Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal

Cikkek (361)

Cikkek

Az Magyar Rendészettudományi Társaság Migrációs Tagozatának bemutatkozása

 

Az MRTT Migrációs Tagozata a Magyar Rendészettudományi Társaság önkormányzattal rendelkező testületi szerve, a migrációval összefüggő tudományos tevékenység műhelye, mely hivatalosan 2009. március 16-án alakult meg a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalban.

 

A Migrációs Tagozat célja a legális és az illegális migrációval, az idegenrendészettel és a menekültüggyel kapcsolatos eljárások, az európai uniós követelményeknek is megfelelő, a migrációval kapcsolatos elméleti és gyakorlati folyamatok tanulmányozása, megismertetése, valamint a migrációval közvetlenül vagy közvetve összefüggő valamennyi ismeret tudományos kutatása, rendszerbe foglalása, fejlesztése és hasznosítása.

 

Tudományos tevékenységei körében rendszeresen szervez konferenciákat és szimpóziumokat, továbbá évente pályázatot hirdet olyan pályamunkák elkészítésére, amelyek az állampolgárság, a menekültügy, a legális és illegális migráció történetével, aktuális kérdéseivel, a nemzetközi és hazai jogi szabályozásával, a jogalkalmazás gyakorlati kérdéseivel és problémáival foglalkoznak.

 

A Migrációs Tagozat befogadó intézménye az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság, melynek székhelye: 1117 Budapest, Budafoki út 60.

 

A tagozatnak mintegy hatvan aktív tagja van, tevékenységét éves munkaterve és ügyrendje alapján végzi. Programjaihoz elsősorban a Hanns-Seidel Alapítvány és az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság nyújt anyagi támogatást.

 

A Migrációs Tagozat elnöke:

Kovács Gyula nyá. r. dandártábornok, a BMH Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóság nyugalmazott igazgatója

 

Az Elnökség tagjai:

Borsa Csaba r. ezredes, igazgató (OIF Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóság)

Crisán Andrea r. alezredes, főosztályvezető-helyettes (OIF Dokumentációs Központ)

Dickmann Irén r. ezredes, gazdasági főigazgató-helyettes (OIF)

Dr. Kiss Attila r. vezérőrnagy, rendőrségi főtanácsos, megyei rendőrfőkapitány (Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság)

Klenner Zoltán r. őrnagy, egyetemi tanársegéd (NKE Rendészettudományi Kar, Bevándorlási Tanszék). Az MRTT Migrációs Tagozat titkára

Lesták Tamás r. alezredes, főosztályvezető (OIF Nemzetközi Együttműködési Főosztály)

Sváb Erika r. alezredes, osztályvezető (OIF Képzési és Oktatási Osztály)

Dr. Windt Szandra PhD., tudományos főmunkatárs (Országos Kriminológiai Intézet)

 

Pályázatok

 

A Magyar Rendészettudományi Társaság Migrációs Tagozata (a továbbiakban: MRTT MT), és az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban: OIF) közös pályázatot hirdet az OIF munkáját elősegítő kutatási terv-, illetve ennek elfogadása alapján tanulmány készítésére, mely az OIF munkáját, feladatellátását (például: engedélyügyi tevékenység egészének vagy egy-egy mozzanatának racionalizálása, a külföldiek ellenőrzése hatékonyságának növelés, ügyfél- és ügyintézőbarát honlapfejlesztés, más országok bevett tapasztalatainak átültetése, országinformációs rendszer adatainak bővítése, ügyeleti tevékenység korszerűsítése, stb.), szakmai fejlődését, egy adott probléma megoldását gyakorlatorientáltan segíti.

 

A kutatási terv beküldésére nyitva álló időszak: 2022. április 11. és 2022. április 15. napja között. A pályázatokat elektronikusan kérjük benyújtani a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre.

 

A kutatási terv elbírálásának határideje: 2022. május 15.

 

Az elkészült tanulmány leadási határideje: 2022. szeptember 23.

 

A pályázat részletei ITT találhatóak meg.

Éves beszámolók

 

Az MRTT Migrációs Tagozat gondozásában megjelent kiadványok letölthetőek a Magyar Rendészettudományi Társaság honlapjáról ide kattintva, a Publikációk menüpontból.

 

- 2010

- 2011

- 2012

- 2014

- 2015

- 2016

- 2017

- 2018

- 2019

- 2020

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Von dem Amt für Einwanderung und Asyl betriebene Beschwerdestelle

 

 

Verfügbarkeiten

Adresse: 1117 Budapest, Budafoki út 60. ”A” Gebäude 002 Raum

Postanschrift: 1903 Budapest, Pf. 314.

Tel: +36-1-463-91-18

E-mail Adresse: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Öffnungszeiten:

am mittwochs 8:30-11:00

 

Zuständigkeit, Kompetenzbereich

Das Amt für Einwanderung und Asyl (im Folgenden: das Amt) ist eine landeszuständige Behörde, in dessen Kompetenzbereich werden die folgenden Aufgaben über die Organisation und Funktionsweise des Amtes für Einwanderung und Staatsbürgerschaft definierte unter des Artikels 4 § der gemeinsamen Erklärung BM KIM 9/2010(IX. 29) umgefasst.

a)

b)

c) versorgt die in dem Gesetz über die Personen, die freie Bewegung und Aufenthalt besitzen  definierte Aufgaben;

d) als Fremdenpolizeibehörde versorgt in den Rechtsvorschriften übertragene fremdenpolizeiliche Aufgaben;

e) als zentrale Visumbehörde hält Kontakt mit den zentralen Behörden anderer Schengen-Staaten, im Zusammenhang mit SIS stellt ein Ersuchung dem nationalen SIRENE-Büro und reagiert auf die Anfragen des SIRENE-Büro;

f) als Asylbehörde versorgt die in den Rechtsvorschriften übertragene Asylaufgaben;

g) als Reisepassbehörde versorgt die behördlichen Aufgaben im Zusammenhang mit den Reisedokumenten der Einwanderern, der über Niederlassungsgenehmigung verfügten Personen und Staatenlosen, die Aufgaben im Zusammenhang mit den zweisprachigen Reisedokumenten der anerkannten Flüchtlingen, mit den Reisedokumenten der unter subsidiären Schutz stehenden Personen, weiterhin mit den Reisedokumenten der Asylanten;

h) versorgt die in den Rechtsvorschriften definierten Aufgaben für die Informationen über Herkunftsländer verantwortliche Stelle;

i) führt die sich aus der migrationsbezogenen internationalen Verträge gegebenen Aufgaben, durch, überwacht und koordiniert die Durchführung der Rückübernahmeabkommen; gewährt die begleiteten Durchbeförderungen;

j) hält Kontakt mit internationalen Organisationen, die sich mit Migrationsfragen beschäftigen;

k) das Amt versorgt die Aufgaben, die von dem Gesetz I von 2010 über Standesregistrierungsverfahren und dessen Durchführungsverordnungen in das Kompetenzbereich der zentralen Standesregistrierungsstelle übertragen werden.

 

Die Sachbearbeitung in Bezug auf die Beschwerde und die Anmeldung von öffentlichem Interesse

An der Beschwerdestelle hat man die Möglichkeit, ausschließlich eine Beschwerde und eine Anmeldung von öffentlichem Interesse zu erreichen.

 

Die Beschwerde ist ein solcher Antrag, der die Einstellung der Beeinträchtigung des Einzelrechtes oder des Interesses gerichtet ist, und dessen Erledigung gehört nicht in die Kompetenz des - insbesondere Gerichts-, Verwaltungsverfahren. Mit Rücksicht darauf, an der Beschwerdestelle gibt es keine Möglichkeit, sachbezogene Sachbearbeitung zu beginnen, durch zu führen, insbesondere anhängige Fälle zu erledigen.

Die Anmeldung von öffentlichem Interesse macht aufmerksam auf solchen Umstand, dessen Beseitigung oder Einstellung dient dem Interesse der Gemeinschaft oder der ganzen Gesellschaft.

 

Schriftliche Beschwerde oder Anmeldung von öffentlichem Interesse (im Folgenden als Beschwerde bezeichnet) kann per Postanschrift der Beschwerdestelle, per E-mail per Fax, beziehungsweise persönlich während der Öffnungszeiten  eingereicht werden. Die Übernahme der persönlich eingereichten Beschwerde wird bei den Sachbearbeitern an die dem Kunden gegebene Abschrift der Beschwerde geprüft.

Die Beschwerde kann mündlich während der Öffnungszeiten eingebracht werden. Die mündliche Beschwerde wird bei dem Sachbearbeiter schriftlich festgehalten und die Abschrift der Beschwerde dem Kunden abgegeben. Die mündliche Einbringung der Beschwerde ist per Telefon nicht möglich.

 

Der Antragsteller soll sich bei der Einlegung der Beschwerde glaubwürdig ausweisen, weil das Amt die Prüfung der Anmeldung von nicht identifizierbaren Personen ignorieren kann. Im Interesse der Auskunft über die Ergebnisse der Untersuchung soll der Antragsteller seine schriftliche Verfügbarkeit geben.

 

Der ordnungsmäßig belegte Antrag wird bei dem Amt innerhalb von 30 Tagen nach der Einlegung der Beschwerde geprüft. Wenn die volle Untersuchung der Beschwerde voraussichtlich innerhalb von 30 Tagen nicht möglich ist, wird die Kunde darüber schriftlich mit der Übergabe der Fertigstellungstermin der Prüfung informiert. Der Antragsteller wird am Ende der Untersuchung- außer qualifizierte Daten, und nach dem Gesetz qualifizierend Geschäftsgeheimnis, wirtschaftliche oder andere Geheimnisse Daten- schriftlich an die gegebene Verfügbarkeit über die durchgeführte Maßnahme oder deren Nichtanwendung mit Begründung unverweilt informiert. Der Antragsteller wird schriftlich nicht informiert, wenn er mündliche Auskunft bekommen und zur Kenntnis genommen hat.

 

Die Untersuchung der Beschwerde oder der Anmeldung von öffentlichem Interesse kann bei dem Amt ignoriert werden, falls die früher gleiche Inhalt hat, derselbe Antragsteller wiederholt eingelegten hat oder nicht identifizierbaren Personen eingereicht hat und wenn der Antragsteller die Beschwerde nach 6 Monaten von der Kenntnisnahme von der beanstandeten Maßnahme oder Versäumnis eingelegten hat. Im Falle nach einem Jahr von dem Auftreten der beanstandeten Maßnahme oder Versäumnis eingelegte Beschwerde wird ohne sachliche Prüfung abgelehnt.

 

Wenn eine solche Beschwerde zu dem Amt schriftlich eingelegt wird, deren Prüfung das Amt keinen Kompetenzbereich hat, wird die Beschwerde bei dem Amt neben der gleichzeitigen Benachrichtigung des Antragstellers an die sachliche Behörde innerhalb von 8 Tagen verwiesen. Wenn eine solche Beschwerde persönlich zu dem Amt eingelegt wird, deren Prüfung das Amt keinen Kompetenzbereich hat, wird der Antragsteller bei dem Amt darüber informiert, die Benachrichtigung soll schriftlich festgehalten. In diesem Fall wird die Beschwerde bei dem Amt nicht verwiesen und keine schriftliche Auskunft geschickt wird, es sei denn, bei der Einleitung der Beschwerde wurde nicht festgelegen, dass das Amt in dieser Sache nicht verpflichtet ist, zu verfahren.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

OIFlogo

 

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által működtetett

 

PANASZIRODA

 

 

A Panasziroda működésére a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény előírásai irányadóak.

 

A panaszra, illetve közérdekű bejelentésre vonatkozó ügyintézés rendje

A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá.

A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja.

A Panaszirodán érdemi ügyintézés megindítására, lefolytatására, így különösen folyamatban lévő ügyek intézésére, érdeklődések előterjesztésére a fenti elérhetőségeken nincs mód. Amennyiben egyéb tartalmú megkeresést kíván a Főigazgatóság részére küldeni kérjük, hogy tekintse át a Kapcsolatok menüpontot.

Írásbeli panasz, illetve közérdekű bejelentés (a továbbiakban együtt: panasz) benyújtására a Főigazgatóság Panaszirodájának levelezési címén, e-mailen,  ügyfélkapun keresztül e-Papír alkalmazás igénybevételével, illetve ügyfélfogadási időben személyesen van lehetőség.

Panasz szóbeli előterjesztésére ügyfélfogadási időben személyesen van lehetőség.

A szóbeli panaszt az eljáró ügyintéző írásba foglalja, a panasz másodpéldányát az ügyfélnek átadja. A panasz szóbeli előterjesztésére telefonon keresztül nincs lehetőség.

A panasz előterjesztésekor a panaszosnak hitelt érdemlően kell igazolnia személyazonosságát, az azonosíthatatlan személy által tett bejelentés vizsgálatát a Főigazgatóság mellőzheti. Ennek okán telefonon panasz előterjesztésére nincs mód.

A kivizsgálás eredményéről történő tájékoztatás érdekében a panaszosnak meg kell adnia írásbeli elérhetőségét.

A megfelelően előterjesztett panaszt a Főigazgatóság a panasz beérkezésétől számított 30 napon belül vizsgálja ki. Amennyiben a panasz teljeskörű kivizsgálása a 30 napos határidőn belül előreláthatóan nem lehetséges, a Főigazgatóság erről az ügyfelet a kivizsgálás várható befejezésének időpontjával együtt írásban tájékoztatja. A Főigazgatóság a vizsgálat befejezésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről az indokok megjelölésével a panaszost az általa megadott írásbeli elérhetőségen haladéktalanul értesíti. Nem kerül sor írásbeli értesítésre, ha a panasz elintézéséről a panaszos szóbeli tájékoztatást kapott és azt tudomásul vette.

A Főigazgatóság mellőzheti a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos által tett ismételt, továbbá az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát, valamint ha a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított az egy éven túl előterjesztett panaszt érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.

Amennyiben a Főigazgatósághoz írásban olyan panaszt nyújtanak be, aminek kivizsgálására a Főigazgatóság nem rendelkezik hatáskörrel, a panaszos egyidejű tájékoztatása mellett a Főigazgatóság a panaszt 8 napon belül átteszi a hatáskörrel rendelkező szervhez. Amennyiben a Főigazgatósághoz olyan panasz kerül személyesen benyújtásra, melynek kivizsgálására a Főigazgatóság nem rendelkezik hatáskörrel, a Főigazgatóság erről a panaszost tájékoztatja, a tájékoztatás tényét írásba kell foglalni. Ilyen esetben a Főigazgatóság a panaszt nem teszi át és nem küld írásbeli értesítést, kivéve, ha a panasz benyújtásakor nem volt megállapítható, hogy az ügyben nem a Főigazgatóság köteles eljárni.

Kérjük, hogy a panasz, közérdekű bejelentés, valamint visszaélés bejelentés, illetve a Főigazgatóság által foganatosított rendőri intézkedések elleni panasz beadványában a sérelmezett magatartással kapcsolatos lehető legtöbb és legpontosabb információt szíveskedjen közölni. Ezzel is elősegíti közös céljaink elérését, az eljárás mind gyorsabb lefolytatását, a jogsérelem orvoslását, illetve a jogsértő cselekmények elkövetőinek felelősségre vonása érdekében végzett munkánkat.

Amennyiben a panasz a Főigazgatóság előtt folyamatban lévő ügyet érint, ezzel kapcsolatos tájékoztatásra, adatszolgáltatásra adatvédelmi okokból kizárólag abban az esetben kerülhet sor, ha a személyazonosság igazolása körében az alábbi adatok hiánytalanul megadásra kerülnek:

– az idegenrendészeti/menekültügyi kérelem benyújtásakor kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségként megadott e-mail cím;

– név, állampolgárság, születési hely és idő, valamint érvényes úti okmány vagy az érvényes magyarországi tartózkodásra jogosító engedély okmányszáma, vagy annak másolata;

– a folyamatban lévő ügy számának (iktatószám vagy Enter Hungary szám) megjelölése;

– meghatalmazott/jogi képviselő eljárása esetén a fentieken túl a képviseleti jogosultság megfelelő igazolása körében közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt meghatalmazás.

Amennyiben a megkereső személyazonosságának igazolása érdekében a fenti adatok nem kerülnek hiánytalanul megadásra, a Főigazgatóságnak nem áll módjában a kért tájékoztatást megadni.

Az elektronikus kapcsolattartás módját az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény részletesen szabályozza, melynek az e‑mail nem feleltethető meg, figyelemmel arra, hogy a beadványozó személyazonossága és képviseleti jogosultsága nem igazolható egy e-mailes megkeresés esetében. Ügyfélkapu regisztráció birtokában az epapir.gov.hu oldalon keresztül lehetőség van a Főigazgatóságnak címzett megkeresés megküldésére is, amely csatorna az e-maillel szemben alkalmas a küldő fél személyazonosságának megállapítására is, így javasolt ezen csatorna alkalmazása.

A Panasziroda elérhetőségei

 

Cím: 1117 Budapest, Budafoki út 60. "A" épület földszint, ügyfélfogadó

Levelezési cím: 1903 Budapest, Pf. 314.

Tel: (+36 1) 463 9118

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Ügyfélfogadási idő (telefonon és személyesen)

Szerdánként 8:30-11:00

Felhívjuk a figyelmet, hogy a Panaszirodán – így a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen is – kizárólag panasz, közérdekű bejelentés, valamint visszaélés bejelentés, illetve a Főigazgatóság által foganatosított rendőri intézkedések elleni panasz megtételére van lehetőség!

 

A Főigazgatóság és ügyfélszolgálati irodáinak elérhetőségeivel és az ügyfélfogadási idővel kapcsolatban bővebb felvilágosítás a www.oif.gov.hu oldalon a „Kapcsolat” menüpont „Területi szervek illetékességi területe és címjegyzéke” alpontjában található.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer

 

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben bejelentést tehet

a) a foglalkoztató által foglalkoztatott,

b) az a foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatónál fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt, és

c) a foglalkoztatóval foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött.

d) az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll,

e) a foglalkoztató tekintetében tulajdonosi részesedéssel rendelkező személy, valamint a foglalkoztató ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személy, ideértve a nem ügyvezető tagot is,

f) a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy,

g) a foglalkoztatónál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes,

h) a foglalkoztatóval az a), b) vagy d) pont szerinti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, és

i) az a személy, akinek az a), b) vagy d) pont szerinti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a foglalkoztatóval megszűnt.

Bejelentés megtételére a Főigazgatóság Panaszirodájának levelezési címén, vagy e-mail útján, ügyfélkapun keresztül e-Papír alkalmazás igénybevételével illetve ügyfélfogadási időben személyesen van lehetőség.

A visszaélés bejelentés megtételekor a bejelentőnek hitelt érdemlően kell igazolnia személyazonosságát, az azonosíthatatlan személy által tett bejelentés vizsgálatát a Főigazgatóság mellőzheti. Ennek okán telefonon visszaélés bejelentés megtételére nincs mód.

A Főigazgatóság a belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a bejelentő számára. A Főigazgatóság a bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. A határidőt különösen indokolt esetben, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett lehet meghosszabbítani, ami így sem haladhatja meg a három hónapot.

A bejelentés kivizsgálása során a Főigazgatóság kapcsolatot tart a bejelentővel, ennek keretében a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a bejelentőt.

A Főigazgatóság a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a bejelentőt írásban tájékoztatja.

 

A RENDŐRI INTÉZKEDÉS ELLENI PANASZOK BENYÚJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY FONTOSABB TUDNIVALÓ

 

Akinek a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) IV-V. Fejezetében – a 46/A.-46/C. § kivételével –, valamint a VI. Fejezetében meghatározott kötelezettség megsértése, a rendőri intézkedés, annak elmulasztása, a kényszerítő eszköz alkalmazása ( a továbbiakban együtt: intézkedés) alapvető jogát sértette, választása szerint panasszal fordulhat az intézkedést foganatosító rendőri szervhez vagy kérheti, hogy - amennyiben a panasz elintézése nem tartozik más eljárás hatálya alá - panaszát az alapvető jogok biztosa által lefolytatott vizsgálatot követően, az idegenrendészeti szerv főigazgatója bírálja el. A panaszt az intézkedést követő harminc napon belül lehet előterjeszteni.

A beadvány megtételének lehetőségei:

- szóban: személyesen a Főigazgatóság ügyfélszolgálati irodáiban, vagy a Főigazgatóság Panaszirodáján – rendőri intézkedés elleni panasz esetén a www.ajbh.hu honlapon ismertetett módon az alapvető jogok biztosánál is –, ahol a panaszt írásba foglalják;

- postai úton az alábbi elérhetőségen: Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság 1903 Budapest, Pf. 314.

- ügyfélkapun keresztül e-Papír alkalmazás igénybevételével;

- fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott elektronikus dokumentumban.

A panasz előterjesztésekor a panaszosnak hitelt érdemlően kell igazolnia magát, a postai úton előterjesztett panasz esetében, amennyiben az nem alkalmas a panaszos személyazonosságának megállapítására, úgy az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály felhívja a panaszost arra, hogy panaszát olyan módon terjessze elő, ami alkalmas személyazonossága megállapítására. Mivel a hatóságnak vizsgálnia kell, hogy a beadványt az arra jogosult személy, vagy a nevében jogszerűen eljáró személy nyújtotta-e be, ezért írásbeli (papír alapú, vagy elektronikus) beadványát Önnek vagy képviselőjének alá kell írnia.

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az e-mailben, SMS-ben vagy más hasonló módon küldött beadványa nem minősül írásbelinek, ezért rendőri intézkedés elleni panasz kivizsgálására irányuló eljárás kezdeményezésére az nem alkalmas.

Amennyiben ügyében meghatalmazott vagy jogi képviselő jár el, minden esetben szükséges a képviseleti jogosultságról szóló okirat csatolása.

A kivizsgálás eredményéről történő tájékoztatás érdekében a panaszosnak meg kell adnia írásbeli elérhetőségét. A rendőri intézkedés elleni panasz elbírálására 35 nap áll rendelkezésére.

A panaszt elbíráló határozat ellen a közigazgatási eljárásban fellebbezésnek helye nincs.

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

IDC’S program – International Development Cooperation

 

PROJECT TOWARDS SERBIAN MIGRATION AND ASLYUM CAPACITY BUILDING/PROJECT TOWARDS CAPACITY BUILDING OF THE SERBIAN COUNTRY OF ORIGIN UNIT

Period for implementation of the project

01.03.2013 – 30.05.2014

Aim of the project

Within the framework of two projects the capacity building of the Serbian asylum and migration system, and the country of origin system was implemented. The aim of the projects was to improve the professional level of Serbian asylum and country of origin activities and to approach them to the EU standards with sharing experiences, methods, sources of Hungarian and country of origin information units. The main activities of the projects were the measure of the capacity of Serbian country of origin information, the legal background, the determination of the development fields, the presentation of Hungarian asylum and country of origin information system, the legal background, legal procedures, working methods sharing the best practices in the frame of assessment missions and seminars in Beograd, seminars and study visits in Budapest.

Financial assistance

Financial assistance: 4 158 000 HUF

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Swiss-Hungarian Cooperation

 

DeVELOPMENT OF THE ENERGY EFFIENCY IN THE BUILDINGS OF THE OFFICE OF THE IMMIGRATION AND NATIONALITY AND THE POLICE

Period for implementation of the project

01.09.2012 –30.06. 2016

Aim of the project

The comprehensive aim of the project is to improve the staff’s working conditions according to the regulation on energy efficiency by reconstructon three buildings of the OIN (and 6 buildings of the police) and the circumstances of the clients’ safe accommodation.

Indicators of the main activities

For the reason of cost and energy efficiency operation furthermore for the efficient and effective work the following specific purposes have been identified: modernization and rehabilitation for the cost efficiency function, the modernization of the infrastructure of heating, domestic water system, sewerage system, lighting and electrical network. The usage of renewable energy resources, the increase of personal and property safety by modern security technologies.

Financial assistance

Financial assistance 275 651 013 HUF

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

External Borders Fund

 

OPERATING INTERNATIONAL LIAISON OFFICERS’ NETWORK AND DEVELOPING THE COOPERATION WITH MEMBER STATES (ILO 5.)

Period for implementation of the project

01.01.2013 – 30.06.2015

Aim of the project

In this project we would like to maintain the presence of international liaison officers in Cairo, in Ankara and in Hanoi regarding the strategic relevance in the relevant migration aspects of all three areas.

Indicators of the main activities

As a result of the international liaison officers’ work the number of the illegal admission was increased 500% to the result of ILO IV. 2012 project. In every station, participation in 30 in overall 90 meetings is predicted. Approximately 250 direct requests could be counted referred to the networking with local authorities, the local members of the ILO network, cooperation with partners during the two and a half year period. Furthermore, a special report is made by every ILO once a month.

Financial assistance

Financial assistance: 244.970.203 HUF

 

 

 

DEVELOPING THE STATISTICAL INTERFACE TO THE ALIEN POLICING DATA COLLECTIONS

Period for implementation of the project

01.01.2014 – 30.06.2014

Aim of the project

The aim of the project was to ensure at higher level border policing data collection in the framework of the project of the European Integration Fund 2012 called “Pilot project for the development of the statistical data collection” which has developed the system of the statistical data collection of the Office for the Eurostat, international organizations, domestic partner organizations such as National Police Headquarters and users determined by the Act II of 2007.

Indicators of the main activities

In the framework of the project the data connection was based between the statistical data collection and the other data collection (so called BTT and IDR version “J”) in parallel with improving the pilot project for the development of the statistical data collection financed by the European Integration Fund.

Financial assistance

Financial assistance: 10 740 900 HUF

 

 

External Borders Fund- Community Actions

 

DEVELOPING THE ORERATION OF  THE INTERNATIONAL LIAISON OFFICERS’ NETWORK IN KENYA

Period for implementation of the project

31.01.2014 – 01.01.2016

Aim of the project

The project aims at combating irregular migration from and through Kenya and its neighbouring countries towards the EU.

Indicators of the main activities

As a result of the ILO’s work the planned number of the visa advices is around 1500 at the Hungarian Consulates and project partner Romanian consulates in Nairobi, Abuja and Addis Abeba. The mission of the ILO is to get contact with the local authorities, the local ILO network’s members, in the framework of quality development to ensure 6 times training (alone or cooperation with other ILOs) for 120 members of the local airlines, furthermore to take part in 24 bilateral or multilateral meetings. Furthermore, a special report is requested in every two month, 12 times professional visits have to be prepared to Ethiopia and Nigeria, and two annual regional ILO conferences have to be organized.

Financial assistance

Financial assistance 89 301 650 HUF

 

 

 

DEVELOPING THE ORERATION OF  THE INTERNATIONAL LIAISON OFFICERS’ NETWORK IN ALGERIA

Period for implementation of the project

31.01.2014 – 01.01.2016.

Aim of the project

The project aims at combating irregular migration from and through Algeria and its neighbouring countries towards the EU.

Indicators of the main activities

As a result of the ILO’s work the planned number of the visa advices is around 1500 at the Hungarian Consulate in Algiers and at the project partner, Romania’s consular office. The mission of the ILO is to get contact with the local authorities, the local ILO network’s members, in the framework of quality development to ensure 6 times training for 120 members of the local airlines, furthermore to take part in 12 bilateral and multilateral meetings. Furthermore, special report is accepted to make every two month, and 12 times professional visit has to be prepared in this area.

Financial assistance

Financial assistance 87 670 123 HUF

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

European Integration Fund

 

TRAINING FOR LOCAL ADMINISTRATIVE EXPERTS 4.

Period for implementation of the project

01.01.2014 –30.06.2014

Aim of the project

The aim of the project was to contribute to the development of the current structures of integration of third-country nationals, by strengthening the migrant-specific dimension of the local and regional administration.

Indicators of the main activities

To achieve this goal, training were organized focusing on migrant-specific professional, legal, document security subjects, as well as Arabic and Chinese culture for those employees of special directorates of the government offices, who most frequently get into contact with third country nationals legally residing in Hungary during their daily work.

Financial assistance

Financial assistance: 9 852 386,00 HUF

 

INTERCULTURAL TRAINING FOR LOCAL DESK OFFICERS

Period for implementation of the project

01.01.2013 – 31.03.2014

Aim of the project

The direct aim of the project was to develop intercultural skills of local desk officers who are in direct contact with third country nationals legally residing in the territory of Hungary.

Indicators of the main activities

As a result of the two-module training -which is the main element of the project - (1 intercultural training, 2 Arabic and Chinese culture) 29 desk officers would work at the local customer services, who have intercultural knowledge and competence. Both of the spring and autumn module 84 % of the participants declared that it met their expectations and 27 of the 29 participants said that they found the knowledge acquired during training useful in their work.

To ensure the sustainability of the training, an intercultural handbook was prepared by the instructors, which is available at the website of the Office for the whole staff.

Financial assistance

Financial assistance: 15 026 206 HUF

 

 

INTERCULTURAL AND LANGUAGE TRANING FOR LOCAL DESK OFFICERS

Period for implementation of the project

01.04.2014 – 30.06.2015

Aim of the project

The direct aim of the project is to develop intercultural skills and English knowledge of local desk officers who are in direct contact with third country nationals legally residing in the territory of Hungary.

Indicators of the main activities

As a result of the two-module training (each 104 hours long) -which is the main element of the project - (1 intercultural training, 2 Arabic and Chinese culture) and 120 hours long English language training, as supplementary element at least 30 desk officers would work at the local customer services, who have intercultural knowledge and competence and 61 English speaking desk officers would work, who could get in contact with third country nationals easier. According to our plan at least 80 % of the participant would find the knowledge acquired during trainings useful in their work.

Financial assistance

Financial assistance: 31 750 513 HUF

 

 

MEDIA COURSE II.

Period for implementation of the project

01.01.2013 – 30.06.2014

Aim of the project

The aim of the project was to promote the appearance of the punctually formulated, objective articles and reports in order to increase Hungarian society’s public awareness in connection with the migration and integration.

Indicators of the main activities

The main elements of the project were the training of 86 journalists, television or radio technicians, school media students in order to have good groundings in the field of immigration and migration, for the participants would be compiled a press release per month, as well as to make questionnaire survey regarding the opinion about the media communication of the Office, to discuss it, based on that to compose a recommendation with development proposals.

.

Financial assistance

Financial assistance: 5 882 175 HUF

 

PILOT PROJECT FOR THE DEVELOPMENT OF THE STATISTICAL DATA COLLECTION

Period for implementation of the project

01.04.2013 – 30.06.2014

Aim of the project

The aim of the project was the development of the statistical system integrating relevant statistical data on third country nationals of the Office of Immigration and Nationality (supported by the Central Office for Administrative and Electronic Public Services), furthermore the coordination of the activity of governmental organizations dealing with data collection on third country nationals.

Indicators of the main activities

In the framework of the project a new statistical system was developed, which directly obtains data from the existing systems, so the establishment of the data connection between the statistical system and the special migration databases was necessary. With regard to the fact that development equally refers to the special systems of the Central Office for Administrative and Electronic Public Services, the COAEPS is involved as a project partner into the project. In addiction to the development professional forums were held every two month (total of 7 times) for experts working of National Tax and Customs Administration, National Health Insurance Fund Administration, Central Administration of National Pension Insurance, Hungarian Central Statistical Office, Public Employment Service, Ministry of Human Resources, the Central Office for Administrative and Electronic Public Services and the staff of the Office of Immigration and Nationality working in the field of statistics to discuss relevant and actual professional issues.

Financial assistance

Financial assistance: 102.304.947 HUF

 

 

WEBSITE DEVELOPMENT FOR THE HIGH-QUALITY CUSTOMER INFORMATION

Period for implementation of the project

01.10.2012. – 30.04.2014.

Aim of the project

The aim of the project was to create a customer- friendly and modern website with easy access to information and interactive surfaces in order to improve the communication between the customers and the Office by using the 21st century tools.

Indicators of the main activities

The main elements of the project were the survey of customer-needs , the website development of the Office, the creation of a customer-friendly and comprehensive content available on the website, making the full content available in two foreign languages (EN, DE) and creating a system ensured the continuous updating of the website

Financial assistance

Financial assistance: 8 615 298 HUF

 

 

THE MODERNISATION OF THE INFORMATION COMMUNATION SERVICES OF THE OFFICE

Period for implementation of the project

01.01.2014. 01. 01. –30.06. 2015

Aim of the project

The aim of the project was to facilitate the efficiency if the authorization procedures and integration services more accessible to third country nationals through operating the OIN Call Centre and making the already existing information services available different languages.

Indicators of the main activities

A permanent Call Centre –operating with two employees- was established in the framework of the project, to where third country nationals entitled to reside here legally could ask for help and assistance in order to get information on different types of authorization procedures and to promote their social integration (such as information on the actual vocational and promotion of job-seeking projects granted by civil society organizations)

As a supplementary activity, the content of 30 information panels at the customer services would make available in seven languages (HU, EN, DE,  FR, RU, CHN, SR) supporting the smooth administration by the Office’s clients.

Financial assistance

Financial assistance: 16 141 237,00 HUF

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

European Return Fund

 

PSYCHO-SOCIAL ASSISTANCE IN THE COMMUNITY SHELTER IN BALASSAGYARMAT II.

Period for implementation of the project

01.03.2013 – 31.05.2014

Aim of the project

The aim of the project was to provide information on return in time and improve the methods and tools of preparation.

Indicators of the main activities

Within the framework of the project we ensured psycho-social assistance before return and re-integration trainings to the target group in the Community Shelter, like the previous projects. New element of the project was the provision of medical care (psychiatric and dental care) and supplementary food packet (sustainable food.) We have involved Menedék - Hungarian Association for Migrants as partner organisation which would be ensured the necessary professional background.

Financial assistance

Financial assistance: 27 580 600 HUF

 

 

QUALITY DEVELOPMENT DURING THE FORCED RETURN BY AIR 5.

Period for implementation of the project

16.02.2013 – 15.02.2014

Aim of the project

The aim of the project was to ensure smooth and efficient transfer of returnees into the country of origin through the quality development in the course of forced return by air.

Indicators of the main activities

As a result of the project, transfer with professional assistance was ensured for 33 persons under forced return procedure, in case of need with medical escort (two occasions). As a new element of the project, a kind of initial reintegration support was ensured for the clients. 82% (27 persons) of the persons involved in the project were highly satisfied with the standard of the service.

Financial assistance

Financial assistance: 17 964 776 HUF

 

 

QUALITY DEVELOPMENT DURING THE FORCED RETURN BY AIR 6.

Period for implementation of the project

16.02.2014 – 30.06.2015.

Aim of the project

The aim of the project is to ensure smooth and efficient transfer of returnees into the country of origin through the quality development in the course of forced return by air.

Indicators of the main activities

As a result of the project, transfer with professional assistance would be ensured for 50 persons under forced return procedure, in case of need with medical escort (four occasions). A kind of initial reintegration support would be ensured for the clients. We are planning to invite Consuls of third countries three times during the project who have no foreign representation in Hungary, to conduct consular interviews in order to ensure the requirements of return.

Financial assistance

Financial assistance: 32 629 747,00 HUF

 

 

EXPERIENCE EXCHANGE WITH SWEDEN FOR FACILITATING OF VOLUNTARY RETURN

Period for implementation of the project

01.10.2013 – 30.05.2014

Aim of the project

The aim of the project was to study the tools of facilitation of voluntary return, especially the communication tools, preparation of the return in order to map the possibilities of their application in the Hungarian system.

In long term, the project aims to facilitate the voluntary return.

Indicators of the main activities

The main element of the project was an experience exchange with the colleagues of the Swedish Migration Board within the frame of a study visit. As an additional element, our Office ensured 2 colleagues’ participation at the GDISC Return Conference. After the visits, the experts have written professional reports with recommendations regarding the Hungarian system. As final element of the project, a professional seminar has been held with the participation of concerned colleagues from OIN, the IOM and the Hungarian partner organizations.

Financial assistance

Financial assistance: 3 040 658 HUF

 

 

INTERNATIONAL EXPERIENCE EXCHANGE ON COUNTRY OF ORIGIN INFORMATION III. - PAKISTAN

Period for implementation of the project

01.09.2013. – 31.01.2014

Aim of the project

The aim of the project was the experts’ training working in the field of return and collection of country of origin information based on active experience exchange to have the possibility for cognition the practices and experiences of other Member States on return to Pakistan, to map the risks, on the other hand to ensure actual and in the administration procedure usable country of origin information in connection with Pakistan.

Indicators of the main activities

Experts from European countries with experience on the field of voluntary return regarding Pakistan were invited on a two-day training to give lectures provided for colleagues from Hungarian and international organizations. After the seminar, the 52 pages length recapitulative study could be learned by at least 110 experts.

Financial assistance

Financial assistance: 10 084 092 HUF

 

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

European Refugee Fund

 

VOCATIONAL TRAINING FOR REFUGEES II.

Period for implementation of the project

01.01.2013 –30.06.2014

Aim of the project

The aim of the project was involving refugees/beneficiaries of subsidiary protection into specialized vocational training together with providing opportunity of being employed independently.

Indicators of the main activities

The guarantee for success of the project was the selection of motivated people with good basic skills and 15 chosen persons were integrated into the vocational training. For the participants the chosen vocational training and language course were guaranteed at the same time. The participants, who completed the training course successfully, were assisted by a mentor to find a job. During the project financial support was provided to avoid dropping out.

Financial assistance

Financial assistance: 39 921 588 HUF

 

VOCATIONAL TRAINING FOR REFUGEES III.

Period for implementation of the project

01.01.2014 – 30.06.2015

Aim of the project

The aim of the project is involving refugees/beneficiaries of subsidiary protection into specialized vocational training together with providing opportunity of being employed independently.

Indicators of the main activities

The guarantee for success of the project is the selection of motivated people with good basic skills and 10 chosen persons are integrated into the vocational training. For the participants chosen vocational training and language course are guaranteed at the same time. The participants, who complete the training course successfully, are assisted by a mentor to find a job. During the project financial support is provided to avoid dropping out.

Financial assistance

Financial assistance: 18 013 373 HUF

 

 

TRANSLATION OF EAC MODULES

Period for implementation of the project

01.11. – 30.04.2014

Aim of the project

The aims of the pilot project were to translate modules of the European Asylum Curriculum (EAC) into Hungarian language and to organize trainings from them.

Indicators of the main activities

The project involved the translation and proofreading of three EAC modules into Hungarian language, and after it holding on on-line training from both modules, and two face-to-face trainings on both of them drawing into the asylum staff. As a result of this, the documentation of three EAC modules were available in Hungarian language, moreover at least 15 asylum case workers were trained by EAC trained asylum experts.

Financial assistance

Financial assistance: 18 987 490 HUF

 

 

TRANSLATION OF EAC MODULES II.

Period for implementation of the project

01.05.2014 – 30.06.2015

Aim of the project

The aims of the pilot project are to translate modules of the European Asylum Curriculum (EAC) in Hungarian language and to organize trainings from them.

Indicators of the main activities

The project involves the translation and proofreading of two EAC modules into Hungarian language, and after it holding on on-line training from both modules, and two face-to-face trainings on both of them drawing into the asylum staff. As a result of this, the documentation of two EAC modules were available in Hungarian language, moreover at least 30 asylum case workers were trained by EAC trained asylum experts.

Financial assistance

Financial assistance: 8 400 465 HUF

 

 

QUALITY DEVELOPMENT OF THE COUNTRY OF ORIGIN INFORMATION AND ASYLUM PROCEDURE II.

Period for implementation of the project

01.03.2013 – 28.02.2015

Aim of the project

The aim of the multi-annual project is quality improvement of comprehensive country of origin information service as well as decision-making in asylum procedure.

Indicators of the main activities

The central elements of the multi-annual project are the subscription of the databases of two international recognised research institutes (STRATFOR, AKE Ltd.) and two professional asylum periodicals (Migration News Sheet, International Journal of Refugee Law). The Documentation Centre would prepare a complied, thematic professional report from the downloaded documents twice a month and the Litigation Unit of the Refugee Affairs would prepare a compiled, thematic professional report once a month from the most important asylum information in that period, which would be sent to the colleagues of the Office, partner organizations and international organizations known to be concerned. During the project there would be 2 seminars – one in February 2014 and another at the end of the project implementation period, in February 2015 – which both would present the results of subscriptions, assess the usefulness of the information.

Financial assistance

Allocation in 2012.

Financial assistance: 3 872 492 HUF

Allocation in 2013

Financial assistance: 3 921 029 HUF

 

SELECTION MISSION –RESETTLEMENT PROGRAM 2013

Period for implementation of the project

01.10.2013 – 31.12.2013

Aim of the project

The main goal of the project was to realize the second national resettlement program on the basis of the quota of maximum 10 persons for resettlement determined by Government Degree 210/2013 (Vi. 19.)

Indicators of the main activities

Within the framework of the project was realized the personal interview of the potential beneficiaries within Hungarian resettlement program 2013 in Amman and the selection of 10 beneficiaries of the project.

Financial assistance

Financial assistance: 2.498.967 HUF

 

PROMOTING INTEGRATION – RESETTLEMENT PROGRAM 2013

Period for implementation of the project

01.12.2013 – 31.05.2015

Aim of the project

The main goal of the project is the realisation of the resettlement of beneficiaries proposed by the UNHCR, chosen by the Office in the framework of the Hungarian resettlement program 2013 and promotion of their integration in Hungary.

Indicators of the main activities

Within the framework of the project the beneficiaries’ travel to Hungary was realized and the integration program will ensure additional aid (Hungarian language training, single housing support, the acquisition of assets, vocational training) above the subventions based under the Law on Asylum.

Financial assistance

Financial assistance: 14 755 000 HUF

 

 

European Refugee Fund Emergency Measures

 

RECOVERY OF THE STANDARD OF THE ASYLUM AND RECEPTION SYSTEM

Period for implementation of the project

01.10.2013 – 31.03.2014

Aim of the project

The aims of the project were to give adequate response to the challenges in connection with the operation of the asylum and reception system at appropriate level, to ensure appropriate labour power and maintenance at the site of Vámosszabadi, to restore the degraded condition of the reception centres, to process the backlog of the field of asylum applications.

 

Indicators of the main activities

The aims of the project were to employ 4 social workers in Bicske, furthermore 8 colleagues in Vámosszabadi in order to have enough capacity due to the increased number of the asylum seekers. In favour of the processing the backlog and making decision in time in the new asylum applications target task was ordered at the central units and at the regional directorates of the Office from 1st October 2013 to 15th December 2013. In the framework of the project the aims were to reconstruct the sanitary facilities in Vámosszabadi, to renovate the buildings at the reception centre Bicske, to supply of means and devices at the centres and to provide catering for the beneficiaries.

 

Financial assistance

Financial assistance: 264 969 279 HUF

Kategória: Cikkek
Írta:
Bővebben...

Belügyi alapok
  • Belügyi alapok

     

    Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által az Európai Unió Belügyi Alapok társfinanszírozásával megvalósított projektekről bővebben itt olvashat.

     

    logo mmia pici

     

     

Hirdetmények

Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság a 2005. november 1-jét követően indult eljárásokban hatósági döntéseit a jogszabályban meghatározott esetekben hirdetményi úton honlapján is közzéteszi. Amennyiben a lenti keresőbe beírt adatokkal nincs találat, kérem, kattintson a HIRDETMENY linkre és ismételje meg a keresést a megjelenő felületen.

HIRDETMENY