Tájékoztató természetes személy ügyfelek, valamint meghatalmazott jogi képviselőjük részére
Kizárólag elektronikus úton terjeszthetőek elő – elektronikus regisztrálást követően az idegenrendészeti ügyindítási elektronikus felületen – az alábbi 90 napot meghaladó idejű tartózkodásra jogosító engedély iránti kérelmek :
- a nemzeti letelepedési engedély kiadása vagy meghosszabbítása iránti kérelem ,
- és EK letelepedési engedély kiadása vagy meghosszabbítása iránti kérelem,
- a tartózkodási engedély meghosszabbítása iránti kérelem,
- regisztrációs igazolás iránti kérelem,
- a tartózkodási kártya kiadása iránti kérelem, valamint
- az állandó tartózkodási kártya/huzamos tartózkodási kártya kiadására irányuló kérelem kizárólag elektronikusan terjeszthető.
Jogi képviselő vagy jogi személy meghatalmazotti eljárása esetén kizárólag elektronikusan nyújthatók be a – az egyébként is elektronikusan indítható - kérelmek, kivéve azon kérelmeket, amelyeket nem lehet elektronikus úton előterjeszteni (pl. külképviseleten indítható tartózkodási engedély és tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum iránti kérelmek, méltányosságból benyújtott, belföldön kérelmezett tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmek).
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 1.§ 17. a) pontjára tekintettel elektronikus ügyintézést biztosító szerv, mely alapján a Főigazgatóság a gyors és hatékony ügyintézés érdekében a jogszabályban kötelezően meghatározottakon túl egyes ügytípusok tekintetében biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Ennek érdekében került kialakításra az Enter Hungary felület, mely a https://enterhungary.gov.hu/ oldalon érhető el.
NEM terjeszthető elő kérelem elektronikus úton külképviseleten történő benyújtás esetén, valamint abban az esetben, ha a tartózkodási engedély kiadása iránti kérelem alapjául kivételes méltánylást érdemlő körülmény kerül megjelölésre.
NEM kezdeményezhető tartózkodásra jogosító engedély kérelmezésére irányuló eljárás E-papír szolgáltatás igénybevételével!
Az Enter Hungary rendszer segítségével lehetőség van a kérelem elbírálásához szükséges adatok megadására, valamint a szükséges mellékletek (arcfénykép, formanyomtatvány, úti okmány) és az azt alátámasztó dokumentumok feltöltésére (tartózkodási cél, megélhetés, lakhatás, egészségbiztosítás, tovább vagy visszautazás).
Az Enter Hungary rendszer lehetőséget biztosít az eljárási díj megfizetésére is, a díjfizetési kötelezettség teljesítése érdekében a rendszer az OTP Bank megfelelő oldalára irányít át. Kérjük, hogy minden tartózkodásra jogosító engedély iránti kérelem előterjesztésekor vizsgálja meg, hogy esetében fennáll-e olyan ok, amely miatt mentesül a díjfizetés kötelezettsége alól. Amennyiben az Enter Hungary rendszer segítségével az eljárás díja nem kerül megfizetésre, azonban az kerül megállapításra, hogy nem mentesül a díjfizetés alól, a Főigazgatóság hiánypótlási tájékoztatást küld.
Felhívjuk a figyelmet, hogy ahol a jogszabály a személyes megjelenést kötelezővé teszi, az elektronikus rendszer használata nem mentesít a Főigazgatóság előtti személyes megjelenés kötelezettsége alól!
A tartózkodásra jogosító engedély iránti kérelem csak akkor minősül benyújtottak, ha természetes személy ügyfél, vagy meghatalmazott képviselője :
a) A kérelem díját lerótta, amennyiben az eljárás díjköteles,
b) A jogszabályban meghatározott esetekben a befogadásról szóló visszaigazolástól számított 15 napon belül a harmadik országbeli állampolgár megjelennik az illetékes regionális igazgatóság előtt a személyazonosság igazolása, biometrikus adatok és aláírás minta felvételezése, valamint az okiratok elismerése céljából.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az ügyfélszolgálaton történő személyes megjelenésre vonatkozó időpontfoglalásra a Főigazgatóság www.bevandorlas.hu honlapjának főoldalán található „Időpontfoglalás” linken van lehetőség. Az időpontfoglalás során a pontos személynév megadása illetve elektronikus úton előterjesztett kérelmek esetén azok Enter Hungary rendszerben szereplő számának feltüntetése szükséges.
A Főigazgatóság az Enter Hungary rendszer útján fogadja be a tartózkodásra jogosító engedély iránti kérelmet, azonban lehetőség van arra is, hogy a befogadást megelőzően a Főigazgatóság az esetleges hiányzó iratok, adatok pótlására az ügyfél vagy meghatalmazottja részére felhívást küldjön. A tartózkodásra jogosító engedély iránti kérelem érkeztetését követően az eljárás az általános szabályoknak megfelelően kerül lefolytatásra.
A kapcsolattartásra az Enter Hungary rendszeren keresztül, a regisztráció során megadott e-mail címen keresztül kerül sor.