence allowance

 

Please note that the regular subsistence allowance is neither paid at the Client Service Offices of the National Directorate-General for Aliens Policing nor at the district office.

 

The regular subsistence allowance is paid in arrears, i.e. for the first time during the month following the month in which the person is recognised as a beneficiary of temporary protection, via post or by bank transfer to a Hungarian bank account indicated when registering as an applicant for services. For this reason, it is essential that the person recognised as a beneficiary of temporary protection notifies the district office or the National Directorate-General for Aliens Policing of the new address in case of a change of accommodation.

 

Please note that if the beneficiary of temporary protection does not accept/receive the subsistence allowance paid via post, he/she cannot claim a subsequent payment for that month. (See Article 4 (4d) b) Government Decree No. 106/2022 (12 March).) 

 

The asylum authority will not pay the regular subsistence allowance for the month during which the beneficiary of temporary protection

a)      earns an income from employment under a public employment relationship or in an employment relationship with an employer in Hungary,

b)      receives an old-age pension from the Hungarian pension scheme, or

c)      receives a retirement pension/old-age pension from abroad and is able to collect it in Hungary.

 

Termination of the payment of the regular subsistence allowance

 

If a suitable job is offered to a beneficiary of temporary protection who is eligible for employment and the beneficiary of temporary protection does not accept it despite being obliged to do so, the asylum authority shall terminate the payment of the regular subsistence allowance. The district office shall inform the National Directorate-General for Aliens Policing within 5 days of the fact of refusal of the job offered. 

 

3. Employment

 

A person recognised as beneficiary of temporary protection is entitled to undertake a job within the territory of Hungary, including jobs undertaken through a temporary-work agency.

 

A person recognised as beneficiary of temporary protection can undertake public employment.

 

4. Business activities

 

A beneficiary of temporary protection is not allowed to be self-employed.

 

5. Education, care and training of a beneficiary of temporary protection of minor age

 

Beneficiaries of temporary protection who are responsible for the care of minors are entitled to receive day-care centre services and care, kindergarten caretaking, education and services, as well as services of the “Sure Start Children’s Home” (Biztos Kezdet Gyerekház) for the minor(s) concerned under the same conditions as Hungarian citizens pursuant to Section 3 Government Decree No. 106/2022 (12 March).

 

From the date of submission of the application for recognition as beneficiary of temporary protection, the minor is entitled to participate in public education under the same conditions as Hungarian citizens and is also subject to compulsory schooling. Public education obliged children of kindergarden age (from the age of 3) and children of compulsory school age may attend free kindergarten and school education, as well as receive kindergarden and school public education services at the competent public education establishment as per their place of accommodation. (See 92. § (1) (a) Article 3-4) of Act CXC of 2011 on national public education.)

 

In case the beneficiary of temporary protection is a child, or someone responsible for the care of a student, at his or her request the child or student – pursuant to Point (1) of 3/A. § (1) of Government Decree 106/2022. (III.12.) – is entitled to receive free meals for children provided by the institutions and during holidays in accordance with Act XXXI of 1997 on the Protection of Children and Administration of Guardianship (hereinafter: Act on Guardianship) for a period of 6 months after submitting the request. The child or student in the care of the applicant is entitled to meals for children provided by the institutions and during holidays after the end of the period indicated above in accordance with the Guardianship Act.

 

Enrolment: at the competent educational establishment with territorial responsibility as per the place of accommodation of the beneficiary of temporary protection.

 

Beneficiaries of temporary protection residing in the territory of Hungary are entitled to pursue studies in higher education institutions with full or partial scholarships of the Hungarian Government or in self-financed programs in accordance with the Act on National Higher Education. (See Point b) of 39. § (1) of the Act CCIV of 2011)

 

When receiving the listed educational and caretaking services and education, the beneficiary of temporary protection must take with him/her his/her residence document and an official certificate stating the address of his/her accommodation in Hungary and present it to the service provider concerned.

 

6. Reimbursement of document translation costs

 

The asylum authority - in order to facilitate social integration - takes over the cost of translation into Hungarian of documents composed before recognition, such as birth certificates and marriage certificates, as well as documents certifying schooling, education or vocational qualifications at the request of the beneficiary of temporary protection.

 

An application for reimbursement of translation costs is required to be submitted to the National Directorate-General for Aliens Policing, the enclosures of the application are the following:

 

a)      the original copy of the document to be translated, and

b)      certificate issued by the educational establishment attesting to the level of education required for the continuation or commencement of studies, or a certificate issued by the employer attesting to the specific professional qualifications required for the employment.

 If the beneficiary of temporary protection does not have a certificate issued by the educational establishment or by the employer, the certificate shall be replaced by a declaration on the purpose of the translation of the document.

 

Reimbursement of document translation costs is possible only if the National Directorate-General for Aliens Policing, as the asylum authority, has approved the application for translation of the beneficiary of temporary protection. In such cases, the translation will be ordered by the National Directorate-General for Aliens Policing.

 

Reimbursement of costs of translations ordered and already paid by the beneficiary of temporary protection before his/her application for translation was approved may not be claimed subsequently.

 

7. Health care

 

A person recognised as beneficiary of temporary protection is entitled to the following health care services free of charge, if (s)he is not covered by social security:

·         primary care;

·         specialised medical care or hospital care in cases of urgent need (a person in need of special treatment, e.g.: an unaccompanied minor, elderly person or disabled person, pregnant woman is entitled to specialised medical care and hospital care not only in cases of urgent need)

·         prenatal care, obstetric care;

·         public health care services – medicines;

·         oncology patient care and other types of care for chronic patients;

·         emergency dental care and orthodontic (i.e. tooth-retaining) treatments.

 

Place of receiving care: competent health care institution with territorial responsibility.

 

When receiving the listed medical services, the beneficiary of temporary protection must take with him/her his/her residence document and an official certificate stating the address of his/her accommodation in Hungary and present it to the service provider concerned.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

A menedékest megillető ellátások és támogatások

 

 

Menedékes a Magyarország által menedékesként a menedékjogról szóló 2007. évi LXXX. törvény 19. § a) pontja szerint védelemben részesített,

 

a) Ukrajnában 2022. február 24-ét megelőzően tartózkodó ukrán állampolgár,

b) az a hontalan személy vagy nem ukrán harmadik országbeli állampolgár, aki 2022. február 24-ét megelőzően nemzetközi védelemben vagy azzal egyenértékű nemzeti védelemben részesült Ukrajnában, illetve

c) az a) és b) pont szerinti személyek családtagja.

 

Amennyiben a menekültügyi hatóság a menedékesként elismerésre irányuló eljárásban a kérelemnek helyt ad, a kérelmező menedékesként elismerésének tényét a menekültügyi nyilvántartásban rögzíti.

 

A Magyarország által menedékesként elismert személy menedékjogot élvez. A menedékjog jogcím a Magyarország területén való tartózkodásra, továbbá védelem a visszaküldés, a kiutasítás és a kiadatás ellen.

 

A menedékes jogosult külföldről Magyarországra visszatérni, ennek érdekében Magyarország külképviseletei egyszeri visszautazásra jogosító úti okmányt állít ki részére.

 

1. Menedékes tartózkodási okmánya

 

A menedékes részére a személyazonosságát, magyarországi tartózkodásának jogszerűségét, az ellátásokra és támogatásokra való jogosultságát igazoló, meghatározott formájú és adattartalmú, biometrikus adatokat tartalmazó tartózkodási engedélyokmány (plasztik kártya) kerül kiállításra. 

Az orosz-ukrán háború elől menekülő, Magyarország által menedékesként elismert külföldi állampolgárok személyazonosságát és tartózkodási jogát igazoló okmány (tartózkodási engedély) érvényességi ideje – az ideiglenes védelemre jogosultként elismert személyekkel kapcsolatos veszélyhelyzeti szabályokról, továbbá a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szabályainak eltérő alkalmazásáról szóló 86/2022. (III. 7.) Korm. rendelet módosításáról szóló 58/2023. (II. 28.) Korm. rendelet 1. §-a értelmében – automatikusan 2024. március 4-re módosul.

A fenti jogszabályi rendelkezés értelmében – függetlenül attól, hogy a 2023. március 4-ét megelőzően kiállított okmányon 2023. március 4-e szerepel érvényességi időként – a menedékesek számára kiállított tartózkodási engedély okmány érvényessége a jogszabály erejénél fogva 2024. március 4. napja.

Ezen okmányokkal kapcsolatban sem a menedékes jogállású ügyfeleknek, sem a menekültügyi hatóságnak nincs további teendője.

 

 

A menedékes tartózkodási engedélye külföldre utazásra önmagában nem jogosít. . A menedékes jogállású személynek a Schengeni övezeten belüli - Magyarországtól eltérő - országban történő tartózkodására, így a Schengeni övezeten belüli, Magyarországtól eltérő országba való utazására vonatkozóan javasoljuk a külföldi célország idegenrendészeti/határrendészeti hatóságának a megkeresését, ugyanis nem a magyar menekültügyi hatóság rendelkezik hatáskörrel az adott kérdésben.

A Főigazgatóság a menedékes jogállást tanúsító tartózkodási okmányt a kérelmező által megadott magyarországi címre postázza. Kérjük, hogy a menedékes jogállást tanúsító okmányhoz csatolt tájékoztatót szíveskedjen elolvasni!   

 

A hivatalos küldemények (menedékes jogállást tanúsító okmány, rendszeres létfenntartási támogatás, stb.) sikeres kézbesítése érdekében elengedhetetlenül fontos, hogy szálláshelyének megváltozása esetén az új címét a Főigazgatóságnak bejelentse.

 

Javasoljuk, hogy nevüket az Ön, illetve együtt élő hozzátartozói által lakott ingatlanhoz tartozó postaládán, a kézbesítő által jól látható módon szíveskedjenek feltüntetni és a postaláda tartalmát rendszeresen (hetente többször) ellenőrizni.

 

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényre figyelemmel, a menedékes számára lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) nem kerül kiállításra.

 

A menekültügyi hatóság a menedékes kérelmére, a részére kijelölt szálláshelyről hatósági bizonyítványt állít ki. (Lásd a 86/2022. (III. 7.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdés.)

Hivatalos ügyek intézésekor, továbbá a menedékest megillető szolgáltatások és ellátások igénybevételekor, a tartózkodási engedélyokmányt és a magyarországi szálláshely címét igazoló hatósági bizonyítványt vigye magával és az eljáró hatóságnak vagy az érintett szolgáltatónak mutassa be.

 

2. Rendszeres létfenntartási támogatás

 

A hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében (Lásd a 106/2022. (III. 12.) Korm. rendeletet) rendszeres létfenntartási támogatás csak az elismert menedékesnek jár. 

2.1. A rendszeres létfenntartási támogatás összege: felnőttek esetében 22.800 Ft/fő/hónap, a kiskorúak támogatása: 13.700 Ft/fő/hónap.

 

2.2. A rendszeres létfenntartási támogatás folyósításának feltételei

 

2.2.1. A rendszeres létfenntartási támogatás folyósításának feltétele, hogy mind a foglalkoztatásba bevonható, mind a foglalkoztatásba be nem vonható 6. életévét betöltött menedékes személy a szálláshelye, illetve a számára tartózkodás céljából kijelölt lakóhelye szerinti járási hivatal előtti - a folyósítást megelőző hónapban teljesítendő - megjelenési kötelezettségét teljesítse.  A 6. életévét betöltött, de a 18. életévét be nem töltött menedékes helyett a törvényes képviselője is eleget tehet a megjelenési kötelezettségnek.

 

A menekültügyi hatóság a rendszeres létfenntartási támogatást a 6. életévét be nem töltött menedékesek számára is folyósítja, azonban nekik a járási hivatal előtt megjelenési kötelezettségük nincsen.

 

Amennyiben a menedékes szálláshelye, illetve a számára tartózkodás céljából kijelölt lakóhelye szerinti járási hivatal előtti megjelenési kötelezettségét nem teljesíti, a létfenntartási támogatás adott hónapra vonatkozó utólagos folyósítására nem tarthat igényt. (Lásd a 106/2022. (III. 12.) Korm. rendeletet 4. § (4d) bekezdés a) pontja)

 

A járási hivatal a megjelenési kötelezettség teljesítésének tényéről a menekültügyi hatóságot tájékoztatja.

 

2.2.2. A foglalkoztatásba bevonható felnőtt korú menedékes személy, valamint a 16. életévét betöltött kiskorú menedékes a részére folyósításra kerülő első rendszeres létfenntartási támogatás átvételét megelőzően köteles a magyarországi szálláshelye szerinti járási hivatalnál szolgáltatást kérőként regisztrálni és a járási hivatallal együttműködni.

 

A foglalkoztatásba bevonható személy a járási hivatallal történő együttműködése keretében a részére folyósított első rendszeres létfenntartási támogatás átvételét követő 45 napot követően köteles a számára felajánlott megfelelő munkahelyet – a közfoglalkoztatást is ideértve – elfogadni.

 

Megfelelő munkahely tekintetében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény és a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szabályait kell alkalmazni.

 

Nem köteles a foglalkoztatásba bevonható személy a számára felajánlott munkahelyet elfogadni, amennyiben

 

a) a foglalkoztatás felajánlásakor magyarországi munkáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll, és azt a magyarországi munkáltató igazolja,

b) harmadik életévét be nem töltött kiskorú ellátásáról köteles gondoskodni, vagy

c) iskolarendszerű nappali képzésben tanulói jogviszonyban vesz részt és a tizennyolcadik életévét nem töltötte be.

 

2.3. A rendszeres létfenntartási támogatás folyósítása

 

A rendszeres létfenntartási támogatás kifizetése nem a Főigazgatóság ügyfélszolgálatán és nem a járási hivatalnál történik!

 

A rendszeres létfenntartási támogatás folyósítása utólag, azaz első alkalommal a menedékesként elismerést követő hónap folyamán, postai úton vagy a szolgáltatást kérőként történő regisztráció alkalmával megjelölt magyarországi bankszámlára utalással történik. Emiatt elengedhetetlenül fontos, hogy a menedékesként elismert személy a szálláshelyének megváltozása esetén az új címet a járási hivatalnál -és a Főigazgatóságnál is bejelentse.

 

Amennyiben a menedékes a postai úton folyósított létfenntartási támogatást nem veszi át, az adott hónapra vonatkozó utólagos folyósításra nem tarthat igényt! (Lásd a 106/2022. (III. 12.) Korm. rendeletet 4. § (4d) bekezdés b) pontja)

 

 

A menekültügyi hatóság a rendszeres létfenntartási támogatást nem folyósítja arra a hónapra, amely során a menedékes

a)      közfoglalkoztatási jogviszony keretében történő foglalkoztatásban, vagy magyarországi munkáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban jövedelmet szerez,

b)      a magyar nyugdíjrendszerből öregségi nyugdíjban részesül, vagy

c)      külföldről származó öregségi nyugdíjban részesül, és azt Magyarországon fel tudja venni.

 

A rendszeres létfenntartási támogatás folyósításának megszüntetése

 

Amennyiben a foglalkoztatásba bevonható menedékes személy számára megfelelő munkahelyet ajánlanak fel, és azt a menedékes annak ellenére nem fogadja el, hogy azt köteles elfogadni, a rendszeres létfenntartási támogatás folyósítását  a menekültügyi hatóság megszünteti. A járási hivatal a felajánlott munkahely visszautasításának tényéről 5 napon belül tájékoztatja a Főigazgatóságot.

 

 

 

3. Munkavállalás

 

A menedékes Magyarország területén engedélymentesen jogosult munkát vállalni, ideértve a munkaerő-kölcsönzés útján történő foglalkoztatást is.

A menedékes közfoglalkoztatott is lehet.

 

4. Vállalkozás

 

A menedékes egyéni vállalkozó nem lehet, gazdasági társaságot nem alapíthat.

 

 

5. Kiskorú menedékes nevelése, ellátása, oktatása

 

A kiskorú ellátásáról gondoskodó menedékes a kiskorú elhelyezése céljából a magyar állampolgárral azonos feltételekkel jogosult a bölcsődei ellátást, az óvodai gondozást, nevelést, ellátást és a Biztos Kezdet Gyerekház szolgáltatásait igénybe venni a 106/2022. (III. 12.) Korm. rendelet 3. §-a alapján.

 

A kiskorú a menedékesként elismerés iránti kérelem benyújtásától kezdődően a magyar állampolgárokkal azonos feltételek szerint jogosult a köznevelésben részt venni, valamint tankötelezett. A köznevelésre kötelezett óvodás korú gyermekek (3 éves kortól), valamint a tanköteles korú gyermekek  az ingyenes óvodai, iskolai nevelésben, oktatásban a szálláshelyük szerint illetékes köznevelési intézményben vehetnek részt óvodai, valamint iskolai köznevelésben, közoktatásban. (Lásd a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 92. § (1) bekezdés a) pontja, (3) –(4) bekezdései)

 

Amennyiben a menedékesként elismert személy gyermek, illetve tanuló ellátásáról gondoskodik, kérelmére a gyermek, illetve tanuló – a 106/2022. (III. 12.) Korm. rendelet 3/A. § (1) bekezdése alapján - az erre irányuló kérelem benyújtásától számított 6 hónapig a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szerinti intézményi és szünidei gyermekétkeztetést ingyenesen jogosult igénybe venni. Az igénylő által ellátott gyermek, illetve tanuló szociális rászorultság esetén az említett időtartam elteltét követően az intézményi gyermekétkeztetésre a Gyvt. szabályai szerint jogosult.

 

Beiratkozás: a menedékes magyarországi szálláshelye szerint illetékes oktatási intézményben.

 

A Magyarország területén élő menedékesnek joga van ahhoz, hogy felsőoktatási intézményben a nemzeti felsőoktatásról szóló törvényben meghatározott feltételek szerint magyar állami ösztöndíjjal, magyar állami részösztöndíjjal támogatott vagy önköltséges képzésben tanulmányokat folytasson. (Lásd a 2011. évi CCIV. törvény 39. § (1) bekezdés b) pontját.)

 

A menedékes a felsorolt nevelési és ellátási szolgáltatások, továbbá oktatás igénybevételekor a tartózkodási okmányát, továbbá a magyarországi szálláshelyének címét tartalmazó hatósági bizonyítványt vigye magával és az érintett szolgáltatónak mutassa be!

 

 

6. Okmányok fordítási költségeinek megtérítése

 

A menekültügyi hatóság a menedékes kérelmére - a társadalmi beilleszkedésének elősegítése céljából - az elismerését megelőzően keletkezett iratok, pl. a születési és házassági anyakönyvi kivonat, az iskolai végzettséget, vagy szakképesítést igazoló okiratok magyar nyelvre történő fordításának költségét átvállalja. Honosítási eljáráshoz történő felhasználás érdekében ezen támogatási forma nem igénybe vehető.

 

A fordítás költségeinek megtérítése iránti kérelmet a Főigazgatósághoz kell benyújtani, amelyhez az alábbi okiratokat kell mellékelni:

 

a) a fordíttatni kívánt dokumentum eredeti példányát, valamint

b) a tanulmányok folytatásához vagy megkezdéséhez szükséges iskolai végzettségről szóló, a tanintézmény által kiállított igazolást, vagy a munkavégzéshez szükséges szakképesítésről szóló, a munkáltató által kiállított igazolást.

Amennyiben a menedékes a tanintézmény által, vagy a munkáltató által kiállított igazolással nem rendelkezik, az igazolást az okmányfordítás céljára vonatkozó nyilatkozata pótolja.

 

Az okmányok fordítási költségeinek megtérítésére kizárólag akkor van lehetőség, ha a Főigazgatóság, mint menekültügyi hatóság az erre irányuló kérelmet jóváhagyta. Ilyen esetben a Főigazgatóság rendeli meg a fordítást.

 

A menedékes által a kérelem jóváhagyását megelőzően megrendelt és már kifizetett fordítás költségeinek megtérítése utólag nem igényelhető!

 

 

7. Egészségügyi ellátás

 

A menedékesként elismert személy - amennyiben nem áll társadalombiztosítási jogviszonyban - az alábbi ingyenes egészségügyi ellátásokra jogosult:

·         alapellátás;

·         sürgős szükség esetén szakellátás, illetve kórházi ellátás (különleges bánásmódot igénylő személy pl. kísérő nélküli kiskorú, idős, fogyatékossággal élő személy, várandós nő nem csak a sürgős szükség esetén jogosult szakorvosi és kórházi ellátásra);

·         terhes gondozás, szülészeti ellátás;

·         közgyógyellátásra jogosult - gyógyszer

·         onkológia és egyéb krónikus betegellátás

·         sürgősségi fogászati ellátás és fogmegtartó kezelés

 

Az ellátás helyszíne: területileg illetékes egészségügyi intézmény. A menedékes a felsorolt egészségügyi ellátások igénybevételekor a tartózkodási okmányát, továbbá a magyarországi szálláshelyének címét tartalmazó hatósági bizonyítványt vigye magával és az érintett szolgáltatónak mutassa be!

 

Szállás

 

A menedékeskénti elismerést kérelmező, valamint a menedékes jogálláshoz tartozó elhelyezési és ellátási feladatokat a vármegyei kormányhivatalok védelmi bizottságai látják el. Így a védelmi igazgatás rendszerei biztosítják az arra rászorulóknak a szálláshelyeket. Budapesten e tekintetben javasoljuk a Fővárosi Védelmi Bizottság által a BOK Sportcsarnok „B” épületében kialakított tranzitváró felkeresését.

 

Felhívjuk a szíves figyelmüket arra, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok értelmében menedékeskénti elismerését kérő jogállással rendelkező személy a tényleges elismerését megeleőzően rendszeres létfenntartási támogatásra nem jogosult.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Menedékesként elismerést kérőknek nyújtott ellátások és támogatások

 

Kérelemre, Magyarország ideiglenes védelemben részesítheti (menedékesként elismerheti) az Ukrajnában 2022. február 24-ét megelőzően tartózkodó ukrán állampolgárt; azt a hontalan személyt vagy nem ukrán harmadik országbeli állampolgárt, aki 2022. február 24. napját megelőzően Ukrajnában nemzetközi védelemben vagy azzal egyenértékű nemzeti védelemben részesült, továbbá az említett személyek családtagját.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet a kérelmező személyazonosító adatainak ellenőrzését, illetve rögzítését, továbbá biometrikus adatainak rögzítését követően benyújtottnak kell tekinteni.

 

 

1. Okmányok

 

A menedékes jogállást tanúsító okmány (plasztik kártya) átvételéig, a kérelmező személyazonosító adatait, magyarországi tartózkodási jogát, a jogállását továbbá magyarországi szálláshelyének címét a kérelem benyújtásakor kiállított tartózkodási okmány (Humanitárius tartózkodási engedély menedékjogot kérők részére, vagy Adatlap a humanitárius okból történő tartózkodási engedély hivatalból történő kiadásához, meghosszabbításához) igazolja. Hivatalos ügyek intézésekor, továbbá a kérelmezőt megillető szolgáltatások és ellátások igénybevételekor a tartózkodási okmányt az eljáró hatóságnak vagy az érintett szolgáltatónak be kell mutatni.

 

A kérelmező tartózkodási okmánya külföldre utazásra önmagában nem jogosít. A menedékeskénti elismerését kérőnek a Schengeni övezeten belüli - Magyarországtól eltérő - országban történő tartózkodására, így a Schengeni övezeten belüli, Magyarországtól eltérő országba való utazására vonatkozóan javasoljuk a külföldi célország idegenrendészeti/határrendészeti hatóságának a megkeresését, ugyanis nem a magyar menekültügyi hatóság rendelkezik hatáskörrel az adott kérdésben.

Amennyiben a kérelem benyújtásakor kiállított tartózkodási okmány érvényességi ideje a menedékes jogállást tanúsító okmány (plasztik kártya) kézbesítése előtt lejár a kérelmező köteles a hatóság előtt személyesen megjelenni és az érvényességi idő meghosszabbítását kérni.

 

A kérelmező a magyarországi szálláshelyének megváltozásakor az új szálláshelyének címét köteles a menekültügyi hatóságnak bejelenteni. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényre figyelemmel, a menedékesként elismerését kérő számára lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) nem kerül kiállításra. A menedékesként elismerését kérő a magyarországi szálláshelyének címét a tartózkodási okmánya felmutatásával igazolja.

 

 

2. Munkavállalás

 

A biometrikus úti okmánnyal rendelkező ukrán állampolgároknak menedékesként elismerés iránti kérelem benyújtása nélkül is lehetőségük van arra, hogy meghatározott hiányszakmákban a belépésüket követően azonnal engedélymentesen munkát vállaljanak. Nem hiányszakmákban, a biometrikus úti okmánnyal rendelkező ukrán állampolgárok a belépésüket követően munkavállalási engedély birtokában 90 napot meg nem haladóan vállalhatnak munkát. A munkavállalási engedélyt a foglalkoztató az illetékes kormányhivatalnál kérelmezi.

 

A menedékesként elismerés iránti kérelmet benyújtott személy Magyarországon engedélymentesen jogosult munkát vállalni, ideértve a munkaerő-kölcsönzés útján történő foglalkoztatást is. (Lásd 86/2022. (III. 7.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdését. A foglalkoztató a menedékesként elismerését kérő foglalkoztatását a 2007. évi II. törvény 71. § rendelkezései szerint köteles bejelenteni.)

 

A menedékesként elismerést kérő közfoglalkoztatott is lehet.

 

3. Egészségügyi ellátás

 

Amennyiben a menedékesként elismerést kérő nem áll társadalombiztosítási jogviszonyban, az alábbi egészségügyi ellátásokra ingyenesen jogosult:

 

·         alapellátás;

·         sürgős szükség esetén szakellátás, illetve kórházi ellátás (különleges bánásmódot igénylő személy pl. kísérő nélküli kiskorú, idős, fogyatékossággal élő személy, várandós nő nem csak a sürgős szükség esetén jogosult szakorvosi és kórházi ellátásra);

·         terhes gondozás, szülészeti ellátás;

·         közgyógyellátásra jogosult – gyógyszer;

·         onkológia és egyéb krónikus betegellátás;

·         sürgősségi fogászati ellátás és fogmegtartó kezelés.

Az ellátás helyszíne: a kérelmező magyarországi szálláshelye szerint illetékes egészségügyi intézmény. (Lásd a 86/2022. (III. 7.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdését és a 301/2007. (XI. 9.) Korm. rendelet 44. § (2) bekezdését.)

A kérelmező a felsorolt egészségügyi ellátások igénybevételekor a tartózkodási okmányát vigye magával és az érintett szolgáltatónak mutassa be!

 

4. Kiskorú menedékesként elismerést kérő nevelése, oktatása és ellátása

 

A kiskorú a menedékesként elismerés iránti kérelem benyújtásától kezdődően a magyar állampolgárokkal azonos feltételek szerint jogosult a köznevelésben részt venni, valamint tankötelezett. A köznevelésre kötelezett óvodás korú gyermekek (3 éves kortól), valamint a tanköteles korú gyermekek  az ingyenes óvodai, iskolai nevelésben, oktatásban a szálláshelyük szerint illetékes köznevelési intézményben vehetnek részt óvodai, valamint iskolai köznevelésben, közoktatásban.

Amennyiben a menedékesként elismerését kérő gyermek, illetve tanuló ellátásáról gondoskodik, kérelmére a gyermek, illetve tanuló az erre irányuló kérelem benyújtásától számított 6 hónapig a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szerinti intézményi és szünidei gyermekétkeztetést ingyenesen jogosult igénybe venni. Az említett időtartam elteltét követően, az igénylő által ellátott gyermek, illetve tanuló szociális rászorultság esetén az intézményi gyermekétkeztetésre a Gyvt. szabályai szerint jogosult.

 

Beiratkozás: a menedékeskénti elismerését kérő magyarországi szálláshelye szerint illetékes oktatási intézményben.

A kérelmezőnek az ingyenes óvodai, iskolai nevelés, oktatás, ellátás, intézményi és szünidei gyermekétkeztetés igénybe vételéhez a tartózkodási okmányát az érintett szolgáltatónak be kell mutatnia!

 

5. Utazási kedvezmények

 

A menedékesként elismerést kérőt a vonaton vagy távolsági buszon történő helyközi utazáshoz teljes körű utazási kedvezmény kizárólag abban az  esetben illeti meg, ha:

 

-          menedékes jogállásának rendezésével kapcsolatos hatósági ügyét intézi;

-          a területi ellátási kötelezettséggel működő egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi ellátást vesz igénybe;

-          civil szervezet által működtetett programban vesz részt,, vagy ilyen szervezetsegítségét veszi igénybe.  

 

Az utazási kedvezményhez szükséges igazolás kiállítása iránti kérelmet, a kérelmet alátámasztó iratokkal együtt a menekültügyi hatósághoz kell benyújtani.

 

 

6. Az ország végleges elhagyása

 

 

A menekültügyi hatóság a menedékesként elismerését kérő hazatelepülése vagy harmadik országba történő végleges távozása esetén - az elismerését kérő kérelmére - az érintett ország külképviselete által kiállított igazolás alapján, az igazolásban megjelölt célállomásig egy alkalommal érvényes menetjegyet (repülőjegyet) biztosít, továbbá az utazással összefüggő igazolt költséget egy alkalommal részben vagy egészben megtérítheti.

 

Magyarország területének végleges elhagyását megelőzően a kérelmezőnek a menekültügyi hatóságnál nyilatkoznia kell arról, hogy a menedékeskénti elismerés iránti kérelmét visszavonja, és a tartózkodási okmányát le kell adnia.     

 

 

7. Köztemetés költségei

 

Amennyiben a menedékesként elismerését kérő eltemettetésére köteles személy nincs vagy nem lelhető fel, illetve az eltemettetésre köteles személy a kötelezettségét nem teljesíti, a haláleset helye szerint illetékes önkormányzat polgármestere - a halálesetről való tudomásszerzést követő harminc napon belül - önkormányzati hatáskörben gondoskodik az elhunyt személy eltemettetéséről.

 

A köztemetés költségeit a menekültügyi hatóság az önkormányzatnak megtéríti. A megtérítés iránti igényt a köztemetés elrendelésétől számított két hónapon belül kell a menekültügyi hatóságnál bejelenteni.

 

  Okmány fordítási költségének megtérítése

 

A menedékeskénti elismerését kérő a menedékesként elismertekre vonatkozó szabályok szerint kérheti, hogy a társadalmi beilleszkedése elősegítése érdekében pl. az iskolai végzettségét, vagy szakképesítését igazoló okiratai magyar nyelvre történő fordításának költségeit a menekültügyi hatóság megtérítse. Honosítási eljáráshoz történő felhasználás érdekében ezen támogatási forma nem igénybe vehető.

 

A fordítás költségeinek megtérítése iránti kérelmet a Főigazgatósághoz kell benyújtani, amelyhez az alábbi okiratokat kell mellékelni:

 

a) a fordíttatni kívánt dokumentum eredeti példányát, valamint

b) a tanulmányok folytatásához vagy megkezdéséhez szükséges iskolai végzettségről szóló, a tanintézmény által kiállított igazolást, vagy a munkavégzéshez szükséges szakképesítésről szóló, a munkáltató által kiállított igazolást.

Amennyiben a menedékesként elismerését kérő a tanintézmény által, vagy a munkáltató által kiállított igazolással nem rendelkezik, az igazolást az okmányfordítás céljára vonatkozó nyilatkozata pótolja.

 

Az okmányok fordítási költségeinek megtérítésére kizárólag akkor van lehetőség, ha a Főigazgatóság, mint menekültügyi hatóság az erre irányuló kérelmet jóváhagyta. Ilyen esetben a Főigazgatóság rendeli meg a fordítást.

 

A menedékesként elismerését kérő által a kérelem jóváhagyását megelőzően megrendelt és már kifizetett fordítás költségeinek megtérítése utólag nem igényelhető!

 

Szállás

 

A menedékeskénti elismerést kérelmező, valamint a menedékes jogálláshoz tartozó elhelyezési és ellátási feladatokat a vármegyei kormányhivatalok védelmi bizottságai látják el. Így a védelmi igazgatás rendszerei biztosítják az arra rászorulóknak a szálláshelyeket. Budapesten e tekintetben javasoljuk a Fővárosi Védelmi Bizottság által a BOK Sportcsarnok „B” épületében kialakított tranzitváró felkeresését.

 

Felhívjuk a szíves figyelmüket arra, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok értelmében menedékeskénti elismerését kérő jogállással rendelkező személy a tényleges elismerését megeleőzően rendszeres létfenntartási támogatásra nem jogosult.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY

OIF logó nagyonnagyonkicsi

 

Tisztelt Ügyfelünk!

 

 

Tájékoztatjuk, hogy az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) elektronikus ügyintézést biztosító felülete, az Enterhungary (www.enterhungary.gov.hu) működésében - az elmúlt időszakban tapasztalt kiemelt ügyféli érdeklődés okán - átmenetileg lassulás tapasztalható. Az elektronikus ügyintézést biztosító felület működése során a kérelmek feltöltése hosszabb időt vehet igénybe, illetve korlátozottan érhető el az elektronikus fizetés is.

A hiba elhárításán a Főigazgatóság munkatársai folyamatosan dolgoznak, a szolgáltatás teljeskörű helyreállítását követően a Főigazgatóság a honlapon tesz közzé tájékoztatást.

A már feltöltött kérelmek eljárási díját  átutalással, postai csekken, és az ügyfélszolgálatokon - a kérelemhez tartozó EH ügyszám megadásával - személyesen is be lehet fizetni (kártyás fizetés).

A Főigazgatóság kizárólag az alábbi számlaszámra teljesített utalásokat tudja a kérelem befogadásához figyelembe venni: 10023002-00283511-02000006.

Fontos, hogy a kérelmek beazonosíthatósága érdekében egy utalás során illetve egy posta csekken csak egy ügyben lehet eljárási díjat megfizetni. Mindkét esetben szükséges megjegyzésben a kérelemhez tartozó EH ügyszámot feltüntetni.

A kérelembenyújtó felület hibája okozta fennakadások miatt szíves elnézésüket kérjük.

ORSZÁGOS IDEGENRENDÉSZETI FŐIGAZGATÓSÁG

OK